Skip to main content
Vraag

Hij heeft een verleden: Bevrienden of niet?

• July 10, 2025
  • 14 reacties
  • 225 Bekeken

OnlyMe
Forum|alt.badge.img+12

Lieve forummers!

Daar ben ik weer eens!

Pff.. hoe ga ik beginnen?

Ongeveer 7 maanden geleden (december 2024) (haal dit a.u.b weg als de ong tijdstip niet mag kt) ben ik verhuisd naar mijn pleeggezin💋💕

Naar een heel ander deel van Nederland. Waar ik verder dus ook eigenlijk 0 connecties heb.

En een paar weken geleden (nu alweer zomervakantie jeej!) ben ik weer begonnen met school na 1,5 jaar thuis zitten.

Ik zit op het speciaal onderwijs en de school waar ik heen zou gaan is te ver fietsen dus is er gefixt dat ik met een taxidienst naar school ga.

De taxi is een geweldig fenomeen wat iedereen mee zou moeten maken. Het is echt en oprecht helemaal geweldig! 😁

Nu naar mijn punt toe.

Er zit een jongen van 16 in mijn taxi. Laat ik hem even Storm noemen.  Ik heb nog nooit een jongen van mijn leeftijd zoals Storm ontmoet. Ik vind dat hij nogal lastig te lezen is, ik weet niet zo goed of/wanneer hij liegt of niet en ik zou je echt niet kunnen vertellen hoe hij zou reageren op ook maar iets wat ik zou zeggen.

Langzaam begonnen we af en toe te kletsen. Over van alles en nog wat.

Schaamteloos en ongefilterd en het was gezellig en heerlijk. Lang geleden dat ik op zo een manier tegen iemand kon praten. Als ik er over na denk heb ik eigenlijk nog nooit iemand gehad waarmee ik zo kon praten. Ik verwacht ook niet dat ik veel mensen ga vinden in mijn leven waar ik op zo een casual maar doodeerlijke manier over alles kan praten.

Storm luistert ook echt. Hij lijkt echt geïnteresseerd in alles wat ik vertel. Wat ik ook nog niet zo vaak heb gehad, omdat ik nogal een kletskous ben en opgegeven moment worden mensen daar moe van en word ik genegeerd of knikken ze alleen nog maar beleefd ja.

Storm heeft altijd leuke verhalen (sommige waarvan ik aan twijfel of ze waar zijn) kortom elke keer dat we kletsen heb ik weer heel veel om over na te denken en is mijn dag een stukje vrolijker.

Ik heb autisme en daarom zit ik dus op het speciaal onderwijs en Storm had al eerder duidelijk gemaakt dat hij dat niet heeft dus ik was nieuwsgierig en vroeg wat hij dan heeft mee gemaakt dat hij op deze school terecht is gekomen. Storm is een jongen maar op een of andere manier zag en voelde ik ook dat hij iets van levenservaring met zich meedroeg.

En hij vertelde.

Hij heeft toen hij 13 was iemand vermoord. (met een mes geloof ik.) Diegene had hem eerder al neergestoken en Storm had van iemand gehoord dat diegene hem nog een keer wilde gaan steken. Storm vroeg wie het was en die ander zei de naam, toen heeft Storm hem opgezocht.

Storm heeft daarvoor 2 jaar in de jeugdgevangenis gezeten. Van zijn 13e tot zijn 15e, hij is nu net zo een 1,5 jaar vrij.

Ik heb dit allemaal stil en met interesse aangehoord. Heel apart om zoiets te moeten plaatsen.

Storm vertelde dat het geen kwestie is van vrienden maken in de (jeugd)gevangenis. Je geeft eten of sigaretten aan de grootste en de sterkste en die beschermt je dan voor een dag. Mensen willen je pakken voor wat je hebt gedaan.

Hij vertelde dat hij weleens tegen een hek aangeduwd stond en dacht van: ‘Daar ga ik.’

Hij wilt zijn ouders geen pijn doen, maar hij weet heel goed dat dat wel het geval is. Hij leeft wel in de wetenschap dat zijn ouders achter hem staan en er voor hem zijn door alles. Wat ik ontzettend mooi vind maar wat me ook ontzettend zwaar lijkt.

Hij heeft agressie problemen en hij zegt dat er psychisch iets niet goed is in zijn hoofd.

Hij vertelde over dat toen hij een tijdje geleden stopte met dealen (vapes, wiet etc.) en hij dat op zijn verhaal postte dat zijn “vrienden” hem gelijk lieten vallen. Hij kan niet meer veilig op straat lopen in ons dorp zonder dat iemand uit is op wraak of ruzie wil maken. “Ik heb niemand meer hier” en “Ik ga eigenlijk niet meer naar buiten, tuurlijk af en toe kutten met m’n pa of op m’n scooter, maar verder niet.” zijn dingen die hij letterlijk tegen me heeft gezegd.

en mijn eerste instinkt was om te zeggen: “Maar ik ben hier.”

Heel apart om zo de andere kant van het verhaal te horen. Niet dat ik meer weet dan wat Storm mij verteld heeft maar in de zin van de “slechte” kant van het verhaal.

“Ik wil beter worden” en “Maar als je erin zit dan is het heel lastig om eruit te komen”

Ik zie een verdwaalde jongen met ontzettend veel pijn verdriet en schuld. Hij accepteert volledig dat wat hij heeft gedaan consequenties heeft, voor zijn toekomst, voor hem als persoon, voor de mensen om hem heen, voor dingen zoals het krijgen van een baan, het maken van vrienden, maar ook veiligheid en vertrouwen.

Dat kon ik bevestigen toen ik zijn naam een paar dagen opzocht (ik had zijn achternaam via de schoolmail gevonden) en toen ik keek op zijn herplaatste tiktok’s zag ik letterlijk al deze gevoelens en dingen daarin terugkomen.

Nu zit ik met een dilemma. Ik ben niet bij zijn verleden geweest en ik zou hem graag willen leren kennen. Omdat ik graag vrienden zou willen zijn, maar ook om te laten zien dat er echt nog wel mensen zijn en dat er echt nog wel een toekomst met goeds voor hem is.

Ik denk dat we goed voor elkaar zouden kunnen zijn. Ik ben ook alleen in ons dorp en ik heb ook een vriend nodig die wat dichterbij woont. Ik ben een goodie two shoes en ik wil wat meer uit mijn schulp komen maar daar heb ik wel duidelijke grenzen in.

En Storm heeft wil vrij zijn maar ook beter worden en ik heb ontdekt dat tot nu toe wat hem betreft ik simpel weg gewoon niet kan judgen.

Het is zijn leven en hij moet ermee doen wat hij wilt. Niet dat ik het altijd met hem eens ben, maar ik heb geen controle over hem.

Nu is het zomervakantie en gaan we 6 weken lang niet kletsen.. En ik wil nog steeds kijken welke kant onze prille vriendschap op zou kunnen gaan. Moet ik hem een berichtje sturen? En zo ja, wat zou ik er dan in moeten zetten?

-OnlyMe

14 reacties

OnlyMe
Forum|alt.badge.img+12
  • Topic-opener
  • Topper
  • July 11, 2025

Om het even op te helderen voor mensen die naar het regulier onderwijs gaan: Er zijn niet heel veel speciaal onderwijs scholen in Nederland, en nog minder als je niveau hoger is, daarom hebben de gemeentes taxi diensten die zorgen dat kinder op het speciaal onderwijs zitten toch optijd naar school kunnen zonder dat het impact heeft op het werkleven van hun ouders.

Hoe minder scholen hoe verder weg ze zijn en het is ook een beetje abnormaal om elke dag 6 uur te fietsen, 3 uur heen en 3 uur terug.

Ik word niet opgehaald aan huis, maar bij een tankstation 5 minuten lopen van mijn huis. Zo zijn er door mijn dorp allemaal ophaal punten om het makkelijker te maken met routes en zodat het weer tijd scheelt.

Er zijn ook verschillende soorten bussen.

1 een busje met 3 rijen van 3, voorin bij de bestuurder kunnen dus 2 mensen en je moet de middelste bank omklappen om in het achterste deel te komen. Dit is de meest onhandige in en uitstap bus en bij mij het minst favoriet.

2 Een rolstoel bus, een bus die een rolstoel rit kan rijden, hier passen ongeveer 4 rolstoelen in. de “normale” zitplaatsen kunnen in geklapt worden zodat er rolstoelen in kunnen, deze bus heeft 8 passagiers zitplaatsen.

3 Het geniale busje. Een busje met 4 rijen, voor 2 de middelste 2 rijen ook 2 en de achterste rij 3, dat zorgt voor een soepelere in- en uit stap en meer ruimte in de bus zelf.

4 De verlengde rolstoel bus, dat is de bus waar ik normaal gesproken in zit met mijn vaste taxi chauffeur. Deze heeft meer ruimte dan een gewone rolstoel bus want er passen maar liefst 6 rolstoelen in. Er zijn 8 “gewone” zitplaatsen wat betekent meer ruimte en beenruimte dan bus 1. De indeling is trouwens zo, rechts is een rij van 5 stoelen en links een rij van 3 (zonder de chauffeur zijn stoel meegeteld)

Er zijn geen vaste zitplaatsen maar ik zit eigenlijk altijd op de op een na laatste stoel van de rechter rij, ik heb zo een mooi overzicht van de hele bus.

Ik word meestal als 1e, 2e of 3e opgehaald en als laatste weer afgezet. Het heeft een heerlijke sfeer om met de taxi naar school en terug naar huis te gaan.

Eerst zat Storm altijd achter me, maar nu naast mij: “Dat vind ik nu fijner zitten.”

Mijn taxi rit duurt zo een driekwartier ongeveer.

Ik heb een hele fijne app die laat zien hoe laat de taxi komt, welk kenteken en welke chauffeur erin zit. Je kan je afmelden tot een uur van te voren en alle taxi chauffeur zijn van latere leeftijd, wat betekent dat ze allemaal van die typische namen hebben zoals Hans, Jan en Kees, en dan denk “Hey die ken ik!” blijkt het weer een andere Hans te zijn.

Ik sta elke dag op om 6:30 om op tijd klaar te kunnen zijn.

Dat wilde ik nog even op klaren

-OnlyMe

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 12, 2025

Hoi ! Zoals ik jou inschat denk ik dat je heel goed aanvoelt of iets verstandig is en goed of niet. En als jij de klik voelt voor een (voorzichtige) vriendschap of in elk geval wat contact, waarom niet. Het is inderdaad heftig wat hij vertelde en deed, en dat houd je natuurlijk in je gedachten dat kan niet anders maar het maakt je opstelling naar hem toe alleen maar menselijker en open. Ik snap je overwegingen en zo verstandig als jij bent met  veel dingen zou ik vertrouwen op je gevoel en je voelsprieten. Je duikt immers ook niet meteen in een innige diepe vriendschap maar zet een eerste stap naar wat contact. Io bewonder trouwens je analyse en je inzicht. Daar heb ik echt respect voor..

Groetjes liefs Tartan X 

OnlyMe
Forum|alt.badge.img+12
  • Topic-opener
  • Topper
  • July 12, 2025

Hey ​@Tartan15 

Dankjewel voor jouw overduidelijke goed overwogen reactie.

Dit soort dingen zijn namelijk vaak super ingewikkeld omdat veel mensen heel erg zwart wit denken.

En voor mij is het dus heel erg grijs gebied.

Hij lijkt echt bijna ongeloofwaardig bewust te zijn van zichzelf.

Bovendien hij was 13, hij heeft nog een heel leven voor zich, hij zegt dat hij beter wil worden, verdient hij dan niet een kans?

Ondanks alle pijn en verdriet die hij mensen heeft aan gedaan door iemand van zijn leven te beroven.

Het ding wat voor mij lastig is dat ik ooit de woede in mijn biologische moeder haar ogen zag toen ik dacht "ik ga dood."

Om te weten dat hij diezelfde woede ooit in zijn ogen heeft gehad en die woede doorzette..

Er zijn heel veel excuses die ik kan bedenken waarom ik mijn moeder niet zou mogen vergeven en Storm wel.

Ik kan bijna de gedachte zien die ze zouden als ze het zouden weten: "Je geeft hém wel een kans, maar mij niet. Ik heb je niet eens gedood."

Verder is Storm voor zover ik hem ken een hele aardige jongen met een super sterk rechtvaardigheidsgevoel.

Ik heb wel nog een vraag, we zijn 15 & 16, hoe kan ik het beste een berichtje sturen? Wat moet erin? Ik wil het simpel houden maar om gewoon weg te vragen of hij vrienden wilt zijn..

-OnlyMe

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 12, 2025

Hoi ​@OnlyMe  oei goede vraag.  Ik denk dat je al een antwoord geeft:)  dat je zoiets zegt van het klikt goed tussen ons en misschien kunnen we elkaar wat vaker treffen. Of zoiets. Eerlijk gezegd vind ik dat moeilijk in te vullen omdat ik jullie natuurlijk niet verder in die situatie ken maar houd het vooral bij jezelf en zoals jouw gevoel het ingeeft. Dat zit bij jou wel goed. Kijk ook goed hoe hij reageert en wat jouw eerste gevoel daar bij is. Is het goed dan voorzichtig opbouwen en is het niet goed dan laat je het erbij. Ik geef maar mijn idee weer hoor 😊

Groetjes liefs Tartan X

OnlyMe
Forum|alt.badge.img+12
  • Topic-opener
  • Topper
  • July 13, 2025

Hai ​@Tartan15 

Hoe zou jij reageren als een meid van jouw leeftijd dit stuurde? als je je hebt open gesteld over je verleden, maar een paar keer gekletst hebt:

Hey,

Weet je nog dat je in de taxi zei dat je alleen bent? Dat je niemand hebt hier. Je bent niet de enige, dus als je een keer zin hebt om naar buiten te gaan of iets te doen geef me dan een belletje.

*Mijn nummer*

*Mijn naam*

-OnlyMe

• July 13, 2025

Hallo,

Wat knap dat je dit durft te delen! 

Zoals ​@Tartan15 inderdaad al zei kun je het best een beetje opbouwen.

Het bericht dat je hier in kladversie hebt gemaakt ziet er goed uit. Ook een goede bewoording lijkt mij, het laat precies zien wat je bedoelt en wat je wilt en het is toch niet al te forcerend of opdringerig.

Het is sowieso fijn dat hij goed naar je luistert tijdens gesprekken (zoals je al zei), dus waarschijnlijk zou hij dat ook nu doen, zeker als hij zich ook alleen voelt.

Dus ik zou het gewoon sturen, wie weet wat er van terechtkomt.

Succes en veel liefs van mij❤️❤️

OnlyMe
Forum|alt.badge.img+12
  • Topic-opener
  • Topper
  • July 13, 2025

@natuurlijk_roodharige wat een fijne duidelijke reactie. Ik denk ook dat ik het ga doen, ben alleen nog niet 100% zeker of ik daar de moed voor heb. Het is al een tijdje geleden dat ik zo iets vrij en zonder nadenken heb kunnen doen.

Het is ook lastig in schatten hoe iemand reageert als je zo iets stuurt. Ik wacht nog even de reactie van anderen af.

-OnlyMe

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 14, 2025

Hoi ​@OnlyMe  dat lijkt mij een prima tekst hoor! Gewoon een open  uitnodiging,  geen erom heen gedraai en precies waar het om gaat. Dat zou ik zeker wel goed opvatten en een keer een belletje doen. Helemaal eens met ​@natuurlijk_roodharige ! 

Groetjes liefs Tartan X 

OnlyMe
Forum|alt.badge.img+12
  • Topic-opener
  • Topper
  • July 16, 2025

Heyyy ik heb 2 dagen geleden een berichtje gestuurd, nog geen reactie en ik kan ook niet zien of hij het gelezen heeft. Als het op niks uit loopt is het jammer, maar ook prima. Ik ben trots op mezelf dat ik weer eens zo een stap heb durven zetten.

-OnlyMe

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 17, 2025

Top ​@OnlyMe ! Wie weet, en inderdaad je hebt de stap gezet! 💪👍

Groetjes liefs Tartan XxX

ScarletRift
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • July 17, 2025

Hee OnlyMe,

Wat dapper dat je dit allemaal deelt. Ik snap dat je twijfelt — zijn verleden is heftig, maar het klinkt ook alsof jullie echt een bijzondere klik hebben. Je kijkt naar wie hij nu is, en dat vind ik super mooi.

Zolang jij je er goed bij voelt en je eigen grenzen blijft houden, denk ik dat je hem best beter kunt leren kennen. Vrienden zijn betekent niet dat je alles goedkeurt, maar gewoon dat je er voor iemand bent.

Als je hem een berichtje wil sturen, kun je iets simpels doen zoals:

"Hee, ik mis onze taxi-klets. Hoe gaat het met je?"

Dan ziet hij dat je aan hem denkt, en dat is vaak al heel fijn.

Liefs,
ScarletRift 

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • July 17, 2025

Hey, fijn dat je het hebt gedaan ​@OnlyMe ! Heeft hij inmiddels al gereageerd?

Groetjes Lupus

OnlyMe
Forum|alt.badge.img+12
  • Topic-opener
  • Topper
  • July 18, 2025

Heyy ​@ScarletRift heel erg bedankt voor je lieve reactie! ♥️

@Lupus Nee.. helaas heeft hij nog niet gereageerd. Ik zal jullie zeker updaten als dat wel zo is!

-OnlyMe

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hey ​@OnlyMe, wat je voelt is echt heel normaal en best verwarrend, zeker op jouw leeftijd. Je hebt een hele speciale vriendschap met hem, waarin je je goed kunt openen en veel deelt. Zo’n diepe connectie kan soms best als een crush voelen, vooral als je vaak aan hem denkt en graag tijd met hem doorbrengt.

Maar het kan ook zijn dat je gewoon heel close bent met iemand die je vertrouwt en leuk vindt als vriend. Het maakt het lastig dat hij een vriendin heeft en misschien zelf ook niet helemaal zeker is over zijn gevoelens of seksuele voorkeur.

Het is helemaal oké om je zo verwarrend te voelen en je hoeft niet meteen alles te weten. Blijf vooral genieten van jullie vriendschap en laat dingen langzaam groeien. Als je het gevoel hebt dat je het met hem wilt bespreken, kies dan een rustig moment en wees eerlijk zonder druk te leggen. Het belangrijkste is dat je jezelf de tijd en ruimte geeft om te ontdekken wat jij echt wilt, zonder te veel te piekeren. 

xx liefs Wolf 🐺