Skip to main content
Vraag

Idee voor oppasclubje

• February 16, 2025
  • 8 reacties
  • 173 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hey iedereen,
Ik heb een idee om een oppasclubje te starten in mijn buurt om wat bij te verdienen. Mijn plan is om klein te beginnen, gewoon in de buurt, en dan eventueel later uit te breiden. Ik heb al een document met ideeën over de naam, hoe we het kunnen promoten (bijv. via social media en posters) en hoe we onze beschikbaarheid kunnen regelen.  

Ik had dit idee gedeeld met een goede vriendin van me waar ik dat het liefst mee wil doen (laten we haar even Lotte noemen), en ze vond het superleuk, maar haar ouders zijn hier best streng in. De vorige keer dat ze iets soortgelijks voorstelde, waren ze heel boos geworden, en nu durft ze het niet meer te vragen. Ik wil haar nergens in pushen, maar ik had het wel heel leuk gevonden om dit samen te doen.  

Dus nu twijfel ik een beetje… Moet ik gewoon alleen beginnen en later kijken of er anderen willen meedoen? Of heeft iemand tips hoe Lotte dit misschien toch voorzichtig bij haar ouders kan aankaarten zonder dat het meteen verkeerd valt?  

Alle ideeën zijn welkom! 💡💖  

Alvast bedankt! 😊

8 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • February 17, 2025

Je kunt toch zelf beginnen? Het hoeft niet perse met een clubje.

Hang zo'n kaartje op in de supermarkt.   Als er meer mensen mee willen doen maak je er een groepje van en dan kun je afspreken wie bijvoorbeeld nog op dinsdag tijd heeft.

• February 17, 2025

Hee dat lijkt me leuk om te doen. Maar uh heb er ff over nagedacht hoe ik het zelf zou doen en zo. 

Het is top om een oppasdienst te doen, maar omdat we minderjarig zijn kan het alleen in het zwart, dus geen firma en belastingen ofzo. En daarom is het ook een beetje link    

Het punt is Je kan geen verzekering afsluiten . Ik zeg het ff een beetje hard: je laat een kind vallen, of je geeft het verkeerd eten vanwege een allergie, of je valt zelf in iemand anders zijn huis van de trap en bent gewond, of het huis gaat in de fik, of een oppaskind ontsnapt en loopt het huis uit, of de ouders weigeren te betalen, de hond bijt je, tig situaties die hopelijk niet gebeuren maar kunnen gebeuren. Je hebt geen verzekering maar bent wel verantwoordelijk nee want minderjarig dus je ouders zijn verantwoordelijk. Wie gaat dat betalen… 

Daar even over nadenken. Er zijn wel bestaande organizaties waar je je kan opgeven als oppas, en dan verdien je een afgesproken bedrag, en bent verzekerd. En dus veilig. 

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • February 17, 2025

@AnAnIEm : ik denk dat die ouders zelf verantwoordelijk zijn als er iets gebeurt met hun kinderen als ze je zwart op hun kinderen laat passen.  Zij aanvaarden dat er een risico verbonden is aan een informele oppas.

Maar ik heb echt nog nooit gehoord van een oppas die vervolgd zou zijn omdat ze een kindje had laten vallen.  

• February 25, 2025

@Diana nou ik wel.

Denk je maarin dat als een oppas een kind invalide zou maken of het huis afbranden ook al is het perongeluk, dat zoiets zomaar effe geregeld is zo van oja het was perongeluk nou daaag en bedankt voor het babysitten? En was als je zelf gewond geraakt omdat het kind perongeluk een grote vaas van boven aan de trap naar beneden stoot, recht op je kop? Wie betaalt dat dan denk je. 

Nee volgens mij kan je beter bij een echte oppasdienst gaan werken dan ben je teminste zeker dat alles geregeld is. Er zijn tig van die diensten. Je moet er wel de juiste leeftijd voor hebben denk ik. 

Alles loopt altijd goed tot het eens fout gaat zal ik maar zeggen  

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • February 26, 2025

@AnAnIEm ik weet niet waar jij allemaal oppast, dat lijkt wel een oorlogszone.  

• February 26, 2025

@Diana Ik zeg niet dat het gebeurt, ik zeg dat er wat KAN gebeuren, dat je je moet voorbereiden op dat er wat foutloopt. 

Als je ouders auto rijden zijn ze ook verzekerd ook al hebben ze nooit een ongeluk

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • February 27, 2025

@Diana Ik zeg niet dat het gebeurt, ik zeg dat er wat KAN gebeuren, dat je je moet voorbereiden op dat er wat foutloopt. 

Als je ouders auto rijden zijn ze ook verzekerd ook al hebben ze nooit een ongeluk

Ja maar jij gaat echt meteen naar de grootste onwaarschijnlijke rampen.  Gaat het wel goed met jou zelf?

Kinderen mogen echt wel een zakcentje zonder dat de belasting langskomt.  Als jij boodschappen doet en je moeder zegt dat je het wisselgeld mag houden, ga je ook geen belastingformulier invullen. 

Het probleem is dat jij nu hebt gezegd 'het kan het kan' en daar ga je nu in blijven hangen omdat je nu niet meer wilt toegeven dat het een oppasmeid prima gaat lukken een kind niet te laten vallen.   
En de ouders zeggen misschien "Hij mag X niet eten en hij mag niet jongleren met de keukenmessen".    Nou doet hij dat niet, daar heb je nou een oppas voor.  Hoe moeilijk wil je het maken?

Daarbij is ze gewoon verzekerd hoor, dat heet WA en dat heeft iedereen. 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • February 28, 2025

Hey! Leuk idee hoor, misschien kun je hier iets mee? https://www.oppasland.nl/blog/leeftijd-oppas

Ik ben zelf ook gevraagd, nog 13 maar het is bij buren en ze blijven bereikbaar.  Maar deze site klopt volgens mij wel qua informatie. Liefs, Tover xxx