Skip to main content
Vraag

Mijn vriend heeft diss

• November 5, 2022
  • 2 reacties
  • 84 Bekeken

Hey,

Mijn vriend heeft waarschijnlijk te maken met de stoornis DISS hij veranderd snel van persoonlijkheid (alter). Die alter is een stuk jonger dan hij zelf. Ik wil hem altijd graag helpen maar dan doe ik me bijna voor als een moeder die voor een klein kindje zorgt. Hij heeft me gister verteld dat hij 3 alters heeft ondertussen. Ik wil zo graag helpen maar dan loop ik mezelf voorbij. Wat moet ik doen? Hij heeft hier ook geen hulp voor maar die alters maken me het mega moeilijk. Ook die alters verschillen met de liefde naar mij toe om dat te uiten. Ik weet niet wat ik moet. Het word nu ineens heftig veel dat geswitch. Hoe kan ik hiermee omgaan? Heeft iemand tips?

Groeten kimkommer

2 reacties

xNumb
  • Net nieuw
  • November 3, 2025

Ik weet dat dit heel lastig kan zijn, all helemaal als sommige alters jou niet leuk vinden. Dingen die belangrijk zijn:

-behandel kind alters als echte kinderen, want dit zijn zij normaal ook

-IWC (interact with care) doe alters geen physiek pijn, want iedereen in het systeem voelt dit, als het niet je vriend is, voelt je vriend dit waarchijnlijk nog. Je weet nooit hoe een alter zich voelt. Systemen met deze stoorniss zijn vaak door extreme trauma geweest en sommige alters kunnen daardoor nog steeds verward of boos zijn omdat ze nog stuk in dat moment zitten

-moedig je vriend aan om professionele hulp te zoeken

-moedig hem aan om een dagboek bij te houden met zijn alters! Dat doen wij namelijk ook. Elkaars emotie kunnen lezen helpt ons een hoop met elkaar te kunnen begrijpen en een dagboek bijhouden helpt ook met de gaten in zijn geheugen invullen.

-ben er gewoon voor hem, luister als hij wat te vertellen heeft, herinner hem aan dingen die hij vergeet, en geloof hem als hij zegt dat hij het niet was. Je kunt dit! Ik geloof in jou en je vriend!

</3 -N

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • November 10, 2025

Hey kimkommer, let er gewoon op dat je niet over je eigen grenzen gaat pushen. Je vriend is niet jouw verantwoordelijkheid, en als je er last van krijgt, moet je dat aangeven. Of dat nou aan hem is, zijn ouders, jouw ouders, een mentor, let ook op jezelf! Jij bent niet zijn moeder, en de verantwoordelijkheid die je nu neemt klinkt als te veel.

Sterkte! 🫂