Skip to main content
Vraag

relatie

• August 10, 2025
  • 1 reactie
  • 34 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyyy.

Ik praat al een tijdje met een jongen. We hadden ook 2 keer een relatie. Ik vind m nog leuk en hij mij. We weten dat ook van elkaar, maar ik kan geen relatie door mijn vorige. Mijn vorige relatie was mijn eerste serieuze en liep helemaal de verkeerde kant op. Hij manipuleerde mij. Ik moest dingen doen. En het was gwn niet een goede relatie. Ik weet dus niet hoe een normale relatie er uitziet. Mijn vriendinnen willen niet dat ik met m ga. Ik wil ook nog niet. Hij wou wel wachten, maar sws niet voor altijd. Ik probeer te werken aan mijzelf. Hij is er voor me. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Heeft iemand tips??

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 10, 2025

Hoi ​@Nee.is.Nee.!

Wat goed dat je hierover praat. Het is heel begrijpelijk dat je na zo'n nare ervaring met je vorige relatie twijfels hebt en even de tijd wilt nemen voor jezelf. Het is ontzettend moedig van je dat je dit zo onderkent en aan jezelf wilt werken. 

Het is heel belangrijk dat je de tijd neemt om te helen. Een heftige relatie kan diepe sporen achterlaten en het is cruciaal om die te verwerken voordat je weer iets nieuws begint. Er is geen 'normale' tijd voor zoiets, dat is voor iedereen anders. Focus op wat jij nodig hebt en doe wat goed voelt voor jou, niet voor je omgeving of voor die jongen.

Je hebt al je vriendinnen in vertrouwen genomen, wat heel fijn is, maar soms kan het ook helpen om met een onafhankelijk iemand te praten. Een therapeut, coach, of een psycholoog kan je helpen om de nare ervaringen te verwerken en je zelfvertrouwen weer op te bouwen. Zij kunnen je ook helpen om de signalen van een gezonde relatie te herkennen en te onderscheiden van de manipulatieve patronen die je hebt meegemaakt. Je kunt je huisarts vragen om een doorverwijzing.

Het is logisch dat je niet weet hoe een gezonde relatie eruitziet. Na een manipulatieve relatie kan je beeld hiervan verstoord zijn. Een aantal belangrijke pijlers van een gezonde relatie zijn, respect en vertrouwen, gelijkheid, open communicatie, ondersteuning. Als je aan deze punten denkt, kun je misschien beter inschatten wat een gezonde relatie voor jou zou betekenen.

Het is goed dat hij wil wachten, maar het is ook belangrijk dat je eerlijk tegen hem bent over wat je doormaakt. Zeg hem dat je hem leuk vindt, maar dat je echt de tijd nodig hebt om te werken aan jezelf. Leg uit waarom je vriendinnen zich zorgen maken en vertel hem over je vorige relatie. Als hij je echt begrijpt, zal hij je steunen in je beslissing om eerst aan jezelf te werken.

Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat je goed voor jezelf zorgt. Het is jouw leven en jouw geluk. Het feit dat je dit inzicht hebt, is al een hele grote en belangrijke stap in de goede richting!

xx liefs Wolf 🐺