Skip to main content
Vraag

Leeftijdsverschil

• August 15, 2026
  • 7 reacties
  • 248 Bekeken

Hoihoi! Ik ben 17 en ik heb een relatie met een schat van een meid van 12, ze wordt over 2 weken 13. We kennen elkaar al 4 jaar en hebben al bijna anderhalf jaar een relatie. Ik weet zelf ook dat het leeftijdsverschil best groot is dus ik laat gewoon alles op haar tempo gaan. We hebben wel al gezoend en samen geslapen enzo maar nog nooit seks of iets in die richting gehad, ik heb het hier ook nog nooit eerder met haar over gehad. Nou begon ze er vorige week uit zichzelf over dat ze heel erg graag seks wil. Van de ene kant ben ik daar wel enthousiast over maar van de andere kant twijfel ik ook omdat ze wel een paar jaar jonger is. 

Wat zouden jullie doen? 

7 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • August 16, 2026

Hey,

Dat moet je echt niet doen, volgens de wet mag het sowieso niet en zij maar ook zeker jij kunnen er op een later moment last en/of problemen van krijgen. Maar om eerlijk te zijn vind ik uberhaupt deze relatie niet oke. Het verschil is echt te groot.

Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • August 19, 2026

Heyhey!

Ik zou hier eerlijk gezegd niet aan beginnen. Los van hoe lang jullie elkaar kennen of hoe goed jullie relatie voelt, is 12/13 tegenover 17 gewoon een groot verschil in leeftijd en ontwikkeling. Seksuele dingen tussen jullie zijn daarom niet iets waar je mee moet experimenteren.

Dat zij er zelf over begint en zegt dat ze het graag wil, betekent ook niet dat jij daar iets mee hoeft te doen. Je kunt juist duidelijk aangeven dat je daar niet aan wilt beginnen en de grens bij niet-seksueel contact houden. Het is juist goed om daarin zelf verantwoordelijkheid te nemen, zeker omdat jij de oudere bent.

Ook als jullie al een tijdje een relatie hebben, verandert dat het leeftijdsverschil natuurlijk niet. Als je twijfelt over wat in jullie situatie wel of niet oké is, zou ik dit bespreken met een betrouwbare persoon die jullie situatie kent. Beter nu duidelijke grenzen stellen dan achteraf in een situatie terechtkomen waar iemand zich niet goed bij voelt.

Succes!

Ellen xx

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • August 24, 2026

Ik ga waarschijnlijk heel controversieel klinken of hoe je het ook mag noemen maaaar.

Doe het gwn, f wat andere mensen ervan denken. Als je écht en ook écht van elkaar houdt is er niks dat jullie tegenhoud. Ik moet wel meegeven dat ik wel zou oppassen met seks en het niet te vroeg doet en ik zou er ook niet te trots of stoer mee doen want veel mensen gaan je dan een pedofiel vinden en dat wil je ofc niet. En ook in verband met jullie school/studie zou het moeilijk kunnen worden maar als je écht van elkaar houdt en samen door de moeilijke momenten wilt gaan en elkaar steunen, just do it!❤️

Maya_
Forum|alt.badge.img
  • De Kindertelefoon
  • August 25, 2026

Wat goed dat jullie allemaal meedenken met ​@Anoniempje737382 !

Dit is wat de wet erover zegt: Volgens de wet is het verboden om onder de 16 jaar seks te hebben. Als het leeftijdsverschil tussen jullie niet zo groot is en als jullie het allebei willen, wordt dat soms niet als verkeerd gezien. Wordt er echter een klacht ingediend (bijvoorbeeld door de ouder/voogd van de 12/13-jarige), dan zal de rechter aan de hand van de omstandigheden toetsen of het strafbaar is of niet. Het is juridisch dus een beetje een grijs gebied. 

koeski
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • August 26, 2026

ik sluit me aan bij wat ​@Ellen zegt maar wil ook wel iets bespreken

Volgens mij ligt de wet wel ingewikkelder en strakker. De Nederlandse wet van 2024 geeft namelijk geen simpele leeftijdsgrens.

Seks met een kind onder de 12 is sowieso strafbaar. Bij iemand van 12 tot 16 jaar is seks ook strafbaar, tenzij het gaat om 'leeftijdsgenoten' in een 'gelijkwaardige situatie'. Wat dat precies betekent dat staat niet met een vaste leeftijdgrens in de wet. Maar bij een verschil van 4 tot 5 jaar (zoals 17 en bijna 13) is die uitzondering juridisch gezien echt niet vanzelfsprekend. 17 en 12/13 is sociaal en mentaal en lichamelijk een heel GROOT verschil. 12 jaar is nog een kind, 17 is al bijna volwassen. Dat zijn geen leeftijdsgenoten. 

Ik vind het laatste deel van het antwoord van de moderator eig een beetje misleidend. Er wordt gezegd dat een rechter er pas naar kijkt als er een klacht van de ouders komt. Daardoor lijkt het alsof het pas een probleem wordt als de ouders erachter komen en aangifte doen. Een beetje zoals dat je door rood zou mogen rijden als je denkt dat niemand kijkt. Dat klopt niet.

Of iets strafbaar is dat hangt niet af van de ouders. Bij strafbare seksuele handelingen met iemand onder de 16 is het niet zo dat de ouders eerst een klacht moeten indienen voordat de politie er iets mee kan doen. Als men op de hoogte raakt van een mogelijk strafbaar feit, bijvoorbeeld via een melding van school of een buur, een vriend, of eender iemand anders kan dat aanleiding zijn voor onderzoek. Of er uiteindelijk wordt vervolgd en hoe een rechter de situatie beoordeelt, ja dat  hangt af van de omstandigheden, maar op dat ogenblik sta je toch maar lekker openbaar te kijk voor een rechtbank. 

Je zegt ook dat je al 1,5 jaar een niet-seksuele  relatie hebt. Als je die relatie nu ook gaat aanvullen met seks, en dat het dus een “echte” relatie wordt, hoe ga je dan omgaan met de buitenwereld? Je zal haar altijd moeten verstoppen of thuislaten, terwijl jij uitgaat met mensen van je eigen ouderdom. Want zeg nou zelf in een vriendengroep kan je niet afkomen met hey dit is mijn liefje, die dan 13 blijkt te zijn… 

Maar ik vind het wel goed dat je er over nadenkt en ik vind het moedig dat je hier schrijft dat je twijfelt of je het wel zou doen. Ik zou er toch maar eens heel goed over nadenken. 

Hey allemaal! Ik heb al eventjes niet meer op mijn telefoon gezeten omdat ik op vakantie was. Ik heb alles eens gelezen, ik leunde zelf eigenlijk al een beetje naar is t wel slim ik denk het niet per se. Maar op vakantie kwam van het een het ander en hebben we geen seks gehad maar heeft zij mij wel afgetrokken en hoofd gegeven en heb ik haar ook gevingerd, ik weet dat de meeste mensen zeiden dat het niet slim was maar beide onze ouders zijn heel okay over onze relatie. Mijn vriendin blijft ook zeggen dat ze heel blij dat we dit gedaan hebben. Ik lees ​@koeski ook zeggen dat ik haar moet verbergen voor mijn vriendenkring maar mijn vriendin is onder mijn vrienden ook geen probleem en gaat ook wel eens mee. Heel erg bedankt voor jullie advies allemaal! Als mensen er nog iets over kwijt willen of willen vragen schiet maar gewoon raak 😊 

koeski
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • August 27, 2026

@Anoniempje737382 Fijn dat jullie het zo leuk gehad hebben. 

Toch nog ff een bedenking; aftrekken, pijpen en vingeren is ook seks. Daar maakt de wet geen verschil in. Dus toch wel opletten. 

Ik kan me niet vooorstellen dat je ouders “heel okay” zijn met jullie relatie.

En ik ben mss een beetje een partypooper maar als het ooit “af” is tussen jullie 2, en zij voelt zich er niet goed bij, en gaat aangifte doen… dan heb je wel een giga probleem.

Wat denkt de KT moderatie hiervan?