Vraag

Jullie beleefdheidsnorm en -vorm


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi allemaal ik ben ergens benieuwd naar. Welke normen hebben jullie om bijvoorbeeld " u" te zeggen of " mevrouw, meneer"  ? En spreken jullie je ouders aan met jij of u en pa of ma of voornaam ? En  Wanneer is iemand een jij of een u ? Zeg je ook " ja meneer/mevrouw" op school ? Op je(sport)club? En algemeen?   Ik ben benieuwd wat iedereen zoal voor antwoorden geeft!
Dankjewel en groetjes
Sanny xxxx


18 reacties

Hey,

Ik noem m'n ouders gewoon jij en papa/mama, op school zeg ik u en mevrouw/meneer en op de sportclub gewoon jij en de voornaam van diegene. En als ik bijvoorbeeld iemand tegenkom ligt het aan de leeftijd enzo van die persoon. Volwassenen met u en kinderen en (vaak) jongvolwassenen met jij.

Hopelijk heb je hier wat aan

~Ikke13

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Sanny. Ik denk in het algemeen volwassen mensen die ik niet ken ongeveer boven de 22 ofzo noem ik wel u en mevrouw / meneer. Mijn ouders zijn pap en mam, en jij ( als ik 16 wordt voornaam) en opa en oma ook jij.  Op school is het inderdaad ja mevrouw nee meneer en u .  Op scouting eigenlijk bijna iedereen voornaam en jij behalve oudere bestuursmensen die noem ik wel u, bij de karate is het altijd  sensei  ( leraar/lerares) en ook u en als extra beleefdheid buigen. En we hebben op onze school een regel dat je elkaar aanspreekt in een beleefde vorm dus altijd met naam erbij, zovan "Julian mag ik dat papier even? “  En dan “Ja Suzan komt eraan”. beetje dat . Op zich wel  netjes. Ik ben zelf denk ik wel redelijk beleefd probeer ik iig ;)

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +14

Heyy @Sanny

mijn ouders spreek ik aan met jij en papa/mama. Mijn oma’s spreek ik ook aan met jij. Op school spreek ik de leraren aan met u en mevrouw/meneer. Alle mensen onder de 25 spreek ik aan met jij en alle mensen erboven met u. Op de sportclub spreek ik iedereen aan met jij en voornaam. 
 

Hoop dat je hier iets aan hebt. :) 

xx Eenmeisje004 

Alle volwassen spreek ik aan met u, mijn ouders zijn papa en mama en spreek ik ook aan met u.
Docenten ook u en meneer/mevrouw.
Als iemand liever met je/jij aangesproken wilt worden dan doe ik dat, maar dat voelt best ontwennig.

Mijn familie jij en ouders papa en mama . Zusje bij haar naam . Broer bij zijn naam . Tweelingbroer ook . Iedereen boven 20 jaar u . Iedereen beneden jij 

En jij ????

Emma 

@Emmalove  ik zelf ?

Ook, ouders  pap en mam en jij , en opa en oma ook   jij . Leraren en leraressen meester juffrouw  en u . Leiding  bij de verkenners gewoon jij en voornaam.  Bij de ponystal ook. En volwassenen zo boven de 20 ook mevrouw/ meneer en u. Bij de kassa van de winkels weet ik het soms niet helemaal dus voor de zekerheid maar u ;)  En ik vind die beleefdheidsvorm van Julian z’n school ook wel netjes.  Dat geeft respect.

Sanny xxxx

Eigenlijk vind ik jullie allemaal heel beleefd en aardig

Reputatie 4
Badge +1

Leraren op school zijn u en oudere mensen die ik niet ken spreek ik ook aan met u. Voor de rest jij en voornaam. 

Ik zie een juf van school ook buiten school, dan is het gewoon jij en voornaam, is soms wel raar. 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi dat heb ik ook. Een lerares op school ( ik heb nu geen les van haar)  die spreek ik daar aan met u en mevrouw als ze bijvoorbeeld surveilleert op het plein en bij de scouts heet ze gewoon J en jij :)  en bij de scouts ben ik ook nog gewend om mijn 2 bootleidsters  ( die zijn 14 en 15) aan te spreken met  “ ja/nee Km* of boots”  en jij .  En op land gewoon  met hun voornaam.

Grtz liefs Julian X

  • kwartiermeester betekent dat, de baas van de subgroep en de boot en boots is haar assistent
Reputatie 7
Badge +9

Hey Sanny!

Ik noem iedereen die wat ouder dan me lijkt u, dus bijv de jonge vakkenvuller in de supermarkt ook, ookal is er weinig verschil. Dit doe ik ook met meneer en mevrouw, ik noem elke klant die binnenkomt zo. Ik spreek me ouders aan met papa en mama, beetje kinderachtig aangezien dat ik 14 ben maar ja 😅, Ik zeg op school meneer mevrouw en op mn sportclub noem ik iedereen bij de voornaam, behalve trainers die ik niet ken. 

Groetjes, Sano07

Reputatie 7
Badge +19

Iedereen die ik ken met jij voornaam en bij mijn (groot)ouders papa mama opa oma en onbekend u en ook leraren met u.

Wilhelmavemela

Reputatie 5
Badge +1

Ik zeg tegen bekenden altijd jij. Tegen m’n ouders pap en mam. Onbekenden op bijv. straat altijd u :) docenten trouwens ook met u

Hi! Deze is leuk ja 😄 

Op mijn vorige school in Canada was uniform verplicht en hadden we ook normen. Leraren sprak je aan met "yes sir" en leraressen met "yes miss" . En hogere positie zoals adjunct of directrice was "yes  madam director". Nu in Nederland is op school "Ja mevrouw of nee meneer" de norm.  En "u" , en dat bestaat in het Engels niet dus was even wennen hoe je dat toepast haha. Ik zei tegen sommige leerlingen ook u 🤭 omdat ik eerst dacht dat dat bedoeld was als je iemand niet kent. Nu weet ik het wel hoe en wat haha. Thuis zeg ik mom en pap. En jij. Opa en oma ook jij. Tegen volwassen mensen zeg ik standaard u. Behalve als ze zelf zeggen dat ik jij mag gebruiken. Ik ben ook gewend om bijvoorbeeld agenten of wat hier boa heet aan te spreken met hun titel. In Canada was dat "yes officer" en hier  zeg je dan gewoon "ja mevrouw". Wennen! Zo moet ik dingen leren haha. Ik ben ook wel gecharmeerd van wat @Tartan13  hier vertelt. Met 2 woorden en naam, zoals @Tover01  ook doet. Dat is netjes en geeft respect!  Ik ben benieuwd naar nog meer jullie normen. Leer ik van! Ohw en ik zeg heel vaak Dankuwel. Gewoon om vriendelijk te zijn. 

Asky XxX 

Reputatie 7
Badge +13

Hey! Mooie uitleg van iedereen. Interessant @Askygirl  hoe dat verschilt!  Zelf zeg ik ook tegen leraressen ( ik heb alleen vrouwelijke docenten) Ja mevrouw en nee mevrouw. Bij een directrice is dat Ja mevrouw * achternaam.  En tegen volwassenen sowieso ook u en ja meneer of mevrouw. Ik probeer altijd met 2 woorden te spreken.En verder hetzelfde als jullie al zeiden. Mijn moeder noem ik mamma en jij. Opa en oma ook jij. En bij voetbal de trainer ook u. En de scheidsrechters ook. En bij hun functie. En ook ja /nee scheids, als je wat gezegd krijgt. Tegen kinderen van onze leeftijd zeg ik natuurlijk jij, en ja *naam of nee*naam. Als ik niet zeker weet of het jij of u mag zijn zeg ik voor de zekerheid u. Leiding bij Scouting heet bijna allemaal bij de voornaam op 1 na. En dus ook jij. Behalve de voorzitter die is al ouder en dus u. 

Leuk topic! Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +13

Ohja p.s.  @Askygirl  wat voor uniform had je daar?  

Liefs Tover xxx

Hi ! @Tover01  mijn uniform was een donkerblauwe jack met logo van de school, een vest grijs boven donkerblauw onder met een geelkleurig biesje langs de binnenkant. Dan een witte blouse met een kraag ook met dat biesje. En een bordeaux rood rokje dat op je knie moest vallen (jongens kniebroek) met blauwe sokken en zwarte schoenen. Als we officiële dingen hadden zoals een diner of viering hadden we ook een rood sjawltje. Toen ik wegging waren ze overigens net bezig de uniformen unisex te maken. Dus korte broek ook voor meisjes en rok andersom. Het was wel een chique uniform, beetje ouderwets maar wel netjes 😊 ik vond het de jongens ook altijd goed staan. 

En jouw beleefdheids norm= echt heel goed! Je leeftijdsgenoten ook met 2 woorden aanspreken en antwoorden 👍Ik vind beleefde jongens very nice! 😍 doe je goed!

Asky XxX 

Reputatie 7
Badge +13

@Askygirl  klinkt best leuk! Ik zou het zo aantrekken! Ik ben zelf wel voorstander van een school uniform of iig school kleding 😊 maar dat is persoonlijk. En dankjewel voor je lieve compliment! Ik doe mijn best 😉 liefs Tover xxx

Reputatie 3
Badge

Ik spreek iedereen die 2/3 jaar ouder is dan mij en niet zo bekend is altijd aan met '’U'’ ook bijvoorbeeld huiswerkcoaches die nog op de middelbare school zitten met '’U'’ (Al zeggen ze vaak dat ik ze gewoon met hun voornaam moet aanspreken of met '’Jij'’ maar dat vergeet ik steeds) ik heb geprobeerd mijn ouders aan te spreken met '’U'’ maar dat willen ze niet dus dat is gewoon '’Jij'’ en mijn overgrootouders spreek ik ook altijd aan met '’U'’ :)

Reageer