Skip to main content
Vraag

Volgensmij heeft een vriendin liever iemand anders

• June 30, 2025
  • 2 reacties
  • 33 Bekeken

Anoniemrandompersoon

Hoi

Ik zit in de tweede klas en over een paar weken is het zomervakantie en kom ik in de 3e. Ik heb 3 vriendinnen (die belangrijk zijn voor het verhaal), en ik ga ze voor het verhaal even allemaal en cijfer geven: 1, 2 en 3. In het begin waren ik en 1 heel close en 2 en 3 heel close, maar 3 heeft deze vriendengroep soort van verlaten? Ze gaat in ieder geval heel vaak met anderen om. Daardoor zijn 1, 2 en ik heel close geworden. Maar het lijkt me heel erg dat 1 veel liever met 2 omgaat dan met mij. Ik heb bijvoorbeeld omdat ze het vroeg alle leden van een kpop groep dat ze leuk vindt geleerd, maar ze praat er veel liever met 2 over dan met mij. Als ik er over probeer te praten (die leden) dan lijkt het heel geforceerd voor haar om daarover te praten met mij. Het werd steeds meer. Ze zei dat ze niet mocht logeren: ze logeert met 2. Ze vraagt me nauwelijks nog om af te spreken: ze spreekt bijna elke week af met 2. Ik heb al een keer gevraagd of ze liever met 2 wil omgaan, maar ze zei dat ze ons beide evenveel waardeert.

Ze gaat nu nog steeds veeeeeeellll meeeeer en met 2 om, en ik wil mijn beste vriendin niet verliezen. Ook gaat 3 van school af, dus zal ik volgend jaar nog meer alleen zijn. Ze probeert heel erg mij niet buiten te sluiten, maar is niet nog erger? Dat ze vergeet dat ik er ook nog ben?

Wat moet ik doen? Ik haat mezelf zo erg dat ik zo jaloers bezig ben. Maak ik deze situatie erger in mijn hoofd dan dat het echt is????

2 reacties

• July 3, 2025

Hallo,

Dat hoeft niet per se. Misschien lijkt het voor 1 alsof ze jou en 2 evenveel waardeert, maar uit ze dat niet zo goed. Misschien kun je eens met haar praten? Dat je niet merkt dat ze jou en 2 evenveel waardeert?

En als ze nog steeds met jou wilt omgaan en probeert jou niet buiten te sluiten is dat toch een goed teken?

Groetjes!

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hoi hoi ​@Anoniemrandompersoon

Het klinkt echt lastig wat je nu meemaakt met je vriendinnen, en het is heel normaal dat je je zo voelt. Het doet pijn als iemand die je heel graag dichtbij wilt houden steeds meer met een ander omgaat, en jij daardoor minder belangrijk lijkt te zijn. Het is niet raar om daar jaloers of onzeker over te zijn; dat betekent juist dat je die vriendschap waardeert. Misschien maak je het in je hoofd soms groter dan het is, maar dat is begrijpelijk omdat je die band niet kwijt wilt raken. Het kan ook zijn dat je vriendin het niet eens doorheeft of het niet expres doet om jou buiten te sluiten.

Wat je kunt doen is blijven open praten met haar, en dan vooral vanuit hoe jij je voelt zonder haar de schuld te geven, bijvoorbeeld: “Ik voel me soms een beetje buitengesloten en dat vind ik lastig.” Zo begrijpt ze beter wat jij nodig hebt. Probeer daarnaast ook andere vriendschappen te investeren, want nieuwe mensen leren kennen kan spannend zijn, maar het helpt om minder afhankelijk te zijn van één vriendin.

Daarnaast is het belangrijk om ook tijd te besteden aan dingen waar jij blij van wordt, zoals hobby’s of interesses, zodat je lekker in je vel zit. Als jij straalt, trek je vanzelf nieuwe kansen aan. En wees vooral lief voor jezelf; het is helemaal niet slecht of “jaloers” om zo te voelen, het laat juist zien dat je om je vrienden geeft. Vriendschappen veranderen soms en dat is moeilijk, maar dat betekent niet dat jij minder waard bent of geen goede vrienden verdient. Jij verdient aandacht en tijd, ook van die vriendin. Het belangrijkste is dat je eerlijk bent naar jezelf en naar haar en jezelf niet vergeet in deze situatie. 

xx liefs Wolf 🐺