Skip to main content

Hey ik ben een meisje van 12  ik heb sinds kort contact met een jongen, alleen hij is 17 hij vroeg vind je me leuk en ik zij ja ik vind je een beetje leuk en toen vroeg hij of ik een relatie wilde ik zij dat er best wel een groot leeftijd verschil is. Ik heb gezegd dat ik hem eerst wat beter wil leren kennen. ik vind hem ontzettend leuk maar is 12 en 17 een te grot leeftijd verschil?

Op de vraag of het kan​​​​​​, ja het kan

Een andere vraag is of je het moet willen. 5 jaar is ten eerste al een redelijk groot verschil, vooral op jullie leeftijden. Jij bent 12, komt echt net in de puberteit en zit waarschijnlijk pas net op de middelbare school, hij is 17, gaat er langzaam al weer uit om zich bezig te gaan houden met werken of studeren. Dat verschil in wat belangrijk voor jullie is en waar jullie je mee bezighouden is te groot.

Verder is het ook zo dat hij redelijk onbetrouwbaar is. Volgend jaar is hij 18. Dan ben jij 13. Volgens de wet is hij dan een pedofiel, en opzich is het ook verkeerd van zijn kant om bezig te zijn met iemand van zo jong, t.o.v iemand van zijn eigen leeftijd. Dat is nogal een rode vlag. 


Heyy

Opzich, leeftijd is een getal. Het is gewoon,... iemand die 17 is heeft wrs al seksuele behoeftes, wat jij misschien nog niet hebt. En dan kan er ''gedwongen'' worden. Dat is waar het fout kan gaan. Ik zeg niet dat het daar fout gaat, maar dat is wel iets waar jullie serieus over moeten praten.

Groetjs


Heyy

Opzich, leeftijd is een getal. Het is gewoon,... iemand die 17 is heeft wrs al seksuele behoeftes, wat jij misschien nog niet hebt. En dan kan er ''gedwongen'' worden. Dat is waar het fout kan gaan. Ik zeg niet dat het daar fout gaat, maar dat is wel iets waar jullie serieus over moeten praten.

Groetjs

Bedankt voor je reactie ❤️


Op de vraag of het kan​​​​​​, ja het kan

Een andere vraag is of je het moet willen. 5 jaar is ten eerste al een redelijk groot verschil, vooral op jullie leeftijden. Jij bent 12, komt echt net in de puberteit en zit waarschijnlijk pas net op de middelbare school, hij is 17, gaat er langzaam al weer uit om zich bezig te gaan houden met werken of studeren. Dat verschil in wat belangrijk voor jullie is en waar jullie je mee bezighouden is te groot.

Verder is het ook zo dat hij redelijk onbetrouwbaar is. Volgend jaar is hij 18. Dan ben jij 13. Volgens de wet is hij dan een pedofiel, en opzich is het ook verkeerd van zijn kant om bezig te zijn met iemand van zo jong, t.o.v iemand van zijn eigen leeftijd. Dat is nogal een rode vlag. 

Bedankt voor je reactie ❤️


Jullie bevinden je inderdaad in verschillende ontwikkelingsfases. Jij zit in het begin van de puberteit, hij is er al bijna uit. Wanneer dit niet enigszins gelijkt loopt, ontstaat naar mijn mening een ongezonde relatie. Ik denk niet dat je dit moet willen.

Ook moet je bij zo'n leeftijdsverschil op deze leeftijd vraagtekens zetten bij zijn motieven om een relatie met jouw te willen. Misschien vindt hij je oprecht leuk, maar misschien doet hij het ook alleen voor eventuele seks.

 

 


Ja dat is heel goed mogelijk!!


Dat kan zeker, maar al hij 18 wordt moet je oppassen, als je ouders het niet oké vinden dat jullie een relatie hebben kunnen deze hem in bepaalde gevallen aanklagen, dat moet je niet willen. En hij heeft waarschijnlijk andere behoeftes dan jij, dus moet je duidelijk je grenzen aangeven.
 

Als hij iets doet dat je niet oké vind, bespreek dat dan met hem, er zijn namelijk veel kinderen die relaties willen om verkeerde redenen, niet omdat het slechte mensen zijn, maar omdat hun hoofd net wat anders werkt. In mijn klas zitten bijvoorbeeld veel kinderen die alleen relaties opbouwen om vertrouwen te kunnen misbruiken. 


Dat is strafbaar. Ik zou  niet per se zeggen, ga geen relatie aan, maar denk wel goed na. Als er iets gebeurd en je ouders dienen een klacht in of geven hem aan, dan heeft hij een probleem. Zoals er hieronder staat, als er sprake is van een normale geestelijk gelijkwaardige relatie-context, is het niet zo erg.

Categorie 2:
12, 13, 14, 15 jaar
(minderjarig)
Categorie 3:
16 jaar en 17 jaar
(minderjarig)
Wettelijk zelfs op consensuele basis verboden. Echter…

 

… als er sprake is van een normale geestelijk gelijkwaardige relatie-context wordt het door de wetgever niet als ontuchtig gezien.

Seks met leeftijdsgenootjes is strafbaar maar wordt niet altijd als ontuchtige handeling aangemerkt. Er wordt pas vervolgd als er een klacht wordt ingediend. Het zogenaamd klachtdelict.

 

De voogd of ouder voor is verantwoordelijk voor de jongste. Zij kunnen ongewenste contacten verbieden of beperken.

 

Maar als hij 18 is, geld dit niet meer, vooral ook omdat jij dan nog 13 bent. Dan kan hij dus de gevangenis in gaan als hij aangegeven word.  Als er dus iets gedaan word wat jij niet wil, omdat hij ouder is zoals Angovis al zegt, heeft hij best een probleem als jij of je ouders hem aangeven.

 

Categorie 2:
12, 13, 14, 15 jaar
(minderjarig)
18 jaar en ouder
(meerderjarig)
Zelfs op consensuele basis verboden. Maximumstraf oudere: 8 jaar gevangenisstraf.

 

Hier is de website, voor als je het nog wil opzoeken:

https://www.leeftijdsverschil.nl/wat-zegt-de-wet/

Deze website heeft de wet iets leesbaarder gemaakt zodat het makkelijker te begrijpen is. Hoop dat je het zo een beetje snapt wat er in staat.

Ik snap ook wel dat als hij leuk is, dat je wel een relatie wil. Je zei dat je hem leuk vind, maar je bent dus nog niet verliefd. Dan zou mijn advies zijn: ga lekker met iemand van je eigen leeftijd. Die is meer op jouw ‘niveau', dus die begrijpt jou beter. Jullie zitten in verschillende fasen van je leven. Als ik terugkijk naar hoe ik was toen ik 12 was, en nu ik 17 ben, zou ik echt geen relatie aangaan met iemand van die leeftijd, en dat is puur vanwege de ontwikkeling van je lichaam en je hersens en de manier waarop je denk enzo. Precies wat Angovis en xLisa zeggen, jij zit in het begin van je school carrière en puberteit, en hij is al bijna klaar met de middelbare en bijna uit de puberteit.

Net zoals xLisa, vraag ik ook me af, waarom zou hij wel een relatie met iemand van jouw leeftijd willen? Dit bedoel ik echt niet gemeen ofzo, maar dat vraag ik me wel oprecht af als er genoeg jongeren van zijn leeftijd zijn.

Dit is echt alleen maar mijn mening. Als jij je er wel goed bij voelt, dan is het goed. Ik zou dit in ieder geval wel in je achterhoofd houden.

xx


Reageer