Nooit succes gehad, moet ik opgeven?

  • 14 January 2023
  • 13 reacties
  • 149 Bekeken

Badge

Kan ik beter opgeven?

Ik moet echt even iets kwijt, ik begin het zelf allemaal niet meer te begrijpen en maak momenteel ook gebruik van muziek om dit zo goed mogelijk uit te leggen. Ik ben een jongen, 16 jaar en maak me al een tijdje zorgen. Ik waardeer het enorm als mensen hier de tijd voor nemen om door te lezen.

Ik ben zo ontzettend jaloers maar ook zo ontzettend bang. Iedereen heeft op mijn leeftijd al een relatie gehad, gezoend of zelfs meer dan dat. Iedereen praat erover op social media, ik hoor het van vrienden en collega's en nog veel meer. Ik schaam me gewoon voor het feit dat ik nog helemaal geen ervaring heb en dat er later zo veel nadelen aan zitten. Ik word zo jaloers als ik al die relaties voorbij zie komen, mensen die zo ontzettend verliefd zijn op elkaar en elkaar zo erg kunnen vertrouwen.

Ik weet het zelf allemaal niet meer, ik heb zo veel moeite met mensen te kunnen vertrouwen en ik maak me zorgen dat ik later nooit een relatie zal krijgen. Ik heb ook nog geen ervaring dus ik ben veel te gênant als het het ooit op zal aankomen. Ik voel me zo eenzaam en iemand kunnen hebben die daadwerkelijk om je geeft lijkt mij zo'n fijn gevoel om mee te maken, maar het feit dat ik zoveel moeite heb met mensen te vertrouwen of denken aan de pijn die je zult hebben als een relatie beëindigd wordt, ik maak me zo veel zorgen dat ik voor de rest van mijn leven eenzaam blijf en dat ik nooit de (zelf)vertrouwen heb om ooit een relatie in te gaan vanwege het feit dat ik geen ervaring heb.

Het is zo moeilijk te omschrijven hoe vaak ik hier aan denk. Ik word zo jaloers als ik het voorbij zie komen en ik zelf gewoon niet meer weet of ik op moet geven in de liefde of niet. Ik heb nog nooit een relatie gehad, gezoend of alles wat daar om draait, zelfs knuffels.

Ik moest dit echt even kwijt, ik waardeer het enorm voor jullie tijd. Alles is welkom. 


13 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Voor jou is er ook iemand. Hoe en wanneer die persoon op je pad komt weet je nu nog niet maar het gaat vast wel gebeuren.

Waar je eigenlijk mee zou moeten stoppen is jezelf steeds met anderen vergelijken. Het is niet zo dat iedereen met 16 al een relatie heeft gehad. Ik ken er genoeg die op die leeftijd nog weinig of geen ervaring hebben. Dat is niks om je voor te schamen.

Het feit dat iemand een relatie heeft wil ook niet per se zeggen dat diegene ook gelukkig is.

Het lijkt erop dat je het nu bij voorbaat al opgeeft en dat moet je niet doen.

Reputatie 7
Badge +14

 

hoi @AKUJI 

 

om te beginnen: je hoeft je niet te schamen dat je nog geen ervaring op liefdesgebied hebt en opgeven zou ik niet doen.

Voor wat het waard is: je bent niet de enige die nog geen ervaring heeft en soms denk ik ook wel eens of ik zelf niet wat jong was om sommige dingen wel al mee te maken.

Je bent 16 en hebt nog een heel leven voor je. Dat zal je wel vaker gehoord hebben, maar wat moet je ermee.

​Ik weet niet hoe het is om me te voelen zoals jij je voelt. Ik probeer het me voor te stellen en te bedenken hoe ik je kan helpen.​​ Alvast sorry voor als ik onhandige dingen zeg.

 

Ik ga even hardop denken en typen en dan zie ik wel waar ik op uit kom.

Ik lees dat je weinig vertrouwen hebt in mensen en dan vraag ik me af wat er gebeurd is dat dat zo is gekomen. Dat is niet een vraag die je echt aan mij hoeft te beantwoorden, maar ik probeer te bedenken door wat het gebrek aan vertrouwen ontstaan is. Is het één ding geweest of een heleboel kleine dingetjes (die dan samen natuurlijk best groot kunnen zijn).

Je hoort vaak dat als je weet wat de oorzaak is van iets dat het ook makkelijker is om er iets aan te doen. Ik weet niet of het zo eenvoudig is, maar misschien is het iets wat je kan helpen.

Ik heb, zoals je zelf waarschijnlijk ook al bedacht hebt, want je bent niet gek, het gevoel dat gebrek aan vertrouwen in mensen een soort rode draad in jouw leven is, iig de laatste tijd. Dat het daardoor lastiger is om je volledig te geven aan een ander.

Je wilt het graag, je mist het, maar je bent ook bang dat het niet voor je is weggelegd en wat als het uit gaat.

Ik weet niet of ik onzin schrijf of dat het iets is wat je herkent.

Stel dat het gebrek aan zelfvertrouwen zo’n grote rol speelt dan zou het kunnen helpen je zelfvertrouwen te vergroten. Ja, simpel gezegd, maar hoe dan?

Tsja, een cursus zelfvertrouwen ofzo of zou het helpen als je je wat meer onder mensen gaat begeven? Misschien helpt het om een (bij)baantje te hebben of heb je die al. Bij de meeste baantjes heb je collega’s. Soms ken je er al enkele van school ofzo, maar je kent meestal nog niet iedereen. In het werk moet je goed met collega’s omgaan, doe je dingen samen en wil je allemaal dat het werk goed gedaan wordt. Misschien kan een baantje bijdragen aan het vergroten van je zelfvertrouwen?

Het hoeft niet per se een bijbaantje te zijn. Misschien kun je door sport ook je zelfvertrouwen opkrikken. Haalbare doelen stellen, bijvoorbeeld: ik kan nu 40 kilo bankdrukken en voor de zomervakantie wil ik 50 kilo kunnen drukken. Het is natuurlijk nog leuker om dat doel met een maatje uit de sportschool proberen te bereiken. Misschien heeft dat maatje ook wel een doel voor zichzelf. Dan kunnen jullie elkaar helpen.

Nog iets anders, misschien ben jij wel heel goed in een bepaald vak op school en kun je anderen helpen met hun huiswerk.

Niet echt een leuk voorbeeld of wel. Ik las dat je veel muziek luistert en weet niet of je ook zelf muziek maakt, want misschien kun je jouw hobby delen met anderen die muziek maken of graag luisteren.

Je hebt ook wel in de gaten dat ik niet zomaar een oplossing uit mijn mouw schudt, maar samen komen we hopelijk wel ergens of zet ik je op een spoor.

Wat kan ik nog bedenken?

Er zijn veel soorten vrijwilligerswerk en ik vraag me af of daar iets te vinden is wat jij leuk vindt èn waar je in contact komt met anderen èn voor die anderen iets betekent. Ik noem maar iets: in een buurthuis helpen bij het organiseren van avondjes voor de jeugd met muziek.

Hmmm….ik heb net jouw topic nog even een keertje extra doorgelezen om te kijken of ik nog punten vergeten ben.

Oh ja, ik lees dat je bang bent om de rest van je leven alleen te blijven. Nou kan ik me best voorstellen dat je dat denkt door de situatie waar je in zit. Het is aan de ene kant hopen dat het beter wordt en je een leuk iemand tegenkomt en dat die hoop dan weer wordt weggenomen omdat of iemand je teleurstelt of omdat je eigen gedachten je aan het twijfelen brengen en je de stap naar die ander niet durft te zetten. Een soort vicieuze cirkel.

Ik denk dat jij een zetje nodig hebt om je zelfvertrouwen op te krikken en dat je die cirkel dan kan doorbreken. Zoals gezegd, je bent nog jong en ik heb er wel vertrouwen in dat jij dat wel voor elkaar kunt krijgen.

Tenslotte wil ik nog iets zeggen over dat je je afvraagt of je wel weet wat en hoe je moet kussen en verkering hebben met alles wat daar bij komt kijken, als het moment daar is.

Misschien gaat een eerste ontmoeting of een eerste kus niet zoals je van tevoren bedacht hebt, maar bedenk wel dat die ander misschien wel hetzelfde heeft en het ook spannend vindt. Die ander vindt jou leuk, want anders zou zij/hij/hen niet met jou afgesproken hebben, laat staan met je kussen. Het komt vast wel goed. Samen komen jullie er wel.

 

Gr. MickeyMouse

 

PS ik hoop dat het een beetje leesbaar en te begrijpen is wat ik allemaal heb getypt. Ik stel allerlei vragen, vooral ook voor mijzelf, dus kijk maar waar je wel en waar je niet iets over wilt zeggen. Het is mij vooral bedoeld dat jij die dingen eruit pikt waarvan jij denkt dat je er iets aan hebt.

 

Reputatie 7
Badge +17

En over een eerste zoenen of wat dan ook. Geloof me, dat is echt voor iedereen gênant. Niemand heeft ervaring als hij/zij daar mee begint. Het is niet voor niks je 1ste keer. 😉

Badge

@tim16 

Als eerste wil ik zeggen bedankt voor je bericht Tim! Ik waardeer het enorm. Het is gewoon zo lastig om mezelf niet te vergelijken met anderen. Ik ben gewoon bang dat ik later pas iemand vind of helemaal niemand. Ik wil niet alleen blijven tot mijn dertigste of langer 

Badge

En over een eerste zoenen of wat dan ook. Geloof me, dat is echt voor iedereen gênant. Niemand heeft ervaring als hij/zij daar mee begint. Het is niet voor niks je 1ste keer. 😉

Ja klopt zeker, alleen gewoon het feit dat deze generatie nogal erg fel kan zijn. Tegenwoordig kan iedereen zoenen en wordt je uitgelachen als je geen ervaring hebt

Badge

@MickeyMouse 

Heel erg bedankt voor je bericht MickeyMouse! Ik heb er helemaal doorheen gelezen en ik zou jou vraag voor vraag op de hoogte houden.

Mijn vertrouwen is heel vaak geschaad, veel mensen hebben mijn verleden, onzekerheden en meer dingen tegen mij gebruikt waardoor ik bang ben om het nogmaals mee te maken. Ik vind het erg eng om mensen met persoonlijke informatie te vertrouwen. Dit wordt ook wel genoemd als pistanthrophobia.

Ik doe al heel veel aan mijn zelfvertrouwen, ik heb een baan, ik ga 5x per week naar de sportschool en heb al veel progressie gemaakt. Momenteel druk ik ook rond de 80 kilo bij bench press. Ik houd van muziek en ik maak zelf ook muziek maar houd het vaak privé opgeslagen op mijn ipad. 

Ik waardeer je bericht enorm. Ik werk er al zoveel mogelijk aan als dat ik kan maar er zijn meerdere dingen die mij gewoon tegenhouden. Ik ben niet zoals de meeste jongeren van mijn leeftijd. Ik ga niet elk weekend uit om te drinken. Ik ben meer iemand die vooral wilt focussen op mijn doelen om later meer te bereiken, maar de eenzaamheid wordt mij gewoon veel

Reputatie 7
Badge +15

Hoi , ik heb het even voor je opgezocht, omdat volgenzmij ècht niet iedereen zoent al vóór zijn 16e, wat bleek; in 2017, hadden kinderen gemiddeld op hun 15,6 jaar oud hun eerste kus… en pas gemiddeld vanaf hun 18e sex, of andere sexuaele handelingen,…

 

 

je bent helemaal niet laat, en stop ook je met andere te vergelijken….. ( oh ik zie nu dat andere dat ook schreven ;) xD 

 

nouja, ik heb ook nog nooit echt gezoend, ja , op de peuterspeelzaal… phoe phoe haha 😛 

 

 

Mij_Niet_Gezien 

Badge

-onnodige quotes verwijderd-

Bedankt voor je bericht @Mij_niet_gezien! Ik waardeer het enorm. Het is gewoon lastig want ik hoor niet bij die groep, ik weet niet eens of ik ooit mijn eerste kus krijg

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @AKUJI ,

 

bedankt voor je reactie.

Ik lees dat je er zelf al van alles aan doet.

Je hebt een baan, zorgt goed voor je lichaam door te sporten, als ik 80 kilo op de bench press probeer dan lig ik er klem onder denk ik …..moet jij me redden

Jij kunt muziek maken, ik niet, ik luister er alleen maar naar.

Je hebt plannen voor de toekomst en ik heb er wel vertrouwen in dat je die doelen ook gaat halen.

Je bent een 'man with a plan’.

 

Maar ik lees ook  

Ik werk er al zoveel mogelijk aan als dat ik kan maar er zijn meerdere dingen die mij gewoon tegenhouden.

 

ik weet niet of je hierbij van iemand hulp krijgt of zou willen krijgen? Soms zijn er dingen die (te)  lastig zijn om alleen op te lossen, ook al doe je nog zo je best. Ik kan me voorstellen dat door alles wat er gebeurd is het niet jouw eerste keus is om anderen in te schakelen, maar soms heb je net even een 'steuntje’ nodig.

Misschien is dat iets om met jouw huisarts te bespreken? 

 

Ik kwam ergens anders op het forum nog een goede tip tegen en dan gaan de credits naar @jaivy  want ik kende deze site zelf niet.: https://join-us.nu

Je kunt er altijd eens een kijkje nemen en kijken of het iets voor jou is. Ik zat te denken dat als je via die site met anderen in contact komt, dat je je minder eenzaam zou kunnen gaan voelen en dat je daardoor leuke mensen kunt leren kennen wat hopelijk ook iets goeds met je zelfvertrouwen doet.

Dat bedenk ik dan hè en dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij er ook zo over hoeft te denken.

Verder kies je zelf waar je wel en niet op wilt antwoorden.

 

Gr. MickeyMouse

 

PS @jaivy , sorry om jou te taggen, maar ik wilde jou de credits voor die site geven. Als je het vervelend vindt dat ik je getagd heb en die site gepost hebt, dan vraag ik KT wel om die tag en/of site weg te halen

 

Badge

Nogmaals bedankt @MickeyMouse!

Ik ben niet snel iemand die om hulp vraagt, vooral niet na alles wat ik heb meegemaakt. Ik kan niet echt naar de huisarts zonder dat mijn ouders erachter komen en dat geeft ook niks. Ik heb niet echt een geldige reden om überhaupt de huisarts te bezoeken.

Als nog wil ik je bedanken voor je reacties! Ik kan wel even op de site kijken wat ik aantref, misschien helpt het wel.

Reputatie 3
Badge +1

Kan ik beter opgeven?

Ik moet echt even iets kwijt, ik begin het zelf allemaal niet meer te begrijpen en maak momenteel ook gebruik van muziek om dit zo goed mogelijk uit te leggen. Ik ben een jongen, 16 jaar en maak me al een tijdje zorgen. Ik waardeer het enorm als mensen hier de tijd voor nemen om door te lezen.

Ik ben zo ontzettend jaloers maar ook zo ontzettend bang. Iedereen heeft op mijn leeftijd al een relatie gehad, gezoend of zelfs meer dan dat. Iedereen praat erover op social media, ik hoor het van vrienden en collega's en nog veel meer. Ik schaam me gewoon voor het feit dat ik nog helemaal geen ervaring heb en dat er later zo veel nadelen aan zitten. Ik word zo jaloers als ik al die relaties voorbij zie komen, mensen die zo ontzettend verliefd zijn op elkaar en elkaar zo erg kunnen vertrouwen.

Ik weet het zelf allemaal niet meer, ik heb zo veel moeite met mensen te kunnen vertrouwen en ik maak me zorgen dat ik later nooit een relatie zal krijgen. Ik heb ook nog geen ervaring dus ik ben veel te gênant als het het ooit op zal aankomen. Ik voel me zo eenzaam en iemand kunnen hebben die daadwerkelijk om je geeft lijkt mij zo'n fijn gevoel om mee te maken, maar het feit dat ik zoveel moeite heb met mensen te vertrouwen of denken aan de pijn die je zult hebben als een relatie beëindigd wordt, ik maak me zo veel zorgen dat ik voor de rest van mijn leven eenzaam blijf en dat ik nooit de (zelf)vertrouwen heb om ooit een relatie in te gaan vanwege het feit dat ik geen ervaring heb.

Het is zo moeilijk te omschrijven hoe vaak ik hier aan denk. Ik word zo jaloers als ik het voorbij zie komen en ik zelf gewoon niet meer weet of ik op moet geven in de liefde of niet. Ik heb nog nooit een relatie gehad, gezoend of alles wat daar om draait, zelfs knuffels.

Ik moest dit echt even kwijt, ik waardeer het enorm voor jullie tijd. Alles is welkom. 

Hey kerel

ik ben ook een jongen van 16 en ik heb hetzelfde steeds bijna, maar ook nog niets. Echte liefde komt van zelf soms duurt het langer, maar je moet proberen zelfs op de slechte momenten te blijven genieten. Probeer van kleinere dingen genieten zoals een lekker avondje gamen. Of chillen met vrienden helpt enorm. En blijf vooral jezelf. Iedereen is er voor je. Praat er anders met iemand over kan ook echt helpen 👊:)

 

Badge

Bedankt voor je bericht @123Kip, ik waardeer het enorm! Ik probeer zeker te genieten van de mindere momenten, ik ben misschien nog 16 maar ben nog nooit close geweest met een meisje. Op een of andere manier word ik er een klein beetje ongemakkelijk van en ik doe echt mijn best om een betere versie van mezelf te worden. Toch is het wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben! Ik hoop dat ik later ooit liefde zal meemaken, maar niet op een te oude leeftijd hoop ik.. 

Als nog bedankt voor je bericht! 

Reputatie 3
Badge +1

Beste AKUJI

ik heb heel vaak meiden Leuk gevonden die mij niet leuk vonden, maar dat komt ook vooral dat ik klein van stuk ben. Maar zo te horen ben jij ene heel lieve aardige vent en daar draait het om voor de meiden mischien op onze leeftijd nog niet, maar over paar jaartjes rennen ze achter je aan met zo’n karakter.

 

Reageer