Skip to main content
Vraag

ik weet niet meer wat ik moet doen

• 24 februari 2025
  • 2 reacties
  • 40 Bekeken

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • 2 reacties

hoi, op school ben ik de laatste tijd best wel gestrest voor meerdere dingen. 
Ik slaap niet meer goed, ik moet van me zelf lang en veel leren omdat ik anders bang ben dat ik iets niet ga halen of iets ga verpesten voor mijzelf of iemand anders. vaak ben ik nog tot in de nacht huiswerk aan het maken en aan het leren waardoor ik ook minder slaap krijg. ik heb nu vakantie je zou denken dat ik nu kan uitrusten, maar dat lukt niet, ik heb tot nu toe veel geleerd en nog steeds geen tijd voor mij zelf gehad.

Door alle stress op school en thuis en sport ben ik me weer gaan snijden, ik was 3maanden clean. en ik wil echt niet weer in het zelfde gat vallen, maar het word allemaal te veel en op sommige momenten ben ik bang om alleen te zijn omdat ik niet weet wat ik mezelf aan doe

op school had ik ook dat ik bijna flauw viel, ik was na de les uit het lokaal gelopen en ik voelde me toen echt heel slap en ik durfde niet meer verder te lopen, dus ik bleef staan, en ik voelde opeens mijn hart heel erg en begon te trillen. ik ben toen weer met hulp terug gegaan in het lokaal en heb 45min moeten zitten voordat het iets beter werd en voelde me nog steeds heel slap en kon bijna niet lopen. Mijn ouders waren hier heel boos over geworden. maar ik weet nog niet eens waardoor het komt en ik was echt heel bang. 
vorig jaar had ik ook wel zo iets, maar dat was minder heftig dat was alleen trillen.
maar ik weet nu niet wat ik moet doen, want ik ben bang dat het erger word.

2 reacties

Hey, het spijt me waar je doorheen moet gaan :(, school kan extreem kt zijn in dit velt en meerdere mensen voelen het zelfde dus hoe just voelt is helemaal vaardig, ik  denk dat het handig is om wat kalmer tegen jezelf te zijn, je doet er al veel werk voor dus je komt er well.

ik denk dat je niet meer hoeft te leren voor iets als je het al weet en als het jouw lang duurt om te leren dan kan je het misschien verkeert doen want elk mens leert op hun eigen manier dus vind jouw favoriete en productieve manier van studeren (Ik recommend gewoon music, jouw favoriete music, instrumenteel beter) en vergeet NOOIT jezelf te trakteren, je doet fakka veel je verdient het zo hard dus het moment je klaar ben kijk tv, doe je hobby’s of whatever.

Wat ook kan helpen is gewoon minder studeren op vakken die niet nodig zullen zijn voor wat je wilt doen.

Ga gezonde slaap routines maken (zeg ik die dit aan het schrijven is om 4:05 s’ochtends😭) je hebt je SLAAP NODIG want zonder dat zal het erger zijn, doe gewoon 23:00-8:00 want zonder routine zal je lichaam ook niet rustig woorden voor slapen. Ook: 1h voor bed niet studeren ofzo, gewoon relaxen.

Ik weet niks hier maar deze dingen helpen mij, pls wees aardig tegen jezelf want je komt er wel, er zijn mensen die om je geven. 

behandel jezelf hoe je anderen behandeld.

Veel geluk en sterkte :)

Mariska H
Forum|alt.badge.img+6
  • Kindertelefoon
  • 1219 reacties
  • 3 maart 2025

Hoi ​@NMM ,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Gelukkig heb je nu een steunende reactie gekregen van ​@geblikte sinaasappel .

Hopelijk komen er nog meer steunende en helpende reacties. 

Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Groetjes Mariska 

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen