Vraag

14 en 17

  • 17 December 2020
  • 1 reactie
  • 730 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey iedereen,

Ik vind een meisje leuk zij is 14 en ik ben 17.

En we vinden elkaar echt leuk zij wordt in maart jarig en ik in oktober maar is dit geen grote leeftijds verschil of kan dit?


1 reactie

Ik heb net op een soortgelijk topic gereageerd :).

Ik vind 14 en 17 op zich wel een groot leeftijdsverschil omdat jullie beiden jongere zijn en wel in andere fasen zitten, zij nog midden in de puberteit, en jij er al bijna weer uit. Als jij 18 bent, is zij dus nog 15.

Wettelijk mogen beide ook niet. Op dit moment kan het dus als er sprake is van ‘een normale geestelijk gelijkwaardige relatie-context'.

Categorie 2:
12, 13, 14, 15 jaar
(minderjarig)
Categorie 3:
16 jaar en 17 jaar
(minderjarig)
Wettelijk zelfs op consensuele basis verboden. Echter…

 

… als er sprake is van een normale geestelijk gelijkwaardige relatie-context wordt het door de wetgever niet als ontuchtig gezien.

Seks met leeftijdsgenootjes is strafbaar maar wordt niet altijd als ontuchtige handeling aangemerkt. Er wordt pas vervolgd als er een klacht wordt ingediend. Het zogenaamd klachtdelict.

 

De voogd of ouder voor is verantwoordelijk voor de jongste. Zij kunnen ongewenste contacten verbieden of beperken.

 

Als jij dus 18 bent, is zij dus 15. Als er iets gebeurd, en zij of haar ouders geven jou aan, heb je een groot probleem.

 

Categorie 2:
12, 13, 14, 15 jaar
(minderjarig)
18 jaar en ouder
(meerderjarig)
Zelfs op consensuele basis verboden. Maximumstraf oudere: 8 jaar gevangenisstraf.

 

Hier is de website, voor als je het nog wil opzoeken:

https://www.leeftijdsverschil.nl/wat-zegt-de-wet/

Deze website heeft de wet iets leesbaarder gemaakt zodat het makkelijker te begrijpen is. Hoop dat je het zo een beetje snapt wat er in staat.

Ik zou goed nadenken. Er zijn genoeg leeftijdsgenootjes, voor jou en voor haar om een relatie mee aan te gaan. Want als er iets gebeurd heb jij dus echt een groot probleem. Jullie moeten natuurlijk doen wat voor jullie goed voelt, maar ik zou het afraden.

Reageer