Skip to main content
Vraag

Defensie, wat vind jij ?

Tartan15
Forum|alt.badge.img+20

Hoi hoi,  een vraag aan iedereen.  We weten allemaal dat er van alles aan de hand is in de wereld. En dat Europa zichzelf enorm wil versterken dus ook Nederland.  Daar hoort dan ook meer personeel bij.  En dus meningen en standpunten.  Nu is er discussie over (vrijwillig) opkomen in de krijgsmacht.  Dat zou kunnen als dienst-recht, dus vrijwillig een jaar of anderhalf, of meer, in dienst gaan en (uiteraard betaald) in 1 van de onderdelen van de krijgsmacht werken.  Er zijn ook mensen die vinden dat er een dienstplicht moet komen voor iedereen vanaf 18 jaar. Dan natuurlijk voor jongens en meisjes en iedereen, vroeger werden alleen de jongens verplicht.  Of een tussenvorm, dat je zelf aangeeft waarom je wel of niet in dienst wilt of kunt. En dan moet opkomen. Of een variant waarin er zo'n jaar bestaat maar dan kun je kiezen voor het leger, de brandweer, politie of zorg. En zo kan ik wel 10 varianten opnoemen. Maar, wat vinden jullie? Zou jij, als je wordt opgeroepen, het leger in gaan? Of een andere dienst? Of zou je absoluut niet willen? Hoe kijk jij er naar?

Groetjes en bedankt voor jullie reacties alvast! XxX Tartan

5 reacties

Lupus
Forum|alt.badge.img+19
  • Vaste gast
  • 1785 reacties
  • 22 maart 2025

@Tartan15 ,

Het light er aan wat ik dan moet doen. Echt vechten vind ik nou weer niet leuk, maar trainen dan weer wel. Ik weet het niet zo goed. Dienst plícht vind ik dan weer niks

Groetjes Lupus 

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • 163 reacties
  • 22 maart 2025

Hoi ​@Tartan15  als straks dat zou moeten, zou ik wel gaan. Ik vind dat meisjes dat ook gewoon moeten doen.  In het leger bedoel ik dan  Maar ik hoop dan wel dat het iets is wat ik goed kan. En dat ik daar wat aan heb na de dienst. Maar ik ga wel, ook als het vrijwillig is of half vrijwillig. En daarna onderwijs denk ik. 

Groetjes Tjempie xxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+16
  • Ster
  • 2517 reacties
  • 22 maart 2025

Hey ​@Tartan15 !! Leuk, een mooi onderwerp. Ik denk al een hele tijd aan defensie als 1 van de opties om later te doen. Vul ik ook vaak in bij vragenlijsten hier ☺️😉. En als ik defensie niet als baan ga doen dan misschien als bijbaan. Ik ken iemand via Scouting die bij de Reserve zit en die moet regelmatig oefenen. Dat zou ook kunnen. Echt dienst plicht zou ik niet zo voor zijn. Hopelijk is dat ook nooit nodig. Dienst recht vind ik dan wel een optie. Er zijn zo veel verschillende mogelijkheden bij defensie dat elk persoon met elk vak daar bijna wel terecht kan denk ik. En zoals ​@Tjempie  ook zegt dan ook voor iedereen gelijk. Je geslacht moet niks meer uitmaken. 

Liefs Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 505 reacties
  • 22 maart 2025

Ja, als het nodig is moeten we allemaal gaan. Vrijheid en democratie moeten we verdedigen.  En ik denk dat we er met z’n allen veel aan zouden hebben ls iedereen een tijdje iets moest dienen dat groter is dan wij als individu.  Of dat in de zorg is of bij de brandweer of bij defensie maakt niet zoveel uit.

Ikzelf zit er serieus over te denken om te proberen piloot te worden bij Defensie. Van een Apache of een F-35 maar officier in de Luchtmobiele Brigade of de Commando’s lijkt me ook wel wat - als het maar pittig is.

Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 265 reacties
  • 22 maart 2025

Ik zou vrijwillig niet zo snel het leger in gaan.

Geweld zal nooit een conflict oplossen; De pen is machtiger dan het zwaard en daar sta ik volledig achter. 

Wanneer men geweld gebruikt, is dat een teken van wantrouwen in de andere partij en zwakte.

Waarom vecht ik als militair en wie is de vijand nou eigenlijk?

Als militair vecht je 9 van de 10 keer niet omdat wij, de samenleving, daar om vragen. Nee, jij moet tegen de andere partij vechten omdat de mensen met de hoogste rang/functie binnen de landen niet bereidt zijn compromissen te sluiten, en dus eigenlijk een heel vies schaakspel met de wereld aan het spelen zijn. 

Dus wie is hier nou de vijand? De militairen die toevallig uit dat andere land komen en die ook met tegenzin naar het slachtveld gaan, óf, zijn het toch die mensen die dat schaakspel aan het spelen zijn?

Maarja, als het moet, doet mijn mening er echter niks meer toe en zal ik met alle tegenzin toch maar moeten. 

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen