Vraag

Situatie met vrienden

  • 10 July 2022
  • 3 reacties
  • 119 Bekeken

Badge

Hoi Forum, 

Ik wil in dit topic over een situatie met mijn vrienden vertellen en wat advies vragen. Dit is nogal een lang verhaal, dus alvast bedankt voor het lezen!! 
 

Achtergrondinformatie 
Ik zit in de 2e. Ik ben 14 en ik ben eigenlijk best wel populair. Ongeveer 80-90% procent van de kinderen in mijn jaar kennen mijn naam en daarvan mag ongeveer 60% mij en de anderen mogen mij niet. 

Max (nepnaam); hij is 13 en ik ken hem sinds de 1e. Wij spelen in het weekend vaak een online videogame met elkaar. Hij zit niet bij mij in de klas. In de 1e waren wij eigenlijk beste vrienden, waardoor ik mijn geheimen aan hem heb verteld. In de 2e kregen wij echter vaak ruzie en zijn wij minder goede vrienden geworden. Gelukkig heeft hij niks doorverteld aan anderen. 

Alex (nepnaam); zij is 14 en ik ken haar sinds de 1e dag. Wij zitten bij elkaar in de klas. In de 1e appten en spraken wij veel, maar dit is aan het einde van leerjaar 1 minder geworden, omdat ik andere vrienden kreeg. Sinds een paar maanden hebben wij weer contact en praten we veel en zijn vrienden. 

Het verhaal:
Ik, Max en Alex hadden een paar weken geleden afgesproken. Wij waren buiten tot 22:00 en wij hadden veel gepraat enzo. 

Om 21:00 begon Max opeens over mijn crush te praten. Voor de duidelijkheid: ik had hem verteld om aan niemand te vertellen dat ik een crush had. Laat staan wie mijn crush is. Max wilde duidelijk heel erg over mijn crush praten en zei steeds dat ik aan Alex moest vertellen wie het was. 

Max en Alex vroegen mij steeds waarom ik het niet wilde zeggen aan Alex en ik zei de volgende dingen:

“Ik ben er niet klaar voor.” Voor mij kost het enorm veel tijd en mentale voorbereiding voordat ik iemand een geheim ga vertellen. 

“Ik vertrouw jou niet goed genoeg.” Ik en Alex waren pas “opnieuw” vrienden voor 3 weken ofzo. Dat is voor mij te weinig om iemand te vertrouwen. Daarnaast heeft Alex ook nog betere vrienden dan ik en zij is bevriend met mijn crush. 

Ik heb dit niet direct verteld, maar een andere reden is hoe manipulatief Alex haarzelf gedraagt. Zij zei bijvoorbeeld: “Je kan me vertrouwen! Ik ken je al zo lang!”, “Ik vertel jou ook mijn geheimen” en “Ik vertel het aan niemand door!”. Dit maakte mij eigenlijk best oncomfortabel en zij accepteerde “nee” niet als antwoord. 

Ik vroeg later aan Max waarom hij erover begon en hij zei “Je vertrouwt Alex toch wel??”. WTF??! Dat bepaal jij toch niet! Ik bepaal zelf wie ik vertrouw en als ik jou vertrouw moet jij het geheim houden, omdat ik jouw geheimen ook bewaar voor mijzelf. Dit is toch niet eerlijk? Als ik jouw geheimen bewaar, hoor jij dat ook te doen. Is wat ik denk fout?? 

Deze dagen doet Alex heel erg vervelend met dat crushgedoe en zij accepteert geen nee. Zij vraagt mij steeds vaker wie het is en laat me gewoon niet alleen. Het is gewoon zo vervelend. Daarnaast heb ik haar beter leren kennen en ik heb gemerkt dat onze personaliteiten compleet verschillen. Alex kan zelfs in een serieuze situatie niet even normaal doen en haar humor verschilt compleet. Daarnaast voel ik mij NOG STEEDS een therapeut. Vroeger was ik ook nog een therapeut voor haar. 

Daarnaast doet Alex alsof wij 2 verkering hebben. Zij vraagt mij constant of ik verkering wil IN DE KLAS en zij betrekt haar vriendinnen er ook bij. Zo heeft zij ervoor gezorgd dat zij mij gingen spammen. En wanneer ik met Alex ben met welke meisje dan ook DOET ZIJ ALSOF WIJ VERKERING HEBBEN. Ik ben voor de duidelijkheid niet geïnteresseerd en ik vind haar sinds kort ook echt vervelend. Ik zou dit niet erg hebben gevonden als zij niet wist dat ik een crush heb, maar dat weet zij wel. Daarom vind ik dit wel erg. Ik denk persoonlijk dat zij probeert te zorgen dat ik bekend maak dat ik een crush heb. Wat denken jullie en zit ik fout??


Wij 3en hebben ook dingen gepland voor in de zomervakantie, maar ik wil hierdoor helemaal niet gaan. Ik wil echt niet met zo’n omgaan. Het is letterlijk verschrikkelijk. Hoe vertel ik dit? 

En als laatst: hoe zeg ik dat zij moet stoppen? Ik wil eigenlijk geen vrienden meer zijn met Alex alleen maar omdat zij zo vervelend doet.

Ik weet dat ik in dit verhaal zo egoïstisch, koppig en arrogant klink, maar dit is hoe ik mij nu echt voel. Ik zit in een onbeschrijfbare situatie, waar mijn emoties in de blender zijn gegooid en mijn verstand op vakantie is gegaan. Ik voel mij moe, letterlijk drained.

Maar bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor jouw antwoord!
Ikblijfanoniem2007
 
 


3 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Je klinkt helemaal niet egoïstisch enzo

 

Wat een rare viguren zeg  pffff

Zeg tegen max dat hij z'n mond houd

Tegen Alex dat ze moet stoppen en dat je d'r NIET leuk vind, als het moet bedenk je het zo dat de hele klas het hoort. Dan is t mis ook metten klaar.

En over dat afspreken: ik zou niet gaan en als kl je verhaal zo hoor moet je echt niet gaan wat die ene is niet betrouwbaar en doet heel naar en die anderen is apart met d'r eigen waarheid verhalen.

Hoe je dit zegt? Ik ben heel direct dus ik zou het zeggen zoals het is. Dat is jouw recht want dit slaat nergens op

Je komt niet arrogant over, beetje stomme vrienden zijn het hoor. Ik denk dat je tegen Alex eerlijk moet zijn, vertellen hoe jij je voelt hierover. Je kan zeggen dat vertrouwen cirkel is. hoe dichter bij het middelpunt je zit hoe meer je durft over te praten met die persoon. En zei zit gewoon niet dichtbij genoeg. Ik zou met Max wel gewoon even een goed gesprek hebben, dat je het echt niet waardeert wat hij heeft gedaan. Natuurlijk ken ik hem niet maar ik denk niet dat hij het kwaad bedoelde. Dus als hij belooft niet zoiets te doen is hij denk ik wel te vertrouwen. Natuurlijk ken jij hem het beste. Dus hierover kan ik niet echt goed oordelen. Hou er ook rekening mee dat pubers nou eenmaal onzeker zijn, en dat afreageren op anderen. Zodat ze zich minder onzeker voelen. 

Reputatie 1
Badge +1

Oké dus,

ik herken je situatie wel om eerlijk te zijn. Als ik jou was zou ik aan Alex vragen waarom ze zich zo gedraagt (ik zou het dan voor haar vrienden of voor max vragen maar dat ben ik) en zeg dat je het ongemakkelijk vindt dat ze het blijft vragen en dat er vast wel een tijd komt dat ze het te weten krijgt. Verder zou ik tegen Max vertellen dat je het niet leuk vindt dat hij zo begon over jouw crush en vragen of hij dat niet meer wil doen

hopelijk heb je hier wat aan!

 

Reageer