Vraag

Internet Vrienden

  • 27 March 2020
  • 2 reacties
  • 101 Bekeken

Badge

Hoiii, 

 

Ik houd mijn naam liever prive, ik ben 14 jaar.

ik heb een half jaar geleden een paar mensen leren kennen via het internet. We zijn met zijn alle heel close geworden, en we willen graag gaan afspreken. Zij hebben al vaker met elkaar afgesproken, ook hebben we foto’s gedeeld, nummer uitgewisseld eigenlijk alles. Ik weet dat ze echt zijn en geen pedo’s zijn.

 

Alleen zit ik met een paar dingen, mijn ouders weten het nog niet. Zij zijn er al vaker achtergekomen dat ik vrienden via het internet heb/had gemaakt. Ik ben enig kind, en voel me soms erg alleen, ik ben eigenlijk sinds mijn 11e/12e nooit meer gestopt met vrienden te maken via het internet. Telkens kwamen mijn ouders erachter, laatst weer een soort van, ze vroegen met wie ik aan het praten was. Maar ik zei met niemand.

 

Mijn ouders denken bij iedereen dat het pedo’s zijn, maar ik let zelf echt wel op met wie ik praat. Zij willen zelfs hun ouders met die van mij laten praten, maar ik ben erg bang om alles optebiechten aangezien ze al eerder een keer boos waren geworden. 

Kan iemand me helpen, weet niet zo goed wat ik moet doen..

 

groetjes!


2 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Leg het ze uit. Je kan ze laten zien dat het geen pedos zijn. Dat moet toch geen probleem zijn!

Succes 

Hi DoraTheExplorer,

Ik snap wel dat jij het leuk vindt om met anderen op het internet te praten. Dat hoort een beetje bij  ons jongens en meisjes die nu opgroeien.

 

Ouders zijn dat vaak niet zo gewend om maar met (in eerste instantie) onbekenden te praten. Ze horen natuurlijk wel alle verhalen die slecht aflopen. Dus, dat je voorzichtig moet zijn is wel zeker een dingetje.

Vaak doen ze in het begin aardig enzo en voor je het weet vragen ze of ze een foto van je mogen en nog even later of je dan ook even je broek wil laten zakken en je piemel wilt laten zien.

 

Gelukkig is niet iedereen zo, maar ja, dat weet je natuurlijk in het begin ook niet. Zelfs na een paar maanden kunnen ze nog om zulke dingen vragen. Dus altijd oppassen.

Zolang je alleen maar met elkaar chat, lijkt er niet zo veel aan de hand. Maar ook dan moet je uitkijken welke informatie je aan die andere geeft.

Ik vraag tegenwoordig, als ik iemand leuk vind, vaak of ze met me willen videobellen/skypen ofzo. Je kunt daar eventueel een apart account voor maken, zodat je niet je officiële account hoeft te gebruiken. Als ze al moeilijk doen over skypen ofzo, dan begin ik vaak al te twijfelen. Van mij hoeft de cam ook niet gelijk aan, live met elkaar praten vind ik ook wel ok.

Dan kun je meestal wel horen of ze ongeveer jouw leeftijd hebben. Als ze alleen maar typen dan kom je daar niet zo snel achter.

Na een live gesprek hebben anderen er ook minder moeite mee om met cam te praten en dan kun je ook echt van elkaar zien hoe je/ze er uit zien.

Ik zou ook nooit voordat ik iemand live gezien heb met hem afspreken irl. En dan nog moet je voorzichtig zijn. Spreek dan af op een openbare plek, waar ook andere mensen zijn. Liefst neem je zelf nog iemand mee. Een vriend, broer of zus ofzo.

Thuis afspreken kan natuurlijk ook, maar dan zal je toch eerst je ouders in moeten lichten.

Vertel het dus eerst aan je ouders en stel dan voor dat ze met je mee kijken als je live skypet of videobelt met iemand die je via internet hebt leren kennen.

Ook wat je al eerder zelf schreef kun je dan vragen of de ouders van die ander ook even live komen. Dan weet iedereen met wie die te maken heeft.

Als dat allemaal lukt kun je een keertje afspreken. Ik denk dat de eerste keer bij jou thuis een goed plan is. Dan kunnen je ouders hem/haar zelf zien en horen etc.

 

Nu heb je alleen nog een plannetje nodig over hoe je je ouders in gaat lichten.

 

Tsja, misschien moet je eerst een soort afspraak maken met je internetvriend(en)(in) en afspreken hoe jullie het aan willen gaan pakken.

Spreek iig af met je internetvriend  dat je live videobelt of skypet en dat je een volgende keer ook met je ouders erbij live wilt skypen/videobellen. Dus zorg dat je die mogelijkheid/afspraak hebt met je internetvriend.

Ok. Nu moet je het alleen nog vertellen aan je ouders.

Ik zat net te denken om het gewoon te zeggen, maar ja, als ze het niks vinden, dan onderbreken ze je misschien voordat je je verhaal hebt kunnen vertellen.

Dus plan A is niet waterdicht haha.

Verder met plan B. Ga alles opschrijven wat je eigenlijk aan je ouders wilt vertellen. Als ze je dan onderbreken als je het wilt vertellen, kun je het hele verhaal laten lezen.

Wat zet je er allemaal in. Uhm, misschien niet gelijk zeggen dat je al jaren met 20 jongens en meisjes praat ook al hebben ze je het verboden. Begin wat voorzichtiger. Dat wil niet zeggen dat je hoeft te liegen. Je hoeft alleen niet alles gelijk vertellen.

Kies 1 of 2 mensen uit die je al goed denkt te kennen en maak daar afspraken mee. Je zegt dat je je ouders wilt inlichten en ook live met hun samen met je ouders wilt praten etc.

Schrijf dan op dat je met jongen1 en meisje2 (ofzo, jij kunt natuurlijk gewoon hun echte namen noemen) sinds kort leuke gesprekken hebt op internet. Dat je weet dat ze het eigenlijk liever niet hebben, maar ja, dat je je soms alleen voelt en dan heel voorzichtig wel eens met iemand praat op het internet. Leg uit wat jullie dan doen en waar jullie het over hebben en zeg dat je dat leuk vindt.

Zeg ook dat je eigenlijk liever geen dingen stiekem doet en dat je daarom nu dit allemaal vertelt.

Zeg dat jullie wel al elkaar gezien hebben op het internet (laat een foto of screenshot van die anderen zien) en dat je dus weet hoe ze er uit zien. Bijvoorbeeld dat jullie elkaar eerst gewoon een selfie hebben gestuurd en toen later een keertje voor de camera hebben gezien.

Omdat je de gesprekken leuk vind, wil je vaker met ze gaan praten en misschien elkaar ooit wel in het echt willen zien. Het liefst wil je ze morgen in het echt zien, maar ja, als je dat zegt krijgen ze misschien een hartverzakking, dus doe alsof je dat ooit wel eens zou willen. Maar dat je voor nu met die jongen/meisje hebt afgesproken dat jullie ouders een keertje kennis maken voordat jullie verder gaan met contact op internet.

Volgens mij moet dat toch wel werken.

 

Het is het proberen waard. Gewoon wel vertellen, maar eerst die afspraak maken met je internetvriend(in) zodat skypen of videobellen iig afgesproken is en het liefst dat die andere zijn/haar ouders dan ook even erbij is.

Zoiets? Kun je er iets mee?

 

Ik hoor/lees het wel.

 

Oh ja, als het mag, wat ik hoop voor jou, dan kun je af en toe bij een toekomstig gesprek af en toe even je ouders laten zien met wie je praat. Laat die ander ff ‘hoi’ zeggen aan je ouders als jullie aan het videobellen zijn. Dan weten ze een beetje wat je allemaal uitspookt. Voor de rest hoop ik dat je dan ongestoord gewoon kunt praten. Later kun je dan elkaar misschien irl zien.

 

Groetjes,

M&M’s

Reageer