Skip to main content

Hey,

Ik ben Emma, 17 jarig transmeisje. Tenminste, dat denk ik al 5 jaar. Ik heb nog geen stappen gemaakt in de transitie, behalve gewoon wat topjes enzo dragen en mijn haar lang laten groeien. Het is moeilijk, ik ben er nogsteeds niet 1000% zeker over, maar ja, laten we eerst beginnen met dit:

Hoe vertel ik mijn vriendin over deze gevoelens?

In principe weet ik wel ongeveer hoe, maar ik ben meer bang hoe ze reageert.

Je wil niet weten hoe erg veel ik van haar hou. Ik ben al bijna een jaar (obsessed) met haar, ze alles voor me en ik wil haar niet kwijtraken. Straks raakt ze afgeschrokken door mij ofzo. Ik wil niks riskeren. Maar ik wil het wel met haar erover hebben. Zij is een meisje en ze kan me er misschien wel bij helpen. Maar ja, wat als ze me niet meer leuk vindt en niet meer bij me wil zijn? Ik weet het allemaal niet. Ik zou nu zo graag in haar armen willen zijn en het aan haar vertellen, maar dat zit er niet in. Trouwens, beter zeggen jullie niks als: "Als ze je niet accepteert, dan moet je niet bij haar zijn. Je moet alleen met iemand zijn die bij jou blijft voor jou." of iets dergelijks. Ik blijf voor altijd bij haar en dat is het einde.

Maar uhhh, kan iemand me helpen?

Veel gaapjes,

Emma

Hoi Emma! 
Ik ben zelf ook trans en ik zal je proberen te helpen met je vraag zoveel ik kan :) 

Allereerst: weet iemand anders al dat je (waarschijnlijk) trans bent? Dit is niet je vraag, maar iemand die lief erover is kan erg helpen om zelfvertrouwen te krijgen en uiteindelijk anderen het ook te vertellen. Hoeft natuurlijk niet! 

Je kan het voorzichtig opbrengen als je het een goed moment vindt. Ik weet niet of je vriendin supportive is maar ze klinkt heel lief, dus ik denk dat je het er tenminste over kan hebben met haar. Ik weet dit natuurlijk niet zeker want ze is niet mijn vriendin ;) 

Als ze er niet positief op reageert, dan is het het beste om niet boos te worden; ten eerste bereik je daar alleen ruzie mee, en ten tweede gaat ze dan waarschijnlijk je identiteit associëren met boosheid, en dat wil je natuurlijk niet! 

Ik zou een rustig moment kiezen waarop jij je voelt alsof je er klaar voor bent en er genoeg tijd is om er een gesprek over te voeren. Zorg dat je in elk geval een beetje hebt voorbereid wat je wilt zeggen, dit helpt (of het kan in elk geval helpen). Maak haar duidelijk hoe je je voelt en dat je het nog niet helemaal weet, maar zorg wel dat het voor haar duidelijk is dat je ermee zit, al is het maar op dat moment. 

Ik hoop dat dit helpt, succes! 
Groetjes Samuel 

Je kan haar misschien een berichtje sturen of een brief schrijven. Dan kan ze erover nadenken en niet gelijk haar gevoelens op jou gooien. 
Als ze niet meer met je wilt, kan je tenminste vrienden blijven. Als jij je er goed bij voelt, gewoon doen! 
Niet veel tips meer hier : >
succes
Liefs,

1.  

Reageer