Skip to main content
Vraag

onzekerheid, liefde, verhaal (lees aub)

• July 20, 2025
  • 2 reacties
  • 55 Bekeken

Hoi!! Ik ben de laatste tijd heel onzeker over mijn gewicht en uiterlijk, ik ben niet de slankste en ook niet dik maar er tussen in maar wil wel wat slanker worden, gezichts en buik vet (met gezicht bedoel ik bij de kin maar ik weet niet precies hoe je dat noemt) weg en meer aantrekkelijker zijn.
Het verhaal: M’n verjaardag is vandaag 20 juli (als het is gepost waarschijnlijk 21 juli)en de visite vond ik niks en maar druk (ik heb autisme en kan daar niet tegen) en heb vrijwel heel de tijd boven op m’n kamer gezeten met mijn  vriendin (onze relatie is een beetje moeilijk uit te leggen) die ken ik als sinds groep 1 en we zaten te praten en ik vroeg van mag ik je een knuffel en een kus geven en ze zij ja op een knuffel maar nee op een kus wat ik jammer vond. Maar goed de knuffel gaf me een soort heel fijn liefde gevoel want zo fijn hart warmend gevoel heb een hele lange tijd niet gevoeld niet mee gemaakt en voor haar was dat misschien dood normaal maar voor mij betekende het alles. Maar verder was het een leuke en gezellige dag met haar en heeft zij mij de dag helpen doorbrengen, maar later zit ik heel de tijd onzeker te voelen en voel ik dat ik wat moet doen aan mijn uiterlijk want wie zou nou zo’n dik iemand met gezicht vet willen kussen en dan denk ik dat ik nooit een vriendin (als in liefde) kan krijgen voor dat ik 18 ben maar ik zou echt niet weten hoe ik zou moeten veranderen in gewicht en uiterlijk en als ik dat niet doe of ik nog voor m’n 18e een lief kan vinden? Maar hebben jullie nog tips of zit ik me druk te maken over niks of weten jullie nog plaatsten waar ik misschien een meisje van mijn leeftijd (13) kan ontmoeten (ik zit al op korfbal)?

Elk antwoord wordt gewaardeerd 

Liefs, Epicduck01!

2 reacties

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • July 21, 2025

Lieve ​@epicduck01,

Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag gister!! 🎉 🎁 🎊

Aangrijpend verhaal dat je vertelt! Ook heel goed dat je dit topic hier opent.

Ik merk uit je verhaal dat je ontevreden bent over je eigen gewicht en je eigen uiterlijk. Ook ben je autistisch en merk je dat je moeilijk vrienden kunt maken en je vooral graag een vriendin als in een relatie zou willen. Je denkt dat dit niet lukt omdat je uiterlijk niet goed genoeg is, met name dat je een dikker gezicht of een vettere huid hebt. Zeg ik dat zo goed?

Ik ben zelf een vrij compact meisje en met mijn genen zal ik niet snel dik worden. Mijn moeder is ook slank en we snoepen ook wel regelmatig. Dat komt denk ik door genen. De een heeft het dus makkelijker om zijn of haar streefgewicht te halen en hoeft er niets voor te doen, terwijl de ander enorm moet worstelen om het gewicht te behalen wat zij wensen.

Maar ik wil je wel één ding vertellen. Voor mij zou je gewicht of je uiterlijk niet de reden zijn om geen vriendschappelijke relatie te hebben. Liefdesrelatie heb ik eigenlijk nog niet gehad, misschien vreemd want ik ben op zich wel een populair meisje. Maar wat ik wel doe is dat ik vaak op jongens of meisjes die minder populair of misschien niet even knap worden gevonden door anderen, juist actief benader. Ik heb ook regelmatig seks gehad met iemand waarvan ik dacht jou gun ik het wel. Een relatie is dan weer iets anders. Maar ik hoopte wel dat ik hiermee iets goeds deed zodat ook minder populaire jongens en meisjes een keer een 'leuke chick' konden hebben, zeg maar. Zelf heb ik een hekel aan jongens die macho zijn en iets te 'stoer' en uitspraken doen als 'ik krijg jou nog wel' nou dan heb je bij mij definitief de deur dichtgedaan. Ik ben heel selectief en het gaat mij echt om het innerlijk met dit soort dingen.

Over innerlijk gesproken. Vrienden maken zoals die vriendin van je, doe je vaak niet door onzeker te zijn over je uiterlijk. Bij een vriendschap gaat het om heel andere dingen, dat diegene het leuk vindt om bij jou in de buurt te zijn en samen dingen met je te doen. Je zegt dat je op korfbal zit dat is al een goede want dan kun je leeftijdsgenootjes vinden die dezelfde dingen leuk vinden (sport in dit geval) als jij. Je kunt dan proberen te vragen iets als 'hey vind je het leuk om vanavond te bbq'en bij ons thuis? Of naar de stad te gaan ijsje eten, of dat soort dingen. Of als je hoort dat meerdere mensen afspreken kun je vragen of je misschien mee mag.

Een relatie is wel moeilijker. Zelfs mij is het nog niet gelukt. Maar dat komt meer omdat ik relaties afhoud. Dat is ook erg persoonlijk. Als jij graag een vriendin als in een liefdesrelatie wilt, is het denk ik goed om eerst te werken aan je zelfvertrouwen. Dus als je ontevreden bent over je uiterlijk, kan het zijn dat niet je uiterlijk maar je onzekerheid een obstakel is voor een dergelijke relatie. Ook ontmoet je misschien te weinig mensen waardoor de personen die jou best wel leuk vinden aan je voorbijgaan. Dat is wel zonde.

Je kunt een soort lijst maken met verbeterpunten in je leven, zoals:

• Ga met je ouders naar de (huis)arts en vraag over de mogelijkheden voor afslanken. Bijvoorbeeld het nieuwe middel ozempic kan een makkelijke manier zijn om in combinatie met extra sporten af te vallen naar een beter streefgewicht. Weet je bijvoorbeeld je BMI? Zoek anders online even op 'Body Mass Index' het is zeg maar je gewicht delen door je lengte en dan krijg je een getal en dat getal zou binnen een marge je kunnen vertellen of je globaal een gezond gewicht hebt. Want als je langer bent, is een hoger gewicht normaler en vice versa. Vertel bij je (huis)arts ook dat het niet alleen je gewicht is maar dat je je ook onzeker voelt en beperkt voelt in het aangaan van vriendschappen en liefdesrelaties dus dat het niet alleen fysiek maar ook psychisch problemen voor je oplevert.
  • Autisme ken ik niet zo en ik kan je daarin niet goed adviseren. Maar ook hier geldt dat je met therapie en soms ook medicatie misschien de symptomen kunt onderdrukken of verminderen. Ook dit kun je met je (huis)arts bespreken.
  • Je kunt overwegen meer activiteiten te doen waarbij je meer mensen leert kennen, in de hoop dat je mensen ontmoet die jou zien zitten als vriend(in). Heb niet gelijk te hoge verwachten maar wees ontspannen en aardig naar anderen. Je autisme kan een obstakel zijn, want normaliter moet je zelf de stap zetten en de ander vragen om iets te gaan doen. Het kan zijn dat je autisme misschien wel de grootste reden is dat het nog niet zo goed lukt op dit moment.
  • Bedenk dat er mensen zijn zoals ik die je heel graag een hart onder de riem willen steken. Ik heb zelf wel alles mee in het leven. Ik ondersteun daarom graag de mensen waar het wat minder mee gaat. Ik ga daar ook wel iets verder mee door jongens (en soms ook meisjes; ik val eigenlijk vooral op meisjes) die niet populair zijn en een laag zelfbeeld hebben juist op te zoeken op school en heb ook met meerdere van die jongens een keer seks gehad of mee gezoend. Wel eenmalig, maar meer met het idee dat ze dan opvrolijken of meer zelfvertrouwen krijgen. Het geeft mij ook voldoening dat voor mij iets simpels heel veel voor een ander kan betekenen. Ik heb ook wel een reputatie op mijn school hierdoor. Maar ik merk dat dat de populaire jongens toch anders omgaan doordat ze merken dat ik mijn aandacht niet aan hen geef maar juist aan de stille en teruggetrokken jongens in de klas en andere klassen op school. We kunnen elkaar niet ontmoeten maar probeer je voor te stellen dat iemand juist jou even wat extra aandacht en liefde geeft om jezelf proberen te helen.
  • Je bent nog jong, net 13 geworden? Dus dat je nog geen vriendin hebt is echt geen ramp. Bij sommigen duurt dat echt nog wat langer. Dus niet gelijk in paniek raken en werk aan je zelfvertrouwen en doe leuke dingen in het leven en probeer mensen te vinden dezelfde hobby/sport/videogame/whatever leuk vinden als jij, en dan proberen een band op te bouwen. Dat is misschien het beste advies dat ik je kan geven. Want ik denk dat het niet zozeer je uiterlijk is dat het probleem is maar mogelijk een lager zelfbeeld. Ook in combinatie met je autisme. Hierdoor communiceer je mogelijk minder goed met anderen en toon je minder initiatief. De combinatie hiervan kan zijn dat je minder populair bent. Als je werkt aan je zelfvertrouwen en je je gewicht misschien iets meer de richting op kunt duwen waarbij jij je fijn voelt, dan kan dit je kansen verhogen. Maar accepteer ook dat je misschien pas een lief krijgt als je 15, 16 of 17 bent daarin ben je echt geen uitzondering.

Wees lief voor jezelf en zorg goed voor jezelf, lichaam en geest. En omdat je een knuffel zo fijn vond bij deze dan ook: 💞 *knuffeltje*  💞

Hou van jezelf! 💖

Liefs, xxVera 💋

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • July 31, 2025

ik denk dat als je echte liefde vind, die gene je neemt zoals je bent. en niet kijkt naar uiterlijk. 
(ik zit trouwens ook op korfbal 😉)