Vraag

Kunnen mijn ouders zien wat voor zorg ik gebruik via de zorgverzekering?

  • 6 July 2021
  • 1 reactie
  • 533 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

 

Ik ben een meisje van 17 en ik heb momenteel een 'pregnancy scare'; ik heb angst dat ik zwanger ben op het moment. Morgen ga ik een zwangerschapstest kopen, maar mocht het positief zijn vraag ik me het volgende af.

 

Als ik naar de huisarts ga om een abortuspil te halen, kunnen mijn ouders dit dan zien bij hun zorgverzekering? Ik weet dat de huisarts geheimplicht heeft, maar dit is toch wel een dingetje.

 

M.v.g.!


1 reactie

Heyy

 

Ik hoop dat de zwangerschapstest negatief is en dat je geen abortuspil nodig hebt!

 

Maar als het wel nodig is kan dit volgens mij buiten je ouders om worden gedaan. Je ouders hebben vanaf je 12e namelijk toestemming van jou nodig om dit soort gegevens te bekijken.

 

Als jij bij de huisarts aangeeft dat je wilt dat je ouders hier buiten blijven hebben je ouders volgens mij geen recht om dit deel van je medisch dossier te bekijken. Dit wordt dan denk ik ook verborgen gehouden in de zorgverzekering.

 

Op de site van de Rijksoverheid staat dit over het medisch dossier.

 

Het medisch dossier van kinderen tussen 12 en 16

Is uw kind 12 jaar, maar nog geen 16? Dan is toestemming van het kind nodig om inzage te krijgen in het dossier van het kind. Dat is alleen anders als u als ouder informatie nodig heeft om toestemming te geven voor een behandeling. Die toestemming is namelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het kind en de ouders.

 

Ouders geen inzage in medisch dossier van kinderen vanaf 16 jaar

U heeft geen recht op inzage in het medisch dossier als uw kind 16 jaar is. Behalve als uw kind daarvoor toestemming geeft.

Bron > https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechten-van-patient-en-privacy/jongeren-en-het-medisch-dossier/medisch-dossier-minderjarige-kind-inzien

 

En op de site van het zilverenkruis staat dit over de zorgkosten van een minderjarig iemand.

 

De zorgkosten van uw kind online bekijken

Heeft u kinderen van 12 jaar of ouder op uw polis staan? Dan ziet u als verzekeringnemer niet alle gegevens van uw kind. Dit is wettelijk bepaald. Uw kind kan zelf inloggen met DigiD om zijn eigen zorgkosten in te zien. Wilt u toch de zorgkosten van uw kind bekijken? Dan kan uw kind u machtigen.

Bron > https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/service/wijzigen/machtigen/zorgverbruik-inzien-kind

 

Groetjes van mij!

Reageer