Skip to main content
Vraag

kussen, zoenen, tongen, hoe moet dat allemaal..?

• August 20, 2026
  • 1 reactie
  • 26 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi hoi, ik ben nu 17 en heb nog nooit getongt, ik heb een vriendin en zij heeft het al wel gedaan en we willen het ook allebei. Ik durf gewoon geen initiatief te nemen en ik denk zij (voorlopig) ook nog niet. Ik vind het vooral eng omdat ik niet weet wat ik moet doen, eerst een kus? En als ik dan te snel weg ga..? Ik weet gewoon niet hoe ik een soort stappenplan tot tongen kan maken.. Ik snap dat een stappenplan niet werkt voor dit soort dingen en dat je beter gewoon er voor kan gaan en dan maar hopen voor het beste, maar ik zou toch graag een beetje houvast hebben.. iemand enig advies?

1 reactie

Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • August 20, 2026

Heyhey!

Ik snap heel goed dat je dit spannend vindt, zeker omdat je niet precies weet wat je moet doen. Maar probeer jezelf niet te veel druk op te leggen dat je het meteen “goed” moet doen. Het is geen trucje dat je perfect moet kunnen.

Je kunt bvb eerst gwn rustig knuffelen of een normale kus geven en daarna even kijken hoe zij reageert. Als jullie allebei comfortabel zijn, kan een volgende kus vanzelf wat langer duren. Je hoeft echt niet van tevoren alle stappen te bedenken. Het belangrijkste is dat jullie allebei rustig de tijd krijgen en dat je merkt dat zij dit ook wil.

En als je bang bent dat je te snel weggaat: dat is helemaal niet erg. Je kunt gwn opnieuw dichterbij komen of haar aankijken en glimlachen. Het hoeft niet in één keer perfect te zijn. Waarschijnlijk is zij zelf ook zenuwachtig en is ze vooral blij dat jullie het samen proberen.

Een tip is ook om niet te veel in je hoofd te zitten tijdens het moment. Je hoeft niet constant te denken: “Doe ik dit goed?” Probeer gwn aandacht te hebben voor haar reactie en het moment zelf. En als je twijfelt, kun je altijd even vragen: “Vind je dit oké?” Dat hoeft helemaal niet ongemakkelijk te zijn.

En mss wel de belangrijkste tip: bespreek het vooraf een beetje. Jullie willen het allebei, dus je kunt bvb zeggen dat je het spannend vindt en dat je rustig wilt beginnen. Dan weet zij dat je niet terughoudend bent omdat je haar niet leuk vindt, maar gwn omdat je zenuwachtig bent. 

Succes!

Ellen xx