Skip to main content

Hallo, 

ik ben een meisje 16 en ik van op meisjes nu heb ik via werk een meisje leren kennen en zij is 24 wij hebben een tijdje gepraat en uiteindelijk een relatie gekregen mijn ouders wisten wel af van de relatie maar we hebben niet haar leeftijd benoemd , nu zijn mijn ouders erachter gekomen en willen ze dat we alle contact verbreken en willen zelfs naar de politie stappen , kan mijn (ex)vriendin daardoor in de problemen komen?

 

HELP😬😬

Hoi ik denk, als jij zegt en volhoud dat het  wederzijds was, zij niet in de problemen komt. En zeker niet als je geen seks had bijvoorbeeld. Maar als je het zeker wilt weten zou ik even bellen met de Kindertelefoo , bovenaan deze pagina staat hoe dat kan, het kan ook zonder Sim via internet :)

wel heel vervelend trouwens voor je en ik hoop dat het wordt opgelost! Sterkte ermee, groetjes liefs Julian X


Hoi Persoonwiensaccountomdeeenofandereredennetisverwijdertenikdenaamnetvanbenvergeten (sorry ik plak woorden aan elkaar, ik bedoel gewoon hoi :)),

Ik had een hele lange reactie getypt, maar drukte toen per ongeluk op ctrl+w. Nou, dag reactie. Ik ga kijken of ik het opnieuw kan typen:

Vanaf je 16e ben je seksueel meerderjarig, dit houdt in dat je in staat wordt geacht toestemming te geven voor seksuele handelingen. Het is dan ook niet meer strafbaar om seks te hebben met een volwassen, alleen in speciale gevallen wel. Ik denk dan bijvoorbeeld docenten of je baas van werk (machtsmisbruik) of wanneer jij geen toestemming hebt gegeven. Ik ga er van uit dat een relatie ook niet verboden is. 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksuele_meerderjarigheid

 

Verder had ik nog wat verder gezocht en op wikipedia vond ik dit:

“Seksuele interacties met jongeren onder de ‘age of consent’ - in Nederland: onder de 16 jaar - zijn echter bij de wet verboden. Seksuele interacties met jongeren tussen de 16 en 18 jaar zijn in specifieke gevallen verboden lzie Hoofdstuk 10, Bijlage 5 Strafrechtelijk kader van verboden seksueel handelen]. Volwassen personen met een sterke seksuele belangstelling voor jongeren tussen de 13 en 18 jaar kunnen daaronder lijden (en problemen krijgen met justitie) en in verband daarmee een zorgbehoefte hebben. De classificatie ‘pedofiele stoornis’ is in zo’n geval echter onterecht.”

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pedofilie

Lijkt me ook best nuttig om te weten. Pedofilie is strafbaar, maar daar valt de leeftijd vanaf 16 niet echt meer onder. 

Ook op de site van de politie en sites met het wetboek v. strafrecht vond ik vergelijkbare dingen.

Ik ga er dus niet vanuit dat het strafbaar is en ik denk dat je (ex)vriendin hier niet door in de problemen kan komen. Natuurlijk ben ik geen professional dus als je echt een goed antwoord wil kan je zelf bijvoorbeeld een keer chatten met de politie, dat kan hier: https://www.vraaghetdepolitie.nl/chat-met-de-politie.

Leg je ouders nog een keer uit dat je gelukkig was in de relatie en alles vrijwillig ging (ga ik nu vanuit) en dat ze niet boos moeten worden op je (ex)vriendin. Misschien zorgt dat er dan voor dat ze niet meteen naar de politie stappen.

Succes en sterkte!

 

Groetjes,

Paardebloem


Reageer