Skip to main content

Met welke leeftijden is een relatie goed?

• May 2, 2025
  • 2 reacties
  • 99 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Hey!

Ik ben een meisje van 15, en ik word deze maand nog 16. Ik ben al mijn hele leven single, omdat ik op oudere jongens/mannen val omdat ik bestt wel volwassen ben (nee dit is geen eenzijdige mening, dit wordt mij vaak verteld) en mijn leeftijdsgenoten en jonger gewoon echt zeer kut zijn. Nu heb ik al meerdere crushes gehad op volwassenen en bijna-volwassenen (17 jaar enzo), maar ik durf ze nooit aan te spreken daarover. Nu vraag ik me af: Welke leeftijden zijn te doen? Ik let wel goed op manipulatie, of ze niet alleen seks willen, of ze aardig zijn en wat hun plannen/motieven zijn. Ook wil iik niet zo 123 een relatie, maar eerst gwn praten enzo. Maar welke leeftijd kan voolgens society en de wet? 

Ook wil ik niet dat zo'n jongen zich ongemakkelijk voelt omdat hij praat/een relatie heeft met een “minderjarige”, dus hoe weet je hoe hij erover voelt?

Dont judge and groetjess

2 reacties

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 5, 2025

Eén of twee jaar ouder is toch geen issue?

Leeftijd is ook maar een getal. Kijk je naar de mens achter dat getal dan kan een 18e jarige erg onvolwassen en naief zijn, en een 12 jarig meisje zelfverzekerd en geïnteresseerd in oudere jongens. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Nederland wordt steeds conservatiever en jongeren hebben steeds later voor het eerst seks. Daar zijn diverse rapporten over verschenen. Conclusie is dan: we worden preutser. Als slechts een paar jaar leeftijdsverschil al een ding is, dan schrik is daar wel van.

Bedenk ook: meisjes zijn gemiddeld twee jaar eerder in de pubertijd; hun emotionele ontwikkeling kan ook sneller gaan o.a. ook door culturele redenen. Meisjes van 12 vind ik vaak al best verstandig bijvoorbeeld, terwijl jongens tot op late leeftijd nog echt een kind zijn en eigenlijk continu een moeder nodig hebben.

Kortom dat het meisje iets jonger is, is eigenlijk al wel een beetje natuurlijk en normaal.

Belangrijk voor mij is dat de emotionele ontwikkeling aan elkaar gewaagd is. Het moet niet zo zijn dat de jongen (volledige) controle heeft over het meisje en het meisje niet goed voor zichzelf kan opkomen in de relatie. Dat kan tot problemen leiden. Dus het hangt veel meer af van jullie emotionele ontwikkeling dan puur het getal van de leeftijd.

Luister naar je gevoel? Voel je je fijn bij iemand? Voel je je veilig? Houdt hij genoeg rekening met jou en respecteert hij je mening en keuze bijvoorbeeld op liefdesgebied? Zo ja, wat zou leeftijd er dan toe doen?

Liefde is voor iedereen! 👫💋👬💋👭

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • May 10, 2025

Eén of twee jaar ouder is toch geen issue?

Leeftijd is ook maar een getal. Kijk je naar de mens achter dat getal dan kan een 18e jarige erg onvolwassen en naief zijn, en een 12 jarig meisje zelfverzekerd en geïnteresseerd in oudere jongens. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Nederland wordt steeds conservatiever en jongeren hebben steeds later voor het eerst seks. Daar zijn diverse rapporten over verschenen. Conclusie is dan: we worden preutser. Als slechts een paar jaar leeftijdsverschil al een ding is, dan schrik is daar wel van.

Bedenk ook: meisjes zijn gemiddeld twee jaar eerder in de pubertijd; hun emotionele ontwikkeling kan ook sneller gaan o.a. ook door culturele redenen. Meisjes van 12 vind ik vaak al best verstandig bijvoorbeeld, terwijl jongens tot op late leeftijd nog echt een kind zijn en eigenlijk continu een moeder nodig hebben.

Kortom dat het meisje iets jonger is, is eigenlijk al wel een beetje natuurlijk en normaal.

Belangrijk voor mij is dat de emotionele ontwikkeling aan elkaar gewaagd is. Het moet niet zo zijn dat de jongen (volledige) controle heeft over het meisje en het meisje niet goed voor zichzelf kan opkomen in de relatie. Dat kan tot problemen leiden. Dus het hangt veel meer af van jullie emotionele ontwikkeling dan puur het getal van de leeftijd.

Luister naar je gevoel? Voel je je fijn bij iemand? Voel je je veilig? Houdt hij genoeg rekening met jou en respecteert hij je mening en keuze bijvoorbeeld op liefdesgebied? Zo ja, wat zou leeftijd er dan toe doen?

Liefde is voor iedereen! 👫💋👬💋👭

Omg, held! Dit soort reacties zoek ik! Gewoon iemand die niet judged als ik zeg dat ik een ouder persoon leuk vind! 

Ik vind ook, zo lang er geen misbruik/geweld/andere dingen gebeuren, vind ik het ook oke, maar niemand inn mijn omgeving zegt van ja dat mag wel joh, dus vandaar de onzekerheid haha. 

Luf <3