Skip to main content
Vraag

Introvert, slecht in vrienden en sociaal zijn

• August 9, 2025
  • 1 reactie
  • 34 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyy ben een meisje van 15,

Ben best tevreden met me leven het gaat gewoon goed op school en heb leuke familie. Ik heb ook aardige vrienden maar het probleem is dat ik heel introvert ben en in gesprekken gewoon vaak niet weet wat ik moet zeggen. Ben ook erg onzeker over alles gewoon. Vaak dan beginnen me vrienden gesprekken met mij en dan weet ik gewoon niet hoe ik een leuk gesprek moet voeren want er zijn vaak zoveel acord stiltes in een gesprek omdat ik dan niet weet wat ik moet zeggen. Daardoor hebben me vrienden nooit echt lange en leuke gesprekken met mij (heb namelijk ook geen gevoel voor humor) en dat vind ik gewoon jammer.  Ik ben niet echt besties met een vriendin ofzo en dat lijkt me wel fijn om dat een beetje te worden met een iemand want dan heb ik iemand om over alles te praten. Mijn vraag is dus hoe kan ik betere vrienden worden met een van me normale vrienden en gewoon gezellige gesprekken voeren?

Dankjewel alvast dat je dit gelezen hebt en ik zou het heel erg waarderen als je een reactie stuurt!!

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 9, 2025

Hoi ​@Iemand zonder naam! Wat goed dat je hiermee aan de slag wilt gaan. Het is heel herkenbaar dat je je zo voelt. Veel introverte mensen vinden het lastig om gesprekken gaande te houden, en die onzekerheid kan het alleen maar moeilijker maken. Het is fijn dat je al leuke vrienden hebt; dat is een goede basis.

In plaats van vragen te stellen die je met ja of nee kunt beantwoorden, kun je open vragen stellen. Dit nodigt de ander uit om meer te vertellen, waardoor het gesprek vanzelf langer wordt. Je hoeft dan minder te zeggen en leert tegelijkertijd veel over de ander.

Een goed gesprek gaat niet alleen over praten, maar ook over goed luisteren. Als je vriendin iets vertelt, luister dan echt en knik af en toe. Je kunt haar ook laten zien dat je luistert door af en toe te herhalen wat ze net zei, bijvoorbeeld: "Oh, dus je vond het heel leuk om naar de film te gaan?" Zo voelt ze zich gehoord en begrepen, en dat is de basis van een sterke vriendschap.

Je hoeft niet direct al je diepste geheimen te delen. Begin klein. Vertel over iets wat je hebt gelezen, een grappige video die je zag, of iets wat je bezighoudt. Je kunt het gesprek ook verbinden aan wat je vriendin net vertelde. Bijvoorbeeld, als zij vertelt over een grappige situatie, kun jij een herinnering delen die daarop lijkt. Zo houd je het gesprek vloeiend.

Probeer te ontdekken waar je vrienden enthousiast van worden. Misschien houden jullie van dezelfde muziek, serie, sport of game. Praat daarover, want als je over iets praat wat jullie allebei leuk vinden, komen de woorden vaak vanzelf. Je kunt ook samen iets nieuws proberen, zoals een film kijken of een nieuwe sport. Gedeelde ervaringen versterken de band.

Het is helemaal niet erg als je niet de grootste grappenmaker bent. Echte vriendschappen zijn gebouwd op vertrouwen en het gevoel dat je elkaar begrijpt, niet op de hoeveelheid grappen die je maakt. De focus op luisteren en oprechte interesse tonen, kan je al een heel eind op weg helpen.

Hopelijk heb je hier iets aan! Heel veel succes!

xx liefs Wolf 🐺