Vraag

twijfel over seks

  • 22 June 2022
  • 2 reacties
  • 105 Bekeken

Badge

Hoi ik ben sanne 16 jaar en ik heb een superlieve vriend ik vind het alleen lastig in te schatten of ik klaar ben voor seks aan de ene kant wel en zou ik het graag willen maar aan de andere kant ben ik bang dat dat zo voelt doordat de  hhormonendoor mijn lijf gieren en ik weet dat het absoluut niet van mijn moeder mag en ik snap dat ook wel want ik ben al 16 maar ook nog maar 16 dus ik zit in tweestrijd kunnen jullie advies geven?


2 reacties

Lastig hè? Het is heel normaal dat je wat twijfelt, het is natuurlijk best wel een stap.

Ik zat een beetje in dezelfde situatie. Ik was ook 16 (bijna 17), had al een tijdje een super leuke vriend (nog steeds overigens) en voelde dat het er langzamerhand wel een beetje aan zat te komen. Ik ging toen ook even flink overthinken, echt precies hetzelfde gedachteproces als jij, denk ik. “Moet ik het al wel doen of ben ik nog te jong en krijg ik er straks spijt van, etc”. Maar je kan wel enorm gaan nadenken, maar uiteindelijk moet je eigenlijk gwn naar je gevoel luisteren.

En het is natuurlijk ook niet zo van nú gaan we hét doen. Het ging bij ons heel geleidelijk, eigenlijk de hele tijd al. Je gaat steeds wat verder. Je begint natuurlijk bij kussen, kussen wordt zoenen, zoenen wordt strelen, strelen wordt vrijen en kleding uit, kleding uit betekent wat proberen, aanraken etc., dat wordt elkaar bevredigen (o.a. vingeren/aftrekken), dat leidt tot orale bevrediging (o.a. pijpen/beffen), en uiteindelijk inderdaad seks.

Dat gaat niet van de een op andere dag. Ik ben iig van mening dat je het niet moet overhaasten, als je snapt wat ik bedoel. Dat tempo moet je met elkaar een beetje aanvoelen en goed communiceren. Ik weet niet hoe ver jullie al zijn, maar ik zou het gwn in zulke stapjes opbouwen. Niet van de een op andere dag besluiten van, “Ja, nu gaan we álles doen.”

 

Goede communicatie is echt het belangrijkste! Bespreek gwn eens met elkaar hoe jullie er beide instaan en wat jullie ervan zouden vinden om langzamerhand verder te gaan. Spreek met elkaar af dat je altijd je grens aan kan en mag geven, want je moet natuurlijk niks doen waar jij of de ander nog niet aan toe is. Als er twijfel is, zou ik zeggen, doe het nog even rustig aan voordat je verder gaat. Je kunt ook zeggen van, “Ik weet nog niet of ik al klaar ben voor seks, maar we kunnen al langzamerhand wel (bovengenoemde) stapjes nemen en ik geef het aan als het me te snel gaat,” of iets in die trant. Wees hier gewoon open en eerlijk over naar elkaar, dan is het gwn duidelijk voor iedereen. En je geeft aan dat je een super lieve vriend hebt, dus ik ga ervan uit dat hij jouw grenzen en tempo volledig respecteert zoals dat hoort in een gezonde relatie. En misschien staat je vriend er wel precies hetzelfde in.

 

Mochten jullie besluiten om geleidelijk verder te gaan, zorg dan wel dat je ook voorbereid bent. Zorg dat jullie anticonceptie hebben en overleg samen eens welke. Spreek bijvoorbeeld af dat jullie condooms halen voor het geval dat het er van komt, of dat jij aan de pil gaat. Of, nog beter, een combinatie.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Groetjess

 

Badge

Dankje dit helpt zeker en ja we praten over alles en nee is nee ik kan zeker mijn grenzen aangeven en hij natuurlijk ook en ja we zijn ook al begonnen met laat ik het zo zeggen de wat intiemere dingen thanks voor je hulp

Reageer