Skip to main content
Vraag

Ex van vriend, ik zit er mee

• July 5, 2025
  • 2 reacties
  • 60 Bekeken

Hii, 

bereid je maar alvast voor want dit gaat een grote lap tekst worden.

Ik ben T en ik ben 17 jaar oud. Ik heb nu bijna 6 maanden een relatie en het gaat allemaal super goed. Voordat we samen waren waren ik en m’n vriend ook al meer dan een jaar goede vrienden. Hij vertelde me alles wat er in zijn leven gebeurde en andersom, maar 1 ding had hij niet gelijk verteld. Rond november had hij iets van 2 weken een soort talking stage met een meisje wie hij online had ontmoet op zo’n app. Mij heeft hij pas over haar verteld toen het alweer klaar was.

Het was ook niet echt iets serieus voor hem, ze waren niet echt exclusief en hebben alleen gezoend. Hij heeft het zelf ook afgebroken omdat dat meisje veel tegen hem loog over bepaalde dingen. De enige reden dat ze überhaupt begonnen met praten was omdat hij niet lekker in z’n vel zat en zij een goede afleiding was. 
Nadat dat klaar was heeft hij het deels aan mij verteld, maar in het begin niet helemaal. Hij vertelde het ook heel vaag. Toen ik en m’n vriend ongeveer 2 maanden samen waren heb ik hem erover gevraagd. Ik zat er namelijk wel echt mee omdat hij later vertelde dat hij me al voor dat meisje leuk vond. Dat zat niet echt lekker met me want hij startte iets met een ander meisje terwijl hij mij leuk vond. 
Toen ik erover vroeg heeft hij al de vragen die ik toen gesteld heb beantwoord. Hij heeft ook zo vaak gezegd dat het dom was en alleen maar een afleiding en dat snap ik ook. We waren niet eens samen dus ik weet niet waarom het me zo dwars zit.

Gister ben ik, toen hij nog bezig was met wat schoolwerk, door zijn telefoon gegaan. Niet om te zoeken naar bewijs voor iets ofzo maar uit nieuwsgierigheid. Ik ging kijken in zijn foto’s rond de tijd van dat meisje. Er waren echt veel foto’s en video’s van haar. Ook waarom ze bijv een bodycheck doet of weinig aan heeft enzo. Ook ben ik door hun gesprekken op whatsapp gegaan. Dat waren er niet veel omdat ze vooral via snap communiceerden maar de appjes die ik zag waren niet raar ofzo. Het waren vooral vragen of de ander kon bellen. 
Ik weet niet waarom ik hier zo mee zit en ik schaam me er ook echt voor. Ik ga bijna dagelijks naar haar tiktok om te kijken of ze wat nieuws gepost heeft. Ik heb al haar video’s gekeken en dan vooral degene uit de tijd dat ze met m’n vriend praatte. 
Het ding is ook nog dat m’n vriend ook gewoon een ex heeft, waar ik me niks van aantrek. Dat boeit me dan weer niet maar dit random meisje wel. 
Ik weet echt niet goed wat ik moet doen. Is het raar als ik hem hierom vraag? Ik bedoel, we zijn al bijna een half jaar samen en dan begin ik over zo’n meisje wat volgens hem niks betekende en wat echt al lang geleden is.

Is het raar dat ik me zo voel en wat moet ik doen?

2 reacties

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

Beste T,

Het is helemaal niet raar dat je je zo voelt. Integendeel, je gevoelens zijn heel begrijpelijk, zeker gezien de situatie en je leeftijd. Je bent 17, en dit is een belangrijke periode in je leven waarin je veel leert over relaties, vertrouwen en jezelf. Het is normaal dat bepaalde dingen je dwarszitten, ook al lijken ze vanuit een rationeel oogpunt misschien niet zo belangrijk.

Hier zijn een paar punten om te overwegen:

* Vertrouwen en openheid: Je vriend en jij waren al lang goede vrienden voordat jullie een relatie kregen. Dit betekent dat jullie een basis van vertrouwen en openheid hadden. Het kan dan extra pijnlijk zijn als iets, hoe klein ook, pas later aan het licht komt, vooral als het gaat om iets wat gebeurde toen hij je al leuk vond. Dit kan voelen als een breuk in de openheid die jullie deelden.

* Onzekerheid en vergelijking: De foto's en video's die je hebt gezien, vooral die waarin het meisje weinig aanheeft of een "bodycheck" doet, kunnen onzekerheid creëren. Je begint jezelf misschien te vergelijken met haar, wat heel normaal is als je gevoelig bent voor deze beelden. Het feit dat je haar TikTok-account blijft bezoeken, wijst ook op een soort onbewuste vergelijking of behoefte aan meer informatie.

* Het verschil met zijn ex: Het is interessant dat zijn ex je niet boeit, maar dit meisje wel. Dit komt waarschijnlijk omdat zijn relatie met die ex een afgesloten hoofdstuk was voordat jij in beeld kwam, en het was een "echte" relatie. De situatie met het andere meisje was vager, niet serieus, en speelde zich af in een periode waarin je vriend jou al leuk vond. Dit maakt het complexer en kan het gevoel geven dat er iets onafgeronds is.

Wat te Doen?

Het is belangrijk om deze gevoelens te erkennen en er iets mee te doen, voor je eigen gemoedsrust en die van je relatie.

* Praat erover met je vriend: ( dit is het beste wat je kan doen)

* Wees eerlijk over je gevoelens: Zeg tegen hem dat je er nog steeds mee zit, ook al vind je het gek. Leg uit dat je erover nadenkt en dat het je dwarszit. Je hoeft niet te zeggen dat je door zijn telefoon bent gegaan; richt je op je gevoelens over de situatie. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: "Ik weet dat het lang geleden is en het was niet eens serieus, maar dat verhaal over dat meisje blijft me bezighouden. Ik voel me er een beetje ongemakkelijk bij dat hij toen al met haar praatte terwijl hij mij leuk vond."

* Stel je vragen: Als je specifieke vragen hebt over die periode of waarom hij de foto's en video's nog heeft, kun je die stellen. Houd het kalm en open, niet beschuldigend. Bijvoorbeeld: "Waarom heb je al die foto's en video's van haar nog? Ik vraag me af wat de gedachte daarachter is."

* Focus op de impact op jou: Leg uit hoe het jou beïnvloedt en welke gevoelens het bij je oproept. Dit helpt hem te begrijpen waarom het zo belangrijk voor je is.

* Stop met het checken van haar social media: Dit is een moeilijke, maar cruciale stap. Hoe meer je naar haar kijkt, hoe meer je jezelf in een neerwaartse spiraal van vergelijkingen en onzekerheid trekt. Blokkeer haar TikTok-account als dat nodig is. Richt je energie op jouw relatie en jouw welzijn.

* Reflecteer op je eigen onzekerheden: Vaak projecteren we onze eigen onzekerheden op situaties als deze. Vraag jezelf af of er diepere onzekerheden zijn die door deze situatie worden aangeraakt. Het is oké om onzeker te zijn, maar het is belangrijk om te weten waar die gevoelens vandaan komen.

Afsluiting

Nee, het is niet raar dat je je zo voelt. Je gevoelens zijn valide en het is belangrijk dat je erover praat. Een gezonde relatie is gebaseerd op open communicatie en vertrouwen. Het feit dat je dit nu aankaart, zelfs na bijna zes maanden, betekent dat het je echt bezighoudt en dat het belangrijk is om dit uit te praten.

Het is een kans om jullie band te versterken door open en kwetsbaar te zijn over wat je dwarszit. Kies een rustig moment uit om met hem te praten, zonder afleidingen.

Ik hoop dat dit je helpt.

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hey ​@Thdb, wat je voelt is helemaal niet raar, en het is heel menselijk om hiermee te worstelen. Ook al was die “talking stage” voor jullie relatie en zei je vriend dat het niks bijzonders was, het kan best onzeker maken om te ontdekken dat hij toen toch veel contact had, foto’s maakte en zelfs video’s. Dat kan soms aan je twijfels en vertrouwen knagen, vooral omdat het voelt alsof je hem op een andere manier leert kennen dan je dacht.

Het is ook heel normaal dat je nieuwsgierig bent en soms dingen opzoekt (zoals die TikTok van dat meisje), maar als het je elke dag bezighoudt en je er onrustig van wordt, is het goed om daar eens eerlijk met jezelf en met hem over te praten.

Je bent inmiddels al bijna een half jaar samen, en open communicatie is juist nu heel belangrijk. Het is niet raar om hem vragen te stellen over dingen die je dwarszitten, ook als het over iets uit het verleden gaat. Een relatie bouw je op vertrouwen en eerlijkheid, en als iets je bezig houdt, helpt het om het te delen in plaats van het op te kroppen of te blijven twijfelen.

Misschien kun je hem vertellen hoe je je voelt, zonder hem meteen te beschuldigen. Bijvoorbeeld: “Ik weet dat dit allemaal al een tijdje geleden is, maar ik merk dat ik soms nog aan die tijd met dat meisje denk en er niet goed mee zit. Kunnen we er misschien samen over praten? Ik wil graag begrijpen hoe jij dat destijds voelde en dat het voor mij duidelijk wordt.”

Dat maakt het makkelijker voor hem om open te zijn, en voor jou om jouw gevoelens te uiten. En uiteindelijk helpt zo’n gesprek jullie om dichter bij elkaar te komen in plaats van dat het afstand creëert.

xx liefs Wolf 🐺