Vraag

Privacy kamer woongroep

  • 11 January 2021
  • 11 reacties
  • 345 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Een begeleidster van een leefgroep is zomaar zonder toestemming in mijn kamer gegaan. Ik was niet eens aanwezig in het gebouw. Dit is inbreuk of huisvrede en op privacy maar zou ik ze ook aan kunnen geven hiervoor? 


11 reacties

Reputatie 7
Badge +19

hee

Klinkt vervelend.

Ik weet niet of je ze daarvoor kunt aangeven. Wat misschien wel handig is om te doen (geen idee of je dit al gedaan hebt) is om met je begeleiding in gesprek te gaan. Zodat zij kunnen vertellen met wat voor reden ze het gedaan hebben en zodat jij ze kan vertellen wat je er van vindt. Ook kunnen jullie dan afspraken maken zodat zon vervelende situatie niet nog eens gebeurt.

succes :)

 

joeeeee

Hey any_girl,

Ik kan me voorstellen dat het niet heel prettig is dat iemand zonder jouw weten of toestemming op je kamer is geweest. Wij weten natuurlijk niet precies wat de regels zijn binnen jouw woongroep en wat gebruikelijk is. Het lijkt me verstandig als je dit met de desbetreffende begeleider of een leidinggevende bespreekt. Je kunt dan in gesprek hierover met de begeleider of de leidinggevende kan dit met de begeleider en eventueel jij erbij bespreken. Ik kan me wel voorstellen dat dit een inbreuk is op je privacy.

Ik weet niet wat je bedoelt met aangeven, hoever je daarin wilt gaan. Of je echt officieel een klacht wilt indienen. Misschien kun je dit eerst gewoon met de begeleider of een leidinggevende bespreken. Daarmee afspraken maken en mocht dat niet werken of het voelt nog niet goed. Dat je dan iets van een klacht indient.

Groetjes,

Simply Me

Ik heb ze erop aangesproken maar ze blijven in bijna alle gevallen de wet overtreden. Ik heb hier met hogere hand ook al besproken en ook zij helpen hier niet in mee. De enige optie is om het aan te gaan geven vandaar dat ik het ook vroeg. De wetgeving en de regels op de groep gelden dat je gewoon niet in iemand zijn of haar kamer komen als diegene niet aanwezig is of toestemming gegeven heeft. Toch bedankt voor je reactie. 

Hey, 

Goed dat je ze erop hebt aangesproken, blijf dat ook zeker doen. Het is belangrijk dat je laat weten dat dit niet kan en dat je het vervelend vind. 

Als dat de wetgeving en regels zijn lijkt me dat heel duidelijk, dat is gewoon niet toegestaan. Heb je ze hiermee al zwart op wit geconfronteerd? Desnoods dat je de regels uitprint en meeneemt naar een gesprek. Dan leg je uit dat ze duidelijk de regels overtreden en dat dat gewoon niet hoort.

Zou je zoiets nog een keer kunnen proberen? En anders zou ik een officiele klacht indienen, het hoort niet en is niet prettig als zij steeds de regels overtreden.

Groetjes,

Simply Me

Het punt is is dat ik alles geprobeerd heb zowel zwart op wit als officiële klachten maar ze blijven het toch wel doen en hogere hand wilt hier zelf dan ook niks mee doen. Controles worden ook niet gedaan dus zij kunnen gewoon hun gang gaan. 

Hey,

Wat vervelend dat jij dit wel duidelijk aangeeft, maar zij er niks mee doen. Ook gek dat er geen controles worden gedaan. Het lijkt mij dat ze dat wel moeten hebben en aan de hand daarvan ook goedgekeurd worden.

Wat je misschien zou kunnen doen. Is dat je bij het bedrijf/organisatie dit aangeeft. Dus dat je het op hoog niveau aangrijpt. Als voorbeeld: ik werk in het ziekenhuis en ik heb bepaalde rechten als werknemer-student. Als zij daaraan niet voldoen, dan zeg ik daar wat van. Dan zou ik eerst naar mijn begeleider gaan en als wij er niet uit komen naar de teamleider. Gebeurt er dan nog niks of ik ben niet tevreden dan zou ik het of eerst nog bij de afdeling zelf aangeven en dan als laatste bij het ziekenhuis zelf. Ik hoop dat met dit voorbeeld een beetje duidelijk is met wat ik bedoel met bij het bedrijf/organisatie aanpakken, met de verschillende niveau ’s.

Als het ziekenhuis en ik, of welke plek dan ook er samen niet uitkomen. Is er vaak nog een onafhankelijke (klachten)commissie waarbij je een klacht kunt indienen. Zij kunnen het verhaal dan van twee kanten aanhoren en een beslissing maken en ermee aan de slag gaan.

Mocht dit ook niet werken en jij voelt je er echt niet prettig bij, dan zal je misschien moeten afwegen of dit de juiste plek is. Goed dat je het in ieder geval probeert, blijf dat ook zeker doen.

Groetjes,

Simply Me

Dan blijft overplaatsing de enige optie helaas. Het is namelijk bij de organisatie zelf ook al aangegeven en ook bij het Akj. Toch bedankt voor het meedenken. 

Hey,

En heeft het AKJ er ook niks mee gedaan? Dat lijkt me wel heel gek. Ik bedoel zij zijn het Advies en Klachtenbureau Jeugdzorg, dan zou je wel verwachten dat ze dit oppakken. Misschien is er door het hele corona gebeuren wat vertraging in opgelopen. En al zou dat zo zijn, zou het wel netjes geweest zijn als ze dat even hadden gemeld.

Je zou nog met AKJ contact kunnen opnemen en vragen of er wat gebeurd is aan de hand van je klacht en of ze daar anders nog iets mee gaan doen of ze dat nog van plan waren?

Het lijkt me vervelend om te moeten overplaatsen, maar als dat nog de enige optie is.. 

Groetjes,

Simply Me

Het Akj heeft juist geprobeerd om het op te lossen maar het ging gewoon niet meer. Er wordt nooit gecontroleerd op groepen en er is ook juist veel vanuit het Akj gekomen alleen kwamen we gewoon niet verder. Overplaatsing is wat nu nog mogelijk is. 

Mogen ze zomaar op mijn kamer komen?

Alleen als er een hele goede reden voor is, mag de groepsleiding op je kamer komen om deze of een kast te controleren. Bijvoorbeeld als de instelling denkt dat je wapens of drugs op je kamer bewaart. De controle van je kamer of je kast mag alleen gebeuren als je er zelf bij bent.

https://www.akj.nl/vraagtypes/open/#post-204

Het is dus sowieso niet toegestaan, dat is duidelijk. Staat op de site van AKJ. Ik zou er als ik jou was echt nog een keer contact over op nemen. Misschien bereik je er niet zoveel mee, maar gewoon omdat het niet is toegestaan. Maar doe wat jou het beste lijkt en wat voor jou nog prettig voelt.

Ze luisteren niet naar me. Wat kan ik doen?

Het is heel vervelend als je het gevoel hebt dat ze niet naar je luisteren. Daarom is het belangrijk om zoiets snel op te lossen. Je kunt natuurlijk nog een keer tegen de groepsleiding zeggen dat je wilt dat ze echt naar je luisteren en daar de tijd voor nemen. Maar je mag ook altijd hulp vragen van een vertrouwenspersoon. Samen zoeken we dan uit wat er aan de hand is. En vooral hoe je iets aan de situatie kunt veranderen. Want alleen als je goed met elkaar praat en naar elkaar luistert, kan er echt iets veranderen. En wij zijn er om jou te helpen

Groetjes,

Simply Me

 

Reputatie 2
Badge +3

hey hey,

ik zit zelf ook op een woongrope van het leger des heils. En ik zou het bespreken met de ambulant begelider doie spreekt de leiding er dan erop aan en is ook bij de vergaderingen en diegne kan er ook echt wat mee. Het is ook natuurlijk heel naar dat het gebeurt en het is gewoon privacy.

Reageer