Skip to main content

Hoi iedereen,

 

Ik had gisteren al een stukje geschreven in een ander topic, maar daarna gebeurde er nog van alles en dat wil ik in dit topic vertellen.

Je kunt het eerste stukje lezen in dit topic 

Hier ga ik vertellen hoe het is om 3 broers te hebben en meestal is het gezellig, maar soms hebben we ook wel eens een beetje gedoe en soms weet ik dan niet precies wat ik moet doen. Ik wil geen ruzie en gedoe, maar soms lukt dat niet.

Misschien hebben jullie dat ook wel eens met broer(tje)s of zusjes en ik wil ook wel weten hoe dat bij jullie gaat en of jullie dan misschien tips hebben hoe ik dingen beter kan doen.

Gisteren moest ik dus nog even naar de winkel voor mama, maar ik wilde ook nog douchen voor het eten, dus ik vroeg aan mijn broertje Jarno (nepnaam) om hoe laat we gingen douchen. Omdat Jarno (12) en ik (16 en ik noem me zelf maar even Mees hier, niet mijn echte naam) altijd best lang douchten zeiden papa en mama dat als we zo lang wilden dat we dan maar samen moesten douchen omdat het gas voor warm water een paar jaar geleden zo duur werd. Daarom gaan we dus al 2 jaar ofzo samen douchen. Als we alleen gaan dan mogen we maar 5 minuten en samen 10 en soms ook wel 12 of stiekem 14.

Maar mijn broertje wilde pas na het eten douchen en ik ervoor, dus toen zei hij vraag maar of je dan met Menno (nepnaam van onze oudste broer 19) mag. Maar die stond er al bijna onder en hij zei dat Mats (nepnaam andere broer en hij is 17) na hem was en dat Mats vast geen zin had om te wachten op mij en dat ik het dus beter aan Mats kon vragen of ik met hem mag.

Dat mocht wel van Mats, maar ik wilde voor het douchen nog naar de winkel voor mama en ik wilde niet met nat haar, maar toen zei Mats dat ie geen zin had om daar op te wachten en dat als ik met hem wilde dat we dan over 5 minuten gingen douchen, want Menno doucht nooit lang en was dus al bijna klaar.

Nou ja, niet echt wat ik wilde, maar oké. Dus Mats roept op een gegeven moment naar mij dat ik moest komen, omdat hij al in de douche stond en ik hoorde hem al het water aanzetten. Ik dus snel naar boven en me uitkleden en de douche in. Ik snel mijn haar nat maken en shampoo erin en toen ging Mats weer onder de sproeier, maar dat duurde zolang en daarom kon ik mijn haar niet uitspoelen en ik was altijd 2 keer mijn haar en dan nog conditioner die je ook weer uit moet spoelen…maar Mats bleef maar onder de sproeier staan.

Ik werd een beetje boos en ging mama roepen. Die hoorde mij niet, dus ik liep boos de douche uit, de trap af, door de gang, naar de keuken naar mama en die zei ‘wat kom jij nou doen, je maakt alles nat. Had je niet even een handdoek om kunnen doen en waarom heb je nog shampoo in je haar.’ Maar ik was boos op Mats en zei dat ik mijn haar niet uit mocht spoelen. Mama zuchtte en zei ‘los het even op met Mats en ga even met een dweil over de vloer om alles weer droog te maken.’

Toen kwam oma binnen, dus ik zeg ‘hoi oma’ en die kijkt mij aan en zegt tegen mama ‘wat is hier aan de hand’ en mama zegt zoiets als ‘ja, pubergedoe van Mats en Mees’ en mama stuurt mij terug naar boven naar de douche.

Ik maak daar ruzie met Mats, pak mijn shampoo en conditioner en loop weer in mijn blootje naar de keuken en zeg ‘ik was mijn haar hier wel. Mats is stom’.

Mama zegt ‘waarom ga je niet met Mats douchen in plaats van hier alles nat te maken. Wat is dat toch met jullie twee.’

Ik zeg Mats wil me er niet meer bij hebben, want hij is zich aan het aftrekken.’ Mama wordt nu boos op mij en zegt dat het niet aardig is als ik zoiets zeg over Mats en dat ik het ook niet fijn zou vinden als Mats zoiets over mij zou zeggen. Ik zeg sorry tegen mama en spoel mijn haar uit bij de gootsteen in de keuken.

Ik vraag aan mama of ik toch nog 5 minuten mag douchen en ze zucht en zegt dat het dan misschien beter is om even te wachten tot Mats uit de douche is.

Ik zeg oké en pak een dweil om de vloer, trap en overloop weer droog te maken. Dan komt ons buurjongetje binnen om iets te lenen. Hij kijkt mij aan en zegt ‘moet jij geen broek aan ofzo’. Ik zeg ‘nee, ik ben nog aan het douchen’ en ik loop de gang in en onderweg naar boven kom ik Menno tegen. Hij zegt ‘lekker bezig’, kijkt me aan en schud met zijn hoofd en zegt ‘trek even iets aan Mees’.

Ik zeg ook tegen hem ‘ik ben nog niet klaar met douchen’ en ik hoor hem nog zeggen ‘whatever’.

Mats was ondertussen uit de douche en ik had beneden al mijn haar gewassen, dus hoefde me alleen nog maar te wassen met doucheschuim. De rust in huis leek terug gekeerd. Ik ging mij afdrogen en wilde mijn onderbroek pakken die ik al klaar gelegd had in de douche, maar ik kon die niet meer vinden.

Ik liep naar de slaapkamer van Mats en zag dat Mats mijn onderbroek aan had en liep gelijk weer naar beneden, de kamer in waar de rest van de familie zat en zei boos ‘mama, Mats heeft mijn onderbroek gepakt. Die nieuwe die ik net van mijn verjaardaggeld had gekocht. Nou gaat dat elastiek uitrekken en dan is ie niet meer mooi.’

Mama zegt ‘Mees, alsjeblieft, trek gewoon eens iets aan en ga even naar de winkel die boodschappen halen. Dan kunnen we daarna eindelijk gaan eten.’

Ik sputter nog tegen met ‘maar mama Mats heeft mijn onderbroek gepakt.’ Mama begint het ondertussen ook wel beu te worden, staat op en roept naar Mats ‘Mats wil je Mees zijn onderbroek even terug geven en eentje van jezelf pakken?’

Mats roept bozig ‘ik gooi ‘m wel even naar beneden en ik zie dus even later mijn onderbroek vanuit zijn slaapkamerraam op het terras achter het huis terecht komen. Ik loop door de schuifpui naar buiten en raap mijn onderbroek op, loop weer naar binnen en laat mijn onderbroek aan mama en oma zien en zeg dat ie nou vies is geworden door de stoep. Mama pakt mijn onderbroek af en klopt er even met haar hand op en zegt ‘zo die is weer schoon’, geeft ‘m terug aan mij en zegt ‘lieve Mees, zou je nu eindelijk je onderbroek eens aan willen trekken.’

Ik kijk boos, pak mijn onderbroek aan en trek ‘m aan en plof neer op de bank. Mama had het nou wel een beetje gehad met mij en alles wat er gebeurd was en dan gaat ze altijd mijn hele naam zeggen, zo van ‘Mees achternaam, nou ga je eens goed naar mij luisteren. Trek je kleren aan en ga even die boodschappen halen’ en dan weet ik dat ik beter kan doen wat ze zegt.

Onderweg naar boven bots ik nog even tegen Mats aan en even later loop ik aangekleed de deur uit op weg naar de winkel.

In de winkel om de hoek kom ik er achter dat ze de kaas die mama wilde hebben daar niet hebben dus ik bel naar mama om te vragen wat ze dan wil hebben. Ze zegt dat die kaas in de aanbieding bij de Aldi is en dat ik die nu niet hoef te gaan halen, dat het morgen ook kan en dat alleen de andere boodschappen nodig zijn.

Ik ben nog steeds een beetje boos op Mats en ga liever nog even fietsen en nog niet naar huis. Ik fiets wel naar de Aldi en ga die kaas nu wel even halen, dacht ik. Dan hoef ik er morgen niet om.

Het is ongeveer 10 km fietsen naar de Aldi, maar het weer is goed en ik luister lekker naar muziek op de fiets. Even frisse lucht. Ik denk na over wat er net allemaal gebeurd is. Als ik een leuke jongen zie fietsen raak ik afgeleid en denk alleen aan hem.

Bij de Aldi kan ik die kaas niet vinden. Ik laat een screenshot zien van de folder waar het in staat. Dat meisje bij de Aldi vraagt in welke folder het staat en ik probeer zo rustig mogelijk uit te leggen dat ik dat foldertje vorige week in diezelfde winkel mee had genomen. Zij begint een heel verhaal over dat dat niet kan en ik wilde hier niet ook ruzie krijgen, dus besluit maar weg te gaan. Ik stap weer op mijn fiets en besluit naar een andere Aldi in de buurt te gaan en hoop dat ik daar iemand tegenkom die wel weet wat ze allemaal in hun foldertjes zetten.

Na nog eens 4 km kom ik bij die andere Aldi en kan ik die kaas ook niet vinden. Ik laat die ss zien, het meisje achter de kassa begint te lachen en zegt ‘dat is bij de Lidl. Dat is niet ons foldertje’.

Ik kon er niet echt om lachen, maar probeerde toch een lach te faken en liep naar buiten.

‘Stomme mama’, schoot er even door mijn hoofd, maar mama doet het ook niet expres. Iedereen kan wel eens een foutje maken. In mijn hoofd zei ik ‘sorry mama’ en ik dacht, dan maar naar de Lidl, die ene kilometer kan er ook nog wel bij.

Ik zag een leuke jongen lopen en keek hem net iets te lang aan en hij begon te glimlachen en zei ‘hoi Mees’. Ik zei ‘hoi’ terug en vroeg me af waar ik hem ook al weer van kende. Hij zei ‘je weet niet meer wie ik ben hè.’ Ik was ondertussen gestopt en zei ‘geef me een hint dan weet ik het vast wel weer.’ Zijn stem kwam me wel bekend voor…

Toen hij zijn petje afzette zag ik het gelijk aan zijn oorringen en die speld dwars door zijn oor van boven naar beneden. Ik had hem al bijna een jaar niet meer gezien. Hij werkte toen nog bij de Lidl, maar was verhuisd naar een andere provincie. Ik gaf ‘m een bro hug en vroeg waar ie naartoe moest en of ie een stukje mee wilde rijden. Hij was onderweg naar de Lidl waar hij gewerkt had en waar ik nu ook naartoe onderweg was. Omdat het vlakbij was besloot ik met de fiets te gaan lopen, zo konden we nog even met elkaar praten.

Ik werd altijd al vrolijk van hem als ik hem zag, ook al was het maar voor een halve minuut. We wisselden telefoonnummers uit en spraken af contact te houden. We namen afscheid.

Ik was die ruzie met Mats hierdoor helemaal vergeten en die was ook niet meer belangrijk, het ging ook echt nergens over.

Mama appte ondertussen waar ik bleef en vroeg of alles goed ging.

Ik zei dat ik die kaas toch was gaan kopen en dat ik zo weer naar huis zou komen en over een uurtje wel weer thuis zou zijn. Mama zei dat ze mijn eten dan wel warm zou maken en stuurde me een 💕

Ik kreeg vochtige ogen en stapte weer op mijn fiets.

Thuis gekomen ging mama eten voor mij warm maken, lekker macaroni. Ik ging naast papa op de bank zitten en samen gingen we naar ‘De Verraders’ kijken, want dat nemen we altijd op en kijken dan zonder reclame.

Het laatste wat ik nog weet is dat ik vannacht rond 3 uur wakker werd, liggend op de bank in de woonkamer onder een dekentje en ik kon me niks herinneren van ‘De Verraders’.

Kennelijk was ik na het eten al snel in slaap gevallen, moe van al het fietsen en alles wat er gebeurd was die dag en had papa/mama me languit op de bank gelegd met een dekentje over me. Ik besloot om naar de slaapkamer van mij en mijn broertje te gaan. Kleedde me uit en kroop bij hem in bed.

Als ik wakker ben ga ik nog even ‘sorry’ zeggen tegen Mats en mama, denk ik.

Soms gebeuren er dingen en reageer ik er niet altijd even handig op en dan gebeuren er dus echt dingen die ik niet wil.

Wat kan ik beter of anders doen. Ik wil geen ruzie of iemand pijn doen door onaardige dingen te zeggen. Het lijkt soms wel alsof het me overkomt, maar kan ik er dan echt niks aan doen? Ik zou graag willen weten hoe jullie het zouden doen.

Dankjewel alvast voor het lezen en ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

PS ik ga nog even een uurtje slapen, denk ik. Ik hoop niet dat mijn broertje me eerder wakker maakt…

 

Hey @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

Wat een verhaal. Wil jij niet schrijver worden?

Dat lijkt me dus echt iets voor jou.

Kun je even vragen op volgorde stellen? (Ik bedoel vraag 1,2,3 enz)

 

Want door deze lap tekst kan ik hier niet echt vragen uithalen.

 

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 


Hoi @Wees Jezelf Bij Noah en iedereen die dit leest,

 

ja, misschien is hel handig als ik een beetje een voorbeeld geef, maar jullie mogen over alles wat ik geschreven heb opmerkingen maken en vragen stellen natuurlijk.

 

Hey @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

Wat een verhaal. Wil jij niet schrijver worden?

Dat lijkt me dus echt iets voor jou.

 

haha, ja maar dat kan ik niet, denk ik.

Ik schrijf eigenlijk alleen dingen die gebeurd zijn en ik probeer het dan wel een beetje korter te doen natuurlijk, maar ik wil niet zomaar van alles weglaten, maar het moet ook niet te lang worden 😉 lukt niet altijd helemaal, maar oké

 

Kun je even vragen op volgorde stellen? (Ik bedoel vraag 1,2,3 enz)

Want door deze lap tekst kan ik hier niet echt vragen uithalen.

 

ik ga wel proberen, maar ik weet niet of het precies lukt, maar bijvoorbeeld:

 

hoe kan ik niet boos worden als Mats me treitert door onder de douchesproeier te blijven staan. Ik tel dan wel tot tien en twintig en dertig en….maar ja. Ik wil hem ook niet wegduwen, maar als ik vraag of ik even mijn haar uit mag spoelen zegt ie alleen 'ja zo’.

is het gek als ik dan aan mama ga zeggen dat Mats stom doet of moet ik wat anders doen

ik wil eigenlijk niks vervelend over Mats zeggen, maar soms floept er iets uit, omdat hij soms niet leuk doet tegen mij.

misschien had ik niet moeten zeggen dat Mats aan het aftrekken was, maar ja, ik had al sorry gezegd tegen mama. Hij was trouwens wel aan het aftrekken, dus..

Het is dus soms best moeilijk, dus wat kan ik wel en wat niet zeggen en doen.

Dus een beetje van die tips en hoe jullie het oplossen als jullie een beetje ruzie krijgen et een broer of zusje.

Mats is vaak wel lief voor me, maar hij kan ook soms treiteren en dan weet ik niet wat ik het beste kan doen. Het is niet dat we vaak echt ruzie hebben.

Ik vind het stom dat als ik vraag of ik met hem samen onder de douche mag en hij zegt ja, dat ie dan daarna niet mij onder de sproeier laat staan.

Soms vind ik het dan fijn om lekker een stuk te gaan fietsen. Dan hoef ik niet in zijn buurt te zijn en kan er ook niks fout gaan. Wat doen jullie dan, ook iets anders gaan doen of iets anders, wat ik de volgende keer ook kan doen.

Ik wil altijd wel sorry zeggen als ik een beetje gedoe heb met Mats of met een andere broer, want ik heb soms met allemaal wel eens even iets, maar ik ga niet altijd sorry zeggen als ik niks fout gedaan heb.

 

Ik wil dus weten wat ik niet helemaal goed, dus fout heb gedaan in alles wat ik opgeschreven heb.

 

Dat is ongeveer wat ik bedoel. Ik hoop dat het nu iets duidelijker is geworden.

 

Oh ja, ik loop niet altijd de hele dag in mijn blootje rond, maar toen wel even, want ja, ik stond onder de douche en wilde ook weer snel onder de douche om te wassen.

Thuis zijn we/ze wel gewend dat er een keertje iemand bloot rond loopt.

Het enige is misschien dat als ik een beetje boos ben dat ik niet echt meer in de gaten heb dat ik niks aan heb en dat dat soms voor anderen een beetje raar over kan komen. Ik heb wel eens een keertje eten aangepakt van zo'n bezorgjongen en die zei ‘oké…..’ en toen pas had ik het zelf in de gaten. Beetje awkward, want ik ken die jongen van school, niet uit mijn klas. Ik zei, ja sorry, ik heb ruzie met mijn broer en hij wou de deur niet open doen  dus ja, dat...sorry

en toen had ik snel de deur dicht gedaan…..

 

Nou ja, als het nog niet duidelijk genoeg is hoor ik het wel.

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

 

 


Hoi allemaal,

 

nog even een aanvulling.

Als jullie het wel raar vinden als ik bloot rond loop mag je het natuurlijk ook zeggen….met uitleg ajb 🙂

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

 


Hey @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

Ik zal je vragen beantwoorden. En nee ik vind het niet raar als je naakt loopt. Een tip:

Een badjas klaarleggen.

 

Weet je, ik begrijp je helemaal. Ik heb ook een broertje van drie jaar jonger. En ik haar hem. Hij ging namelijk homofobisch doen vorige week. Daar had jammer genoeg niemand op gereageerd. Dit topic:

 

Ik heb je vragen even genummerd. Is wat overzichtelijker voor mij.

​​​

1. hoe kan ik niet boos worden als Mats me treitert door onder de douchesproeier te blijven staan. Ik tel dan wel tot tien en twintig en dertig en….maar ja. Ik wil hem ook niet wegduwen, maar als ik vraag of ik even mijn haar uit mag spoelen zegt ie alleen 'ja zo’. Word maar een keer boos op hem. Ik weet dat dat niet de beste oplossing is naar dan weet je wel wat hij kan verwachten. Dat heb ik ook gedaan bij mijn broertje. Sindsdien weet hij dat uw mij niet meer boos moet maken.

​​​​​​

2. is het gek als ik dan aan mama ga zeggen dat Mats stom doet of moet ik wat anders doen

Nee, doe ik ook altijd. Maar meestal geloofd ze me niet jammer genoeg.

 

3. ik wil eigenlijk niks vervelend over Mats zeggen, maar soms floept er iets uit, omdat hij soms niet leuk doet tegen mij. Ik weet wat je bedoelt. Ik heb autisme dus ik heb ook altijd dat ik alles eruit floep. Laatst nog, dan zitten we op een feestje en dan ben ik steeds aan het woord. Later heb ik daar spijt van.

 

4. misschien had ik niet moeten zeggen dat Mats aan het aftrekken was, maar ja, ik had al sorry gezegd tegen mama. Hij was trouwens wel aan het aftrekken, dus..

Wat vond je ervan dat hij dat deed? Die je dan soms ook mee? Lijkt me wel geil. Ik denk persoonlijk dat het slim is om het in de toekomst maar niet meer te zeggen. Dan maak je het niet erger. Niet dat je moeder het niet zal weten dat jullie soms aan de worst net mayonaise zitten 😂 

 

5. Het is dus soms best moeilijk, dus wat kan ik wel en wat niet zeggen en doen.

Weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik kan natuurlijk niet in jouw hoofd kijken. Wat ik altijd doe is uit de situatie stappen.

 

6. Dus een beetje van die tips en hoe jullie het oplossen als jullie een beetje ruzie krijgen et een broer of zusje.

Hem gewoon negeren. Doe ik ook altijd. 

​​​​​

7. Mats is vaak wel lief voor me, maar hij kan ook soms treiteren en dan weet ik niet wat ik het beste kan doen. Het is niet dat we vaak echt ruzie hebben.

Gewoon zeggen wat je voelt. En dat je dit niet graag wil. Ik heb nu eigenlijk een vraag voor jou. Hoe groot is die band tussen jullie?

 

8. Ik vind het stom dat als ik vraag of ik met hem samen onder de douche mag en hij zegt ja, dat ie dan daarna niet mij onder de sproeier laat staan.

Dat snap ik. Ik zou het voortaan niet meer doen als ik jou was. En net nat haar de fiets op snap ik ook wel. Dat is irritant als er wind op is.

 

9. Soms vind ik het dan fijn om lekker een stuk te gaan fietsen. Dan hoef ik niet in zijn buurt te zijn en kan er ook niks fout gaan. Wat doen jullie dan, ook iets anders gaan doen of iets anders, wat ik de volgende keer ook kan doen.

Gewoon op mijn kamer zitten of even een rondje lopen.

Even m'n hoofd leeg.

10. Ik wil altijd wel sorry zeggen als ik een beetje gedoe heb met Mats of met een andere broer, want ik heb soms met allemaal wel eens even iets, maar ik ga niet altijd sorry zeggen als ik niks fout gedaan heb.

Dat snap ik veel goed. Ik kan persoonlijk vreselijk slecht tegen onrecht. Ik ben namelijk gepest ik de basisschool.
 

 

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

 

P.S. wanneer maak je deel 2?

 


(Weet hij wel wat hij kan verwachten)

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 


Hey @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

Gaat het al wat beter?

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 


Hoi @Wees Jezelf Bij Noah ,

 

ik ben blij dat je weer thuis bent 😃, denk ik dan, omdat je weer post

 

sorry dat ik nog niet gereageerd heb, maar ik zat met andere dingen in mijn hoofd en ik dacht dat je in het ziekenhuis moest blijven en toch niet kon reageren.

Ik wilde gaan sturen als je weer thuis was, want er heeft verder toch nog niemand gereageerd.

Ik ga miss als het lukt vanavond en anders morgen wel sturen.

 

Iig al bedankt dat je iets had gestuurd. Ben ik blij mee 😊

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 


Ga je het vandaag lezen?

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

 

P.S. die operatie heb ik niet gehad. Zie hier:

 


Reageer