Skip to main content
Vraag

Verliefd / crush?

• May 26, 2025
  • 2 reacties
  • 47 Bekeken

DrawingCat
Forum|alt.badge.img+1

Hallo iedereen!

Ik ben vaak verward over wat ik voel. Dat ligt heel breed, maar ik vroeg me af hoe jullie zaten in liefde: hoe weten jullie nou precies wat een crush is, of echt verliefd, of gewoon een persoon waar je heel erg in geïntresseerd bent? Hoe weten jullie of je iets romantisch voelt of gewoon veel van iemand houd of zelfs gewoon een beetje opgewonden bent op dat moment? Want ik vind het moeilijk uit elkaar te houden…

Ik kijk uit naar mogelijke reacties / bedankt voor het lezen! 

Een fijne dag en groetjes!

Cat

2 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@DrawingCat! Wat een mooie en eerlijke vraag, heel herkenbaar ook, want gevoelens kunnen echt verwarrend zijn, vooral als het om liefde gaat. Een crush is vaak meer een soort vlindertje-in-je-buik gevoel: je denkt vaak aan die persoon, je vindt ze aantrekkelijk, maar het is vaak nog wat oppervlakkiger en korter dan écht verliefd zijn. Verliefdheid gaat meestal dieper, je voelt een sterke connectie, je wil die persoon echt leren kennen, je voelt je blij en soms ook zenuwachtig bij hun aanwezigheid, en je wilt samen tijd doorbrengen.

Liefde is nog wat uitgebreider: je houdt van die persoon zoals ze zijn, met alle mooie en minder mooie kanten, je steunt elkaar en voelt een diepere band. Soms kun je ook gewoon veel van iemand houden als vriend, zonder dat het romantisch is, en dat kan soms ook verwarrend zijn.

Opwinding of aantrekkingskracht is vaak meer lichamelijk en vluchtiger, dat kan best door een crush heen gaan, maar het zegt niet altijd dat je verliefd bent.

Belangrijk is dat je jezelf de tijd geeft om te voelen wat het echt is en niet te snel conclusies trekt. Praten met vrienden of jezelf afvragen hoe je je voelt als je niet bij die persoon bent kan ook helpen. Het komt vaak vanzelf duidelijker!

Ik hoop dat dit je wat meer inzicht geeft. Fijne avond!

xx liefs Wolf 🐺

matpat13
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • August 6, 2025

Hey,

Zoals ​@Wolf zegt, een crush is echt meer kortstondig idd, en als je erover nadenkt op je een relatie wil, kom je erachter dat je dat eigenlijk helemaal niet wil. Bij verliefdheid wel, en dan houd je ook echt van die persoon.

Groetjes matpat13