Vraag

medeplichtig of niet?

  • 11 October 2020
  • 4 reacties
  • 441 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Een paar uur terug ging ik met wat vrienden naar de supermarkt en een vriend vroeg of die mijn tas even kon lenen ik dacht er niet echt bij na en gaf hem mijn tas daarna hebben we er niet meer over gesproken we wandelde met de alle naar de supermarkt en hadden het over andere dingen toen ik eenmaal uit de supermarkt was hoorde ik van een andere vriend dat mijn vriend met mijn tas was opgepakt voor winkeldiefstal en ik voelde me meteen zo dom er moest wel een rede zijn dat hij naar mijn tas vroeg ik ben nu heel erg aan het stressen want ik ben volgens het internet medeplichtig nu en krijg de helft van zijn straf weet iemand hier meer van en wat kan ik het beste doen wat ik weet het allemaal niet meer


4 reacties

Het lijkt mij niet dat je medeplichtig bent. Je wist niet wat hij ging doen, en je was er blijkbaar ook niet bij toen het gebeurde. Je hebt dus niet bewust bijgedragen aan dit vergrijp.

Ik heb ook even het internet geraadpleegd en vond dit:

 

Medeplichtigheid in de wet

Medeplichtigheid is in de wet strafbaar gesteld in artikel 48 Sr.:

"Als medeplichtigen van een misdrijf worden gestraft:
1°. zij die opzettelijk behulpzaam zijn bij het plegen van het misdrijf;
2°. zij die opzettelijk gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaffen tot het plegen van het misdrijf."

In de literatuur wordt onderscheid gemaakt tussen voorafgaande (consecutieve) medeplichtigheid: het opzettelijk verschaffen van gelegenheid, middelen of inlichtingen tot het plegen van het misdrijf, en de gelijktijdige (simultane) medeplichtigheid: het opzettelijk behulpzaam zijn bij het plegen van het misdrijf, ook door het verschaffen van middelen.

Criteria bij medeplichtigheid

Voor medeplichtigheid is dubbel opzet vereist. Met 'dubbel' opzet wordt bedoeld:
(1) het opzet dat is gericht op de hulp die de medeplichtige verleent tot of bij de uitvoering van het gronddelict, en
(2) het opzet op, dat wil zeggen wetenschap van het gronddelict (een misdrijf) dat door hem wordt ondersteund.

 

Bron: 01-straftrecht-advocaat.nl

 

Het woord ‘opzet’ wordt in dit artikel meerde keren aangehaald. Jij had geen idee, dus het lijkt mij niet mogelijk dat jij hier medeplichtig bent. 

 

Groetjess

Heel erg bedankt, dit stelt me weer even gerust ik heb helaas nog steeds niets van mijn vriend terug gehoord ik hoop hem morgen weer op school te zien. Nogmaals bedankt voor je moeite en je tijd en nog een fijne avond.

Hi anoniem415,

 

ff een vraagje, is die vriend van je op heterdaad betrapt en hebben ze toen zijn (nou ja, jouw) tas  doorzocht en toen de gestolen spullen gevonden. Dus, dat iemand het had gezien dat hij echt iets stal en in die tas had gestopt of ging er een alarm af en gingen ze toen die tas doorzoeken?

 

In het laatste geval mag je dan blij zijn dat die vriend dan toegegeven heeft dat hij dat had gestolen, want als hij keihard ontkent had en gezegd had dat het jouw tas was, dan had je misschien wel een groter probleem gehad.

 

Ik snap dat je er vanuit gaat dat je vrienden te vertrouwen zijn, maar op zo'n manier kan je er ook ingeluisd worden door iemand die je toch minder goed kent dan je dacht.

 

Dus ja, dat is wel iets om over na te denken.

 

Als ik zo je verhaal lees, dan denk ik dat het voor jou wel goed afloopt, deze keer. Maar beter probeer je zulke situaties te voorkomen. Das eigenlijk hetzelfde als iemand in een winkel tegen je zegt van 'kun je m'n tas even dragen’ en dan gaat het alarm bij het naar buiten lopen misschien af en vinden ze gestolen spullen in de tas die jij dan bij je hebt en moet je maar zien uit te leggen dat jij er niks mee te maken hebt……

 

Ik wist wel dat je zoiets op een vliegveld nooit moet doen, maar ook met jongens die je misschien toch niet goed genoeg kent, moet je uitkijken in een winkel.

 

Volgens mij heeft @xLisa  al goed uitgelegd hoe het volgens de wet geldt.

 

 

Groetjes,

M&M's

Hallo anoniem415 :)

Zoals eerder verteld ben je niet medeplichtig maar voortaan beter uitkijken aan wie je jou tas uitleent!

-TheMightySlayer <3

Reageer