Skip to main content
Vraag

Moet ik het uitmaken?

• April 23, 2025
  • 1 reactie
  • 50 Bekeken

Hey allemaal,

Ik ben 18 jaar en  heb nu iets langer dan 1,5 jaar een relatie met mijn vriend. In de tussentijd is er best wat gebeurt. Toen wij een halfjaar een relatie hadden besloot hij te willen studeren in Amerika (voor max. 3 jaar), wat er nu al snel aan zit te komen aangezien hij begin augustus weggaat. Het is toen we een jaar verkering hadden al een keer uitgegaan, twee weken pauze gehad en vervolgens erachter gekomen dat we elkaar niet los wilden laten.  Het is toen uitgegaan omdat hij veel aan zichzelf dacht en niet aan mij. Dit was na de periode dat hij besloot in Amerika te gaan studeren en fulltime begon te werken om geld bij elkaar te rapen hiervoor. Daar werken we doorheen, en dat zit nu goed, alleen merk ik bij grotere, complexere onderwerpen dat dat nog steeds zo is. Kan het zijn dat we op zulke vlakken gewoon niet bij elkaar passen, en als dat zo is, is dat erg?

Nu zijn we een halfjaar verder en heb ik in de tussentijd best wat twijfels gehad en nu weer. Ik weet dat ik van die jongen hou, maar ik vind het zo lastig om te bepalen waar ik goed aan doe. Elke keer als ik denk  dat het misschien beter is als we uit elkaar gaan (voor mij), ga ik nooit door met die beslissing. Ook op seksueel gebied merk ik dat ik me niet super aangetrokken tot hem voel, maar misschien komt dat ook omdat we al een tijdje samen zijn. En hoe weet je of je nog verliefd op iemand bent en bij die persoon ‘moet’ blijven?  Help :p

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey, wat een ingewikkelde situatie waar je in zit, en het is heel begrijpelijk dat je twijfels hebt. In relaties, vooral als ze langer duren en er grote veranderingen aankomen zoals een verhuizing naar het buitenland, kunnen gevoelens en verwachtingen veranderen. Het is heel menselijk om je af te vragen of je op belangrijke punten wel bij elkaar past. Dat hoeft niet per se iets negatiefs te betekenen, maar het is wel belangrijk om eerlijk naar jezelf te zijn. Soms betekent ‘niet helemaal passen’ ook dat je aan verschillende dingen werkt, maar als je merkt dat het steeds terugkomt en het je ongelukkig maakt, is het goed om daar serieus naar te kijken.

Dat je je niet meer zo sterk seksueel aangetrokken voelt kan meerdere oorzaken hebben; soms is het gewenning, soms speelt je eigen stemming of stress een rol, en soms is het inderdaad een signaal dat er iets ontbreekt. Verliefdheid voelt vaak intens en nieuw, maar een diepere liefde kan ook stiller en minder ‘vuurwerk’ zijn. Het is belangrijk om te voelen of je vooral verbondenheid, vertrouwen en respect hebt, en of je je gelukkig voelt bij die persoon, ook zonder dat vonkje elke dag.

Misschien helpt het om samen rustig te praten over wat jullie verwachten, wat jullie willen, en waar je beiden aan wilt werken. En ook om te voelen wat jij zelf écht nodig hebt om gelukkig te zijn. Het is niet erg als je er even niet uitkomt, maar probeer wel te luisteren naar je eigen gevoel en grenzen. Soms is het oké om afscheid te nemen als iets niet goed voelt, ook al hou je van iemand. Je verdient een relatie waar je je helemaal fijn en gezien voelt, ook in moeilijke tijden. Het is dus niet gek om die twijfels te hebben, en het mag er allemaal zijn. Neem de tijd, wees lief voor jezelf, en vertrouw erop dat je de juiste keuzes maakt voor jouw geluk.

xx liefs Wolf 🐺