Vraag

mogen jongens in het bos plassen??

  • 7 April 2020
  • 8 reacties
  • 1262 Bekeken

Ik was op de fiets en ik rij naast het bis. En ik moet opeens plassen maar mogen jongens wel plassen in het bos???


8 reacties

Heyy

Mag volgens mij niet. Staan GAS-boetes op geloof ik. 

Groetjes

Kaas123

Hi JandeB,

 

voor Nederland:

Wat is wildplassen en welke boete staat ervoor?

Wildplassen is het plassen in het openbaar, op een plaats die daar niet voor bedoeld is. Bijvoorbeeld tegen een boom, een lantaarnpaal of in een portiek. Dit geeft veel overlast, met name vanwege de stank. Vaak wordt wildplassen via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) verboden en daarom krijg je er een boete voor.

Wildplassen buiten de bebouwde kom

In de APV staan de regels op het gebied van openbare orde en veiligheid binnen de gemeente. Buiten de bebouwde kom is wildplassen vaak niet strafbaar, maar dat is afhankelijk van de plaatselijke verordeningen die zich vaak alleen tot de bebouwde kom beperken. Als je betrapt wordt op wildplassen, kost je dat € 140.

bron: https://www.vraaghetdepolitie.nl/hangjongeren-en-overlast/overlast/wat-is-wildplassen-en-welke-boete-staat-ervoor.html

 

Dus, als het bos buiten de bebouwde kom is en je ook niet met je piemel staat te zwaaien als er mensen langs komen, dan is het vaak niet strafbaar, uitzonderingen daar gelaten. Let sws op of er borden staan met lokale info. In een parkje/bosje binnen de bebouwde kom, denk ik dat je gewoon een bekeuring kan krijgen.

 

Voor België:

@Kaas123  heeft al gezegd dat er GAS-boetes op staan, Je kunt daar meer over lezen via:

https://www.watwat.be/politie/wat-zijn-gas-boetes

GAS boetes worden door de gemeente opgelegd en kunnen per gemeente verschillen. Ik denk dat het in de meeste gemeentes strafbaar is, check het politiereglement van je gemeente.

Ik vond verder dit artikel:

https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/633230/plassen-bos-belgie/

een agent gaf iemand een boete voor plassen in het bos en vervolgens vond de burgemeester dat wat overdreven en verscheurde de boete. Dus ja, niet heel erg duidelijk.

Ik zou denken dat als je nodig moet en je kunt ergens tussen de bosjes, op een plek waar niemand er last van heeft of zicht op heeft,  plassen dat je dat dan wel mag doen. Niet een parkje in de stad maar een groot bos lijkt me niet dat ze je gelijk bekeuren.

 

Groetjes,

M&M's

M en ms en als er geen borden staan

Badge

doe wat je wil maar ik vind het wel zielig voor die boom

Hi JandeB,

 

als je in Nederland buiten de bebouwde kom in een bos plast en er staat bij de toegang van het bos geen bord dat plassen verboden is dan krijg je volgens mij geen bekeuring. Het kan ook dat er alleen borden staan op bepaalde plekken in het bos, bijvoorbeeld bij een parking of op plekken waar bankjes staan, dus let daar op. Verder moet je natuurlijk wel altijd opletten dat het niet aanstootgevend is, want dan kun je misschien wel een boete voor onzedelijk gedrag ofzo krijgen. Ga dus niet vlak langs een doorgaand pad in het bos, waar meerdere mensen langs (kunnen) komen staan plassen. Doe het liever iets verderop, achter wat bosjes.

Ik heb op tv wel eens bij ‘wegmisbruikers’ of zo’n programma gezien, dat toen iemand voor controle langs de snelweg door de politie werd aangehouden en dat die toen zei ‘ik moet eerst heel erg nodig plassen’ dat de politie toen zei ‘ok, ga eerst maar even bij de bosjes plassen’. Dus ja…..

Als ik met mijn twin ga mountainbiken moeten we onderweg ook wel eens plassen en dat doen we sws altijd op rustige plekjes. Misschien mag dat officieel niet altijd op die plekken, maar we doen het eigenlijk alleen als er niemand in de buurt is. Dat kan in de polder zijn, gewoon langs de kant van de weg of op het strand, als het niet druk is. We gaan dus niet staan plassen als het hele strand vol ligt.

Je hebt het dus zelf ook een beetje in de hand :joy: of er een kans is dat je sws 'gepakt’ gaat worden.

 

Groetjes,

M&M’s

M en ms ik heb dat ook toen gedaan wat je zegt als daar te druk is doe dan iets verderop dat heb ik wel gedaan 

Hi JandeB,

das wel slim van je.

Voordat we (twin en ik) gaan fietsen gaan we thuis ook wel plassen, maar soms, als we en 80-100 km tocht gaan doen, dan drinken we ook wel een paar bidons leeg, dus ja, dan moet je soms gewoon.

Dus, zoveel mogelijk van tevoren plassen en als je toch een keertje moet en het kan niet anders, dan op een plekje dat niemand het ziet. Bij voorkeur ergens waar het wel mag. Want een bekeuring is best duur en zonde van het geld.

 

Groetjes,

M&M’s

Jij bent wel slim

Reageer