Skip to main content
Vraag

16 en nooit gezoend

• May 11, 2025
  • 3 reacties
  • 102 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyy ik ben nu 16 jaar en ik heb nog nooit gezoend/relatie gehad/of echt verliefd geweest.
Is dit normaal? Hebben meer meiden dit want het voelt voor mij echt alsof iedereen om me heen dit soort dingen al gedaan heeft

3 reacties

• May 11, 2025

Hallo,

Het is zeker niet raar dat je nog nooit dit soort dingen gedaan hebt, ik heb dat ook nooit gehad (ik ben 14). Je bent 16, je hebt nog een leven voor je. En als dat zo blijft, dan is dat toch niet erg? Als jij er geen behoefte aan een relatie hebt (niettemin je dat wel zou willen), dan hoef je daar toch niet jaloers op te zijn? Relaties zijn namelijk best wel ingewikkeld en brengen veel met zich mee. 

Als je niet verliefd wordt is het sowieso niet verstandig om een relatie te beginnen, want daar benadeel je niet alleen jezelf maar ook de ander mee. 

Als je er echt mee zit, kun je er misschien over praten met een goede vriendin of als je dat durft met je ouders.

Veel succes!

dreamy-d2
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 11, 2025

Hoihoi,

Het is absoluut niet raar dat je nog nooit dit allemaal gedaan hebt. De ene begint er eerder aan dan de ander, daarnaast kan je verliefdheid niet zelf bepalen en komt het allemaal vanzelf! Doe het op je eigen tempo! Dat anderen het doen betekent niet dat het raar is dat jij dat niet doet.. :)

Ik heb zelf wel ervaring met dat soort dingen, maar zoals ik al zei: Het volgt vanzelf! Ga het niet haasten en wacht het af. 

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 12, 2025

Even opgezocht en in Nederland schijnt de gemiddelde leeftijd 14-15 jaar te zijn voor een eerste (romantische) kus. Dus je bent iets later maar daar hoef je je niet zo druk om te maken.

Dat gezegd, als je open staat om je eigen romantiek te ontdekken is 16 jaar wel een leuke leeftijd. Je kunt bijvoorbeeld proberen op vakantie wat uit te proberen. Diegene zie je na de vakantie niet meer, maar dat kan ook juist een voordeel zijn. Geen geroddel op school bijvoorbeeld.

Ik zelf zie romantiek wel als onderdeel van het volwassen worden. De adolescentie houdt ook in dat je die gevoelens verkent en verdiept. Het leert je ook wat over jezelf en wie je bent en welke partner later voor jou de beste is. Als je erg lang wacht met relaties, dan zit je nog in je beginfase en als je dan een serieuze relatie krijgt kan dat misschien problemen opleveren omdat je jezelf nog niet goed genoeg kent.

Ik zou me er niet zo druk om maken. Maar je kunt wel openstaan voor de liefde als je daar behoefte aan hebt. Er zijn genoeg mogelijkheden. Maar ik zou er ook niet teveel druk op leggen. Het is niet alsof je vóór een bepaalde leeftijd dingen gedaan moet hebben ofzo, het is geen wedstrijd. Luister naar je gevoelens en laat het gebeuren zodra de mogelijkheid zich voordoet.

Liefs, xxVera 💋