Pesten, wat te doen?

  • 10 May 2017
  • 5 reacties
  • 302 Bekeken

Help ik word gepest door een groep jongens! wat moet ik doen?

5 reacties

Het melden bij je mentor , als dat helpt tenminste.
heeyy,
het ligt eraan of je fysiek (slaan enzo en nare grapjes die jou of jou spullen ofz. schade aanbrengen) of mentaal (uitschelden of vernederen) wordt gepest.

Als je fysiek wordt gepest:
Meteen melden bij je mentor of teamleider. Als school zijn ze verplicht om er iets aan te doen! (vooral als je kunt aantonen dat ze je schade toerichten)
Het is echt belangrijk dit zo snel mogelijk te melden (ookal vindt je het misschien lastig), want op deze leeftijd (puberteit) zoeken, vooral jongens, steeds sneller de grenzen op en gaan dus steeds extremer "te werk".

Wat vooral ook heel belangrijk is is dat je in een situatie waar in je fysiek (plagerig) wordt gepesten gewoon rustig blijft en het negeert en gewoon maar laat gebeuren.
Dit is belangrijk, omdat zodra je in paniek raakt, gaat flippen of boos wordt (of huilt) ofz, vinden ze het juist héél grappig en leuk en doen ze het de volgende keer weer, maar dan nog een stapje verder.
Zodra je ze compleet negeert vinden ze het al snel niet meer leuk.
Zodra het echt zo is dat ze je in elkaar beginnen te slaan ofzo moet je WEL rustig blijven en niet in paniek raken, maar moet je het natuurlijk NIET gewoon maar laten gebeuren! Doe er alles aan om snel weg te komen of gebruik zelfverdediging!

Als je mentaal wordt gepest:
in een geval dat je uitgescholden wordt of ze maken nare grapjes over je, zou ik in jou geval gewoon terug praten. NIEMAND heeft enig recht om over jou heen te lopen en te denken dat ze meer waard zijn dan jij!! Als je dat niet durft kun je ook je oortjes in doen op momenten dat ze vervelend beginnen te doen en het gewoon keihard negeren (hoe vaker je ze negeert hoe minder leuk ze het gaan vinden).
Je kan dit natuurlijk ook melden bij je mentor of teamleider, maar dit is veel lastiger om te bewijzen en vaak zeggen de mensen die pesten dan dat het maar een lolletje is ofz.
Je kan er ook nog voor kiezen om het zelf te proberen op te lossen, door een gesprek te starten op watsapp of in het echt met één van die jongens en diegene vragen waarom ze het zo leuk vinden om je lastig te vallen en je te pesten en wat ze van je moeten, want meestal zijn ze heel anders als ze alleen zijn. (doe dit wel op een handig moment!)

Je kan ook nog een zelfverdedigings- of vechtsport gaan doen.
Of zorg ervoor dat ze zien wat jou talenten zijn, want meestal willen ze dan opeens je vriend zijn (en kan jij ze keihard afwijzen 😉 )

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik weet dat je echt lef moet hebben om stappen te ondernemen, om het pesten te stoppen, maar dat heb je vast wel ;)

En onthoud vooral: laat je niet kennen! Jij bent net zoveel waard als die stomme pesters!

Groetjesx
Badge

Wat erg om te horen! Ik ben zelf ook gepest en ik weet uit ervaring dat de meeste mensen pesten omdat ze onzeker zijn. Dus het ligt niet aan jou! Ga je vooral focussen op de leuke dingen (vrienden en familie bv). En praat er over! Met familie,vrienden,mensen op school of op de kindertelefoon! En onthoud dat je er niet alleen voor staat. Er zijn altijd mensen die om je geven!

 

Reputatie 3
Badge +1

Hey 

zelf ben ik vroeger ook gepest omdat ik een bril droeg. Ik durfde het niet tegen mijn ouders te zeggen omdat ik dacht dat ze anders boos zouden worden. Wat natuurlijk onzin is. Mijn juf zag het wel, maar deed niks. Toen gingen we verhuizen en werd ik niet meer gepest!

mijn tip voor jouw is: zeg het tegen iemand die je vertrouwd, vraag waarom ze je pesten, en geef al die jongens een trap in hun ballen! Geloof me dat helpt! 😉 

 

xxx juul20006

Ik werd vroeger soms ook gepest omdat ik te '’gay'’ eruit zag. Onzin natuurlijk maar ja, ze deden het toch. Het was done toen ik die gasten een paar klappen gaf.

-Dr8gon99

Reageer