Skip to main content

Hiiii, so, ik heb het twee weken geleden uitgemaakt met mijn vriend, maar ik twijfel of ik hem misschien niet toch nog steeds leuk vind. (Laten we hem voor nu even ‘N’ noemen.) Dat ik twijfel of ik hem misschien niet toch nog steeds leuk vind komt doordat ik toch weer terug in de gewoonte kom van alles met hem samen doen en al mijn tijd met hem doorbrengen. Ik heb de neiging om weer heel close te zijn met hem, couple-like close. Maar mijn relatie met hem was, well, de omstandigheden waren niet geweldig en ik voelde me enorm gekooid (wat btw niet aan hem lag. De omstandigheden waren dus gewoon heel erg gecompliceerd). Ik ben dus bang om me opnieuw gekooid te gaan voelen als ik weer in een relatie zou gaan met hem. Een andere reden dat ik niet terug wil naar het hebben van een relatie is dat ik dan niet meer de vrijheid zal hebben om te praten met en/of nieuwsgierig te zijn naar wie ik wil. (Ook een reden dat ik me gekooid voelde, want ik ben mogelijk polyamoreus en N leek het niet helemaal een prettig idee me te moeten delen mocht ik ook met iemand anders iets willen starten.) En toch, met N… Ik kan niet achterhalen of de neiging om weer close met hem te zijn komt doordat ik het zo gewend was of doordat ik hem toch nog steeds leuk vind. Het is zo lastig om uit te maken of mijn gevoelens voor hem nou vriendschappelijk zijn of romantisch. Ik kan het ook niet checken door te kijken of ik me seksueel tot hem aangetrokken voel, want ik weet niet eens of ik me seksueel wel tot jongens voel aangetrokken. Ik weet alleen zeker dat ik me romantisch tot hen aangetrokken kan voelen. 

Eenzelfde soort struggle heb ik met een vriend die ik leuk vond (maar nooit een relatie mee heb gehad) voordat ik N had leren kennen. Met hem (voor nu even ‘A’) heb ik ook de neiging om heel close met hem te zijn.  Maar met hem heb ik ook de neiging om wat meer fysiek contact te hebben... Of dat is doordat ik dus een best friend en zo mis of doordat ik toch weer iets van verliefdheid voor hem voel, weet ik niet. Vriendschappelijke en romantische gevoelens zijn dus lastig om te onderscheiden, vooral als ik niet zeker weet of ik het kan checken door te kijken of ik me ook seksueel aangetrokken voel. Het enige dat ik wat A betreft weet is dat ik me bij hem de laatste tijd het meest veilig en op mijn gemak voel. Dat hij op het moment het meest vertrouwt is voor me.

Wat moet ik doen? Wat is überhaupt jullie gedachten bij dit alles?

Wel een lastige situatie. Ik denk dat je met N beter niet weer een relatie kunt beginnen. Je vorige relatie met hem was immers niet goed voor je en het lijkt me ook niet handig om weer van voor af aan te beginnen. En ja, soms is het dan nodig om afstand van iemand te nemen voor je eigen bestwil, hoe moeilijk ook.

Bij A voel je je veilig en op je gemak. Dat is voor nu het belangrijkst. Of daar dan later romantische/seksuele gevoelens bij komen kijken is iets voor later.

Nog 1 ding, zou het kunnen dat je misschien wat angstig bent voor een nieuwe relatie omdat de vorige niet zo positief was?


Reageer