toeslagenaffaire

  • 19 January 2021
  • 1 reactie
  • 54 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5

Ik vind dat de overheid z'n verantwoordelijkheid moeten nemen dan ouders de schuld geven  en ik vind dat de toeslagenaffaire problem al eerder moeten opgelost want de ouders hadden niet meer geld en de kinderen moeten wel al naar school!  En alle scholen moeten gewoon kinderen met bruine huidskleur gewoon in de klassen plaatsen! 


1 reactie

Dat hebben ze toch ook gedaan, ze zijn immers afgetreden. De schulden van de ouders worden kwijtgescholden en krijgen daarbovenop nog €30.000,- schadevergoeding. 

Waar haal je dat verhaal van het weigeren van getinte kinderen vandaan. Ik denk dat je het woord ‘discriminatie’ of ‘etnisch profileren’ voorbij hebt horen komen bij deze verhalen. Maar voor zover ik weet, is er geen sprake geweest van het weigeren van getinte kinderen (dit zou je de overheid (belastingdienst) trouwens niet kunnen verwijten maar de scholen die deze kinderen zouden weigeren). Deze discriminatie vond plaatst doordat mensen met een dubbele nationaliteit al potentieel fraude risico werden gemarkeerd.

In het geautomatiseerde risicoselectiesysteem dat bepaalt welke toeslagaanvragen extra controle behoeven, was ‘dubbele nationaliteit’ een van de selectiecriteria. Toeslagaanvragers met een tweede nationaliteit liepen daardoor meer kans dat het algoritme hun aanvraag eruit zou pikken. Het fraudeteam van de Belastingdienst deed in een aantal gevallen gericht onderzoek op basis van tweede nationaliteit. De fraudejagers dachten dat mensen met dezelfde culturele of etnische achtergrond misschien zouden samenspannen om georganiseerde toeslagfraude te plegen. Zowel de geautomatiseerde risicoselectie als de individuele speuracties van ambtenaren waren discriminerend, oordeelt de AP.

Bron: Volkskrant

 

Dus eerst even wat onderzoek doen voordat je zulke standpunten inneemt.

Reageer