Skip to main content
Vraag

Leeftijdsverschil

• August 15, 2026
  • 2 reacties
  • 137 Bekeken

Hoihoi! Ik ben 17 en ik heb een relatie met een schat van een meid van 12, ze wordt over 2 weken 13. We kennen elkaar al 4 jaar en hebben al bijna anderhalf jaar een relatie. Ik weet zelf ook dat het leeftijdsverschil best groot is dus ik laat gewoon alles op haar tempo gaan. We hebben wel al gezoend en samen geslapen enzo maar nog nooit seks of iets in die richting gehad, ik heb het hier ook nog nooit eerder met haar over gehad. Nou begon ze er vorige week uit zichzelf over dat ze heel erg graag seks wil. Van de ene kant ben ik daar wel enthousiast over maar van de andere kant twijfel ik ook omdat ze wel een paar jaar jonger is. 

Wat zouden jullie doen? 

2 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • August 16, 2026

Hey,

Dat moet je echt niet doen, volgens de wet mag het sowieso niet en zij maar ook zeker jij kunnen er op een later moment last en/of problemen van krijgen. Maar om eerlijk te zijn vind ik uberhaupt deze relatie niet oke. Het verschil is echt te groot.

Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • August 19, 2026

Heyhey!

Ik zou hier eerlijk gezegd niet aan beginnen. Los van hoe lang jullie elkaar kennen of hoe goed jullie relatie voelt, is 12/13 tegenover 17 gewoon een groot verschil in leeftijd en ontwikkeling. Seksuele dingen tussen jullie zijn daarom niet iets waar je mee moet experimenteren.

Dat zij er zelf over begint en zegt dat ze het graag wil, betekent ook niet dat jij daar iets mee hoeft te doen. Je kunt juist duidelijk aangeven dat je daar niet aan wilt beginnen en de grens bij niet-seksueel contact houden. Het is juist goed om daarin zelf verantwoordelijkheid te nemen, zeker omdat jij de oudere bent.

Ook als jullie al een tijdje een relatie hebben, verandert dat het leeftijdsverschil natuurlijk niet. Als je twijfelt over wat in jullie situatie wel of niet oké is, zou ik dit bespreken met een betrouwbare persoon die jullie situatie kent. Beter nu duidelijke grenzen stellen dan achteraf in een situatie terechtkomen waar iemand zich niet goed bij voelt.

Succes!

Ellen xx