Vraag

Vraagje voor vriendin | De wet

  • 7 April 2021
  • 4 reacties
  • 129 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey allemaal!

 

Oke hear me out, een goede vriendin van mij heeft momenteel een vriendje. Alleen is ze niet gelukkig met hem, en zij wilt het uitmaken. Maar zij is enorm bang dat haar vriendje mensen op haar af stuurt en haar verkrachten. Ook is er mogelijk bewijs dat haar vriendje haar soms gedwongen heeft tot dingen of bedreigd heeft. 

 

Kan hier iets mee gedaan worden volgens de wet? Groetjes


4 reacties

Ik ben geen jurist maar ik denk dat dit de twee artikels zijn die hier mogelijk van toepassing zijn.

Bedreiging: Artikel 285 Wetboek van Strafrecht

Chantage: Artikel 318 Wetboek van Strafrecht

Als er bewijs is van bedreiging of chantage, is het wellicht de moeite waard om aangifte te doen.

Reputatie 7
Badge +19

yep, ze zou aangifte kunnen doen als ze gewoon bewijzen heeft. En het lijkt me verstandig dat zij dit bespreekt met een volwassen.

Reputatie 6
Badge +7

Heeft ze reden om bang te zijn? 

Kan ze naar iemand toe, haar ouders bijvoorbeeld?

 

Reputatie 3
Badge +2

Ik weet niet of je nog iets aan mijn hulp hebt, maar als zij gedwongen is bepaalde dingen te doen die ze niet wou doen kun je haar vriendje afhankelijk van of ze fysiek of mentaal is gedwongen aanklagen voor fysieke of mentale mishandeling (bijde streng voorboden en dus zal zoon aanklacht als het goed is niet al te lang duren tot die wordt uitgezocht) als die bepaalde dingen sexueel waren kun je hem aanklagen voor verkrachting, als haar vriendje haar heeft verteld dat ze niet bij hem weg kan (bijvoorbeeld omdat hij dan vrienden haar zal laten verkrachten) kan hij ook aangeklaagd worden voor drijgen en mischien is het nooit gebeurt, maar als hij welleens naar haar thuis is gekomen en tog binnen kwam en bleef terwijl je vriendin zei dat hij moest gaan is er ook huivredebreuk aan de orde en kun je hem ook daar voor aanklagen, als er een leeftijds verschil is vriendin is minderjarig en haar vriendje is al 18 zijn alle sexuelle daden ilegaal dn kun je hem daar voor aanklagen.

 

Maar jij kunt eigenlijk niks doen aangezien je niet iemand aan mag klagen voor iets wat iemand anders is gebeurd, dus je moet zorgen dat je vriendin de aanklacht indiend of dat haar ouders dat doen, want doordat je vriendin haar ouders verantwoordelijkheidt is is elke misdaad tegen haar een misdaad tegen hun.

Reageer