Skip to main content

Hey allemaal! Het is alweer een tijd geleden dat ik het forum bezocht heb. Wellicht is een belangrijke factor daarin dat het eigenlijk best goed met me gaat en ik het al met al vrij druk heb. Even een korte samenvatting voor wat context.

Context & situatie

Sinds februari heb ik een ‘nieuwe’ vriendengroep. We zijn met z’n allen relatief spontaan en last-minute op vakantie gegaan. Van te voren kenden we elkaar los wel enigszins, maar een groep zijn we nooit echt geweest. Het was echt een succes en, ook al was het vrij kort, ontzettend leuk! Sindsdien spreken we elkaar heel veel, zowel binnen als buiten school.

We zijn met 4 jongens en 2 meiden. Op vakantie kon 1 van de meiden niet mee, dus we waren met z’n vijven. Dat jongens en meiden gewoon met elkaar om moeten kunnen gaan en vrienden moeten kunnen zijn, is niet iets nieuws. Echter, tijdens en na de vakantie hebben 3 jongens (ik, mijn beste vriend (afkorting: M) en een andere vriend (afkorting: V)) gevoelens ontwikkeld voor het meisje dat mee was (afkorting: S).

De liefde is nooit echt heel soepel verlopen bij mij. In de onderbouw (5 jaar geleden) ontwikkelde een verliefdheid op een meisje uit mijn klas zich tot een soort obsessie waar iedereen vanaf wist - je zou het een schandaal kunnen noemen. Dat heeft me best lang achtervolgd. De vierde en vijfde klas waren hier nog een soort nasleep van. De zesde was voor mij wat dat betreft een goed jaar waarin ik veel mensen uit de jaarlaag heb leren kennen en dus een vriendengroep gevonden heb.

Afijn, we zitten dus met 3 jongens min of meer om 1 meid te strijden. Je kan je wel voorstellen dat dat niet echt heel erg goed werkt. Ik zal details achterwege laten, maar het gaat voor mij met ups en downs. Het ene moment ben ik heel vrolijk, het andere moment slaat de onzekerheid toe en voel ik me meer neergeslagen.

M’n mood is heel afhankelijk van de ontwikkelingen rondom S. Wanneer ik ‘haar aandacht heb’/we contact hebben, gaat het goed met me. Jaloezie speelt me echter vaak parten; wanneer M of V meer de aandacht opeist of krijgt, voel ik me droeviger en zie ik m’n kansen negatief in. Dit is iets waar ik best wel van baal - ik voel me af  en toe echt een aanstellerige jaloerse klootzak.

De laatste paar weken gaat S steeds meer met V om. Op vakantie heb ik met beiden wel gesproken. V voelt wat voor S, S denkt ook wel iets voor V te voelen. Of ze goed matchen kan ik niet echt meer objectief beoordelen. Het raakt me best wel dat het nu steeds duidelijker lijkt te worden. 2 weken terug ben ik zo brutaal geweest om gewoon aan V te vragen of ze iets hebben, volgens hem is dat niet zo.

V heeft nu eenmaal een betere band met S dan ik met haar heb. Anderzijds klaagt ze ook vaak genoeg over hem. Het geeft een heel dubbel gevoel dat dus vaak wisselt tussen positief en negatief.

Adviezen

Ik heb een goede vriendin (afkorting: L) waar ik goed mee kan praten over zaken rondom emoties en gevoelens. Haar advies is dubbel. Soms vindt ze dat ik er gewoon voor moet gaan, op andere momenten raad ze me aan om gewoon vrienden te blijven.

Mijn eigen ouders raden me aan om het te laten varen, volgens hun kan ik beter accepteren dat ze niet iets in mij ziet. Anders zou ze dat wel hebben laten merken.

De schoonfamilie van m’n broer raadt me juist aan om het gewoon te proberen. Volgens hun moet ik haar gewoon een keer uitnodigen om iets leuks te gaan doen/wat te gaan drinken en het dan op tafel leggen. Als ze ja zegt is het feest, als ze nee zegt kunnen we vrienden blijven. In de praktijk is dat natuurlijk minder eenvoudig.

Al met al dus wisselde adviezen. Ook hierbij neig ik het ene moment naar het een en het andere moment naar het ander.

Het vraagstuk

Ik weet niet zo goed hoe ik verder moet. School is nu zo goed als voorbij dus ik zal haar zeker minder gaan zien. Op de laatste dag (na ons laatste gezamenlijke examen) hebben we nog wat gepraat en for the time being afscheid genomen (tot de volgende keer dat we elkaar gewoon weer zouden zien als we wat met de groep zouden doen). Ik gaf haar een knuffel en we hebben afgesproken dat wel we nog wat zouden gaan doen binnenkort.

Ik zie haar vrijdag weer, weliswaar in groepsverband, maar toch. Hopelijk kan ik mezelf een beetje onder controle houden en niet weer in een dip vallen als het even wat minder gaat. We gaan met een wat grotere groep wat leuks doen en ik ga mijn vriendengroep daarna uitnodigen om met mij mee naar huis te komen.

Het vraagstuk is nu of en hoe ik haar zal uitnodigen om iets leuks te gaan doen. Ik denk dat dat iets is dat sowieso wel goed en leuk is om te doen. Wat precies moeten even beslissen. Mijn voorstel zou een dagje Alkmaar zijn, waar mijn vader een boot en sup-boarden heeft liggen; daar kunnen we ons echt wel een dagje vermaken. Wat zijn nog meer leuke ideeën voor afspreken/een date (zo ga ik het natuurlijk niet noemen).

Een tweede vraagstuk is of ik m’n gevoelens open zal gooien of niet. Voor een deel is dat natuurlijk afhankelijk van hoe het dan loopt, maar het is wel iets dat ik voor mezelf duidelijk wil hebben. Jullie kunnen misschien de situatie niet helemaal inschatten want het is veel te gecompliceerd en veel om hier uit te leggen, maar wat is jullie advies bij gevoelens voor een goede vriendin?

Slot

Het is een beetje een lang verhaal geworden. Ik betwijfel of het voor jullie als buitenstaander te volgen is. Ik gebruik dit topic ook een beetje om het van me af te schrijven omdat ik het gewoon even kwijt moet en L ook niet te veel wil belasten met hetzelfde verhaal. Bedankt voor het lezen en jullie mening/advies wordt ontzettend op prijs gesteld. Als je er niet zoveel mee kan is dat ook helemaal okay. Stel gerust vragen :)

 

 

Okay hey! Heel verhaal hahah. Fijn dat je het van je af hebt kunnen schrijven! Maar hoe zit het tussen jullie drie jongens dan? Als iedereen strijd om 1 meisje.. is er dan geen ruzie? En als je ziet dat “V” beter met “S” overweg kan en de gevoelens wederzijds zijn zal ik het opgeven. Ik weet niet hoe jullie vriendschap is, maar je wil geen dikke ruzie om een meisje lijkt me? Ik snap dat je haar graag wil, maar ik zal het even afwachten. Leuk dat jullie iets samen met de groep gaan doen!! Je kan haar inderdaad wel meenemen naar iets leuks, wat jij voorstelt is goed!! 
Ik zelf zou mijn gevoelens niet open gooien, als ze al andere gevoelens voor iemand anders heeft is de kans groot dat de vriendschap niet veel meer gaat voortellen. Dat hoor je bij heel veel mensen. Je kan het gewoon leuk hebben met haar, maar ik zal haar niet proberen voor je te winnen. Maar dat is mijn mening! Ik wens je heel veel succes. En hoop dat je meer ups dan downs gaat krijgen. 1 ding; je moet je gevoel niet laten afhangen van een meisje hoor! Dat lijkt me niet fijn. Successss!!

 

groetkes,

JooJootje


Heyyy mijn reactie wordt zoals gewoonlijk gecheckt…. Hij komt er hopelijk zo aan!! @Kindertelefoon. 


Maar hoe zit het tussen jullie drie jongens dan? Als iedereen strijd om 1 meisje.. is er dan geen ruzie?

Ik en M praten er redelijk open met elkaar over. M is er nu weer iets minder mee bezig, zegt hij. V heeft hooguit vermoedens, maar weet niet van mij en M. Er is dus ook niet echt een strijd; het is meer iets dat op de achtergrond meespeelt. Voor mij waarschijnlijk meer dan voor de rest omdat ik daar nu eenmaal wat gevoeliger voor ben haha

En als je ziet dat “V” beter met “S” overweg kan en de gevoelens wederzijds zijn zal ik het opgeven. Ik weet niet hoe jullie vriendschap is, maar je wil geen dikke ruzie om een meisje lijkt me?

M’n vriendschap met V is niet mega hecht, maar dat komt ook door mijn jaloezie die regelmatig opspeelt. Ik maak me meer zorgen over de vriendschap tussen mij en S. Tuurlijk heeft het mijn voorkeur om alle relaties goed te houden. Ook om problemen binnen de vriendengroep te voorkomen.

Ik zelf zou mijn gevoelens niet open gooien, als ze al andere gevoelens voor iemand anders heeft is de kans groot dat de vriendschap niet veel meer gaat voortellen. Dat hoor je bij heel veel mensen. Je kan het gewoon leuk hebben met haar, maar ik zal haar niet proberen voor je te winnen. Maar dat is mijn mening!

Zeker goede punten, het is een beetje verstand vs gevoel haha. Ik weet niet zeker hoe het nou tussen haar en V zit. Dat zou ik binnenkort opzich wel even kunnen proberen te polsen. Als het idd wederzijds is, heeft het niet zoveel zin; dan nog overgaan op loslaten - iets waar ik niet goed in ben. ;)

Ik wens je heel veel succes. En hoop dat je meer ups dan downs gaat krijgen. 1 ding; je moet je gevoel niet laten afhangen van een meisje hoor! Dat lijkt me niet fijn. Successss!!

 

groetkes,

JooJootje

Dankjewel voor je snelle reactie!! Het helpt heel erg om dit hier op het anonieme forum te droppen en meningen en adviezen in te winnen. Ik houd je (en de rest natuurlijk) op de hoogte!


Heyy! Top dat je ons op de hoogte houd! Het forum is inderdaad heel handig! Heb je al een idee voor als jullie samen wat gaan doen? En weet je al wat je überhaupt met haar wil. Je vriendschap met “V” is niet zo hecht dus. Dus je kan wel achter “S” aangaan zonder problemen? Want je wil niet dat heel de groep uit elkaar valt door een ruzie. Want er gaan natuurlijk kanten gekozen worden dan. Als je ziet dat het echt niks meer gaat worden zal ik het laten varen. Anders kan je juist proberen nog een kans te maken. Maar ik weet de hele situatie niet zo goed. Het is inderdaad Verstand VS Gevoel. Wil je haar laten gaan, of juist niet? Het is lastig. Als je haar wil laten gaan kan je een nieuw topic aanmaken, dan help ik je en zal ik reageren. Als je haar niet wilt laten gaan kan je weer een topic aanmaken en help ik je en zal ik reageren. Het is een lastige situatie zeg! Je kan altijd het best naar je hart luisteren lijkt mij, maar ja. Het blijft gokken hahah. 
groetjes

JooJootje


Heb je al een idee voor als jullie samen wat gaan doen? En weet je al wat je überhaupt met haar wil.

M’n vader woont in een stad aan het water en heeft daar een boot en sup board. Volgens mij vindt ze varen wel leuk en ze is best sportief dus we kunnen ook een uurtje suppen. Ik ken de stad na 2 jaar wel redelijk goed - het is ook weer niet zo heeeel groot. Verder kunnen we even door de stad wandelen en/of ergens lunchen oid, daar kan ik opzich wel wat leuks van maken. Volgens L ben ik romantisch goed aangelegd, maar misschien komt dat omdat ik best veel ‘overthink’ en scenario’s in m’n hoofd afspeel. :)

Wat betreft de relatie zelf, ook daarvoor heb ik wel zo m’n ideeën van wat ik in een relatie zoek. Ik ga echt te goed op van die filmpjes van koppels en dates enzo haha

Je vriendschap met “V” is niet zo hecht dus. Dus je kan wel achter “S” aangaan zonder problemen? Want je wil niet dat heel de groep uit elkaar valt door een ruzie. Want er gaan natuurlijk kanten gekozen worden dan. Als je ziet dat het echt niks meer gaat worden zal ik het laten varen. Anders kan je juist proberen nog een kans te maken. Maar ik weet de hele situatie niet zo goed

M’n gedrag/houding richting S is al enigszins anders dan bij anderen; ze betekent voor mij nu eenmaal iets meer dan anderen. Al moet ik natuurlijk wel oppassen dat mijn idee van de vriendengroep niet alleen maar om haar gaat draaien, maar dat ik iedereen gewoon als vrienden behoudt. Ik zou mezelf geen simp willen noemen, maar wellicht heeft het trekjes daarvan. De term gentleman spreekt me meer aan, alhoewel ik daar ook wel weer van cringe. Hopelijk begrijp je de strekking hahaha

Als 1 van ons daadwerkelijk een relatie krijgt met S, zou het goed kunnen dat er iets van wrijving ontstaat. Bij voorkeur voorkom je dat, maarja

Het is inderdaad Verstand VS Gevoel. Wil je haar laten gaan, of juist niet? Het is lastig. Als je haar wil laten gaan kan je een nieuw topic aanmaken, dan help ik je en zal ik reageren. Als je haar niet wilt laten gaan kan je weer een topic aanmaken en help ik je en zal ik reageren. Het is een lastige situatie zeg! Je kan altijd het best naar je hart luisteren lijkt mij, maar ja. Het blijft gokken hahah. 
groetjes

JooJootje

Jaa het is idd lastig. Laten gaan is het verstandigst, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan en diep van binnen wil ik dat eigenlijk ook niet.

Ik plaats hier wel gewoon een reactie als ik iets te melden heb en dan zal ik de betreffende personen (zoals jij dus en eventuele andere reageerders) even taggen zodat je een melding krijgt. Anders krijg je allemaal losse topics haha :)


Het is inderdaad Verstand VS Gevoel. Wil je haar laten gaan, of juist niet? Het is lastig. Als je haar wil laten gaan kan je een nieuw topic aanmaken, dan help ik je en zal ik reageren. Als je haar niet wilt laten gaan kan je weer een topic aanmaken en help ik je en zal ik reageren. Het is een lastige situatie zeg! Je kan altijd het best naar je hart luisteren lijkt mij, maar ja. Het blijft gokken hahah. 
groetjes

JooJootje

Jaa het is idd lastig. Laten gaan is het verstandigst, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan en diep van binnen wil ik dat eigenlijk ook niet.

Ik plaats hier wel gewoon een reactie als ik iets te melden heb en dan zal ik de betreffende personen (zoals jij dus en eventuele andere reageerders) even taggen zodat je een melding krijgt. Anders krijg je allemaal losse topics haha :) 

hahahah ja, maar anders kan het weer gaan kijken op een blog. Er zijn nu strengere regels.. 

 


hahahah ja, maar anders kan het weer gaan kijken op een blog. Er zijn nu strengere regels..

Oh die strengere regels heb ik even gemist. Either way, het zal inhoudelijk blijven dus ik verwacht dat de KT er niet echt een issue van gaat maken :)


Tijd voor een update (@JooJootje )

De vrijdag van het bowlen en feestje zijn inmiddels alweer iets meer dan een week geleden. Het bowlen was veel leuker dan verwacht! Ik dacht dat ik er niet zoveel van kon en dat het heel saai zou zijn, maar met de juiste personen is het best leuk.

Daarna zijn we naar mijn huis gegaan en hebben we daar gewoon een ‘normale’ avond gehouden zoals we dat vaker doen. Je zou het een feestje kunnen noemen, maar dan wat rustiger en meer gefocust op gezelligheid i.p.v. ‘drankjes en dansjes’.

Met S ben ik niet megaaa goed in small talk haha, soms loopt het gesprek niet meteen fantastisch als we niet echt iets specifieks hebben om over te praten. Afijn, woensdag ben ik maar gewoon via whatsapp een gesprek gestart en gevraagd of ze het leuk zou vinden om binnenkort samen wat leuks te doen.

Ik vermoed dat ze de gebeurtenissen van de afgelopen tijd en mijn gedrag wel wat aan elkaar gelinkt heeft, want ze reageerde op mijn vraag dat ze mij niet als meer dan een vriend ziet. Ze vindt het wel gezellig met me, maar spreekt liever af met de groep i.p.v. samen. Wel gaf ze aan dat ze hoopt dat we goede vrienden blijven. Wat later zei ze ook nog dat er van haar part niets veranderd is.

Mijn gevoel daarover is enigszins dubbel. Aanvankelijk zat ik er best even doorheen. Een afwijzing is immers altijd even balen. Zeker omdat ik - zoals ik dat met best wel dingen doe - best wel veel ‘overthink’ en scenario’s in m’n hoofd maak, vaak ook iets te veel geromantiseerd/positief. Al deze dingen stortten als het ware in; in ieder geval met S, tuurlijk komt er wel een keer iemand anders op m’n pad, maar daar gaat het even niet om.

Anderzijds reageerde ze eigenlijk heel relaxed en duidelijk. Juist die duidelijkheid had ik nodig denk ik, want blijven hangen in de afgelopen situatie was geen optie. Al met al blijven we waarschijnlijk gewoon goede vrienden, wat mij betreft hopelijk ook buiten de vriendengroep maar dat komt wel. Laat ik het zo zeggen: het had véél erger gekund.

De afgelopen dagen hebben we elkaar wel een beetje gesproken en dat gaat gewoon prima. Ik heb haar nog niet irl gezien, dus we zullen zien hoe dat gaat - waarschijnlijk ook normaal.

Ik merk dat ik enigszins moeite heb met de switch maken van verliefdheid naar vriendschap. Desalniettemin gaat het denk ik prima zo en is het niet heel ongemakkelijk oid - althans naar mijn mening niet. Ik waardeer ontzettend hoe S er mee omgegaan is en hoop dat de toekomst mooi is, zij het dat het met haar niks wordt - of in ieder geval voor nu niet.

Het helpt ook wel dat ik geslaagd ben, dus dan is m’n hoofd niet alleen maar bezig met haar en de teleurstelling. :))

 


Heyy! Ik snap je dubbele gevoel helemaal. Je hebt inderdaad nu wel duidelijkheid. Probeer het vooral positief te zien en na te denken! En ja je komt inderdaad wel weer iemand anders tegen! Succes! 


Reageer