Skip to main content

gepest op basisschool

Oliverr21
Forum|alt.badge.img

Is het normaal om nog steeds na te denken over wat er op de basisschool is gebeurt?? Ik zit nu in de 3e en het voelt af en toe nog steeds niet of ik er overheen ben.

Het pesten was niet eens zo extreem dus ik weet niet of ik me aanstel of niet. Soms denk ik dat het komt omdat ik er nooit echt goed over heb kunnen praten maar idk.

Het was voornamelijk in groep 8 dat kinderen me heel raar vonden, en me een rare emo noemde, en een baby en een huilebalk enz. Ik denk wel dat die dingen best wel effect op me hebben gehad. 

Want like bijna mn hele leven wordt ik verteld dat ik me aanstel en te veel huil over alles en kinderachtig ben, maar ik ben gewoon autistisch. En nog steeds zitten dat soort gedachtes in mn hoofd, dat ik me voel als een aansteller of een aandachtszoeker. Ook door mn eigen moeder, dat doet misschien nog het meeste pijn om te herinneren.

Maar volgensmij heeft ze niet eens door hoeveel effect het heeft gehad toen ze tegen me schreeuwde dat ik me gedroeg als een kleuter.

10 reacties

Tartan15
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • 3302 reacties
  • 15 maart 2025

Hoi,  ja dat is best begrijpelijk en nee hoor dat is niet raar. Het heeft toen veel impact op je gehad, meer dan je destijds zelf merkte en later komt het terug. Daar is niks raars aan, het kan je zelfs wel helpen met verwerken. Pesten kan, hoe klein het ook lijkt, lang invloed hebben op je. Zelf heb ik in de brugklas een keer een half uurtje in de hoek van een sportzaal moeten staan als straf en dat op zich was niet fijn maar wat op mij nog veel meer impact had was een groepje van 3 "poche" meiden uit mijn klas die me daarna gedurende een paar maand elke keer aan de situatie herinnerden en er op terug kwamen. Opmerkingen maakten over hoe ik er bij stond en er uitzag, hoe ik naar de muur staarde daar en "braaf kindje"  omdat ik handjes op de rug had etc.etc.  Beetje de pesterij zoals jij ook kreeg. Ik negeerde dat maar het kwam wel binnen en maakte mij toch onzeker en knaagde aan mijn zelfbeeld. Terwijl ik zelf vond dat ik er wel tegen kon, maar het was er toch van binnen. Het bleef dus ergens knagen. Pas vorig jaar kon ik dat echt afsluiten tegelijk met wat therapie voor wat anders. Dus ongeveer net zo lang na de tijd als jij nu! 

Ik noem dit voorbeeld om je te laten zien dat jouw gevoelens echt heel begrijpelijk zijn en je niet de enige bent die dit ervaart. Mijn tip zou zijn, praat er over, schrijven is ook fijn. Schrijf en/of teken het van je af en wees niet bang om hulp te vragen als het je in de weg zit. En praat dus met iemand die je vertrouwt. Dat kan echt goed zijn en zo leer je het hanteren. Mij lukte dat ook, ik gun je dat jij het ook kunt. En je mag hier natuurlijk ook altijd erover schrijven!  Sterkte er mee in elk geval, je kunt het en je mag trouwens ook trots op jezelf zijn ! 

Groetjes liefs Tartan X 

Tover01
Forum|alt.badge.img+16
  • Ster
  • 2514 reacties
  • 16 maart 2025

Hey! ​@Tartan15  geeft al een goed advies en een voorbeeld (gemeen van die meisjes trouwens), en ik zou er bij willen aanvullen om het ook tegen je moeder zelf te zeggen. Als je dat kunt en durft natuurlijk. Zoals je het hier uitlegt zal ze dat dan toch wel begrijpen en met je te doen hebben. En het niet meer zo doen. Je kunt voor meer advies ook met de Kindertelefoon bellen  https://www.kindertelefoon.nl/bellen

Sterkte ermee hoor en ik snap je wel en je gevoelens zijn ook heel begrijpelijk! 

Liefs Tover xxx

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • 163 reacties
  • 17 maart 2025

Hoi, ja dat is wel normaal hoor. Als je zulke dingen hebt meegemaakt. Wat vervelend ook! Mensen zijn soms zo gemeen. Ook die meisjes waar ​@Tartan15  het over heeft. Jullie konden er allebei niks tegen doen toen dit gebeurde. En dan zijn mensen zo vals. Ik hoop dat je er vanaf kunt komen en ik denk dat de tips van Tartan en ​@Tover01  heel goed zijn. Ik vroeg me nog af of jullie (dus ​@Oliverr21  en ​@Tartan15 ) die mensen tegenwoordig nog tegenkomen of in de klas hebben? En hoe zijn ze nu dan tegen jullie? Hoe ga jij met hun om?  En helpt dat dan juist of is dat nog vervelend om ze tegen te komen? Sorry dat ik zo veel vraag maar het kan belangrijk zijn misschien? 

Groetjes Tjempie xxx

Oja ​@Tover01  jij kunt natuurlijk ook antwoord geven hoor 😘 jij hebt ook ervaring hiermee toch? 

Oliverr21
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • 2 reacties
  • 17 maart 2025

Ik spreek die kinderen eigenlijk nooit meer, heel soms zie ik ze bv in de supermarkt maar ik vermijdt ze zo veel mogelijk. Wel ben ik vaak bang dat ik ze tegenkom ofz

En bedankt voor de reactie :) <33

Tartan15
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • 3302 reacties
  • 17 maart 2025

Hoi ​@Tjempie  ze zaten het jaar daarna nog bij mij in de klas,ik heb ze genegeerd. Daarna zijn 2 van hen vertrokken naar elders en degene die van hen overbleef, zit nu nog in mijn klas. Ze is wel positief veranderd en is afgelopen zomer zelfs meegekomen op ziekenbezoek bij mij thuis. We hebben het er niet meer over, zijn weer een beetje ouder en hopelijk wijzer 😉. Denk dat zij het niet meer weet en ik wil het niet oprakelen, het was toen heel vervelend maar ik ben niet iemand die boos blijft 😊😊. Maar in het begin heb ik ze dus opzettelijk genegeerd.  Je stelt goede vragen hoor! 

Groetjes liefs Tartan XxX

Tover01
Forum|alt.badge.img+16
  • Ster
  • 2514 reacties
  • 17 maart 2025

Hey ​@Tjempie  nouja ik ben zelf niet echt gepest ofzo voor een langere tijd. Wel  uitgelachen tijdens mijn straf in mn 1e topic maar dat was anders vind ik. Dat was meer omgekeerd, ik ben toen zelf al mijn klasgenootjes langs gegaan om excuses aan te bieden voor hoe ik deed tot dan. En  daarna dus nooit meer zo gedaan 😊. En gelukkig kon ik daarna met iedereen wel goed opschieten en werd ik gelukkig ook door iedereen geaccepteerd zoals ik geworden was. Maar ik begrijp zeker het gevoel van ​@Oliverr21 en ​@Tartan15  dat je na zoiets ingrijpends best moeite met mensen hebt en zeker met degenen die jou zo hebben gepest of vernederd. Ik hoop dat jullie er mee kunnen dealen of geen last meer van hebben! 

Liefs, Tover xxx

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • 163 reacties
  • 22 maart 2025

Hoi ​@Tartan15  oh dat is fijn. Gelukkig. Dat mag ook wel na zo'n tijd. Maar wel knap van jou dat je het zo opvat. Ik vind een half uur in de hoek staan in die houding ten eerste best lang, en dan ook nog worden besproken door die meisjes is erg ! Zeker als jongen. Ik zou voor (of achter dan) je zijn gaan staan en ze wegjagen 💪😉.  En ​@Tover01 ja dat las ik in dat topic. Zó knap! Dat je dat deed is echt moedig. Ik vind je heel stoer. ​@Oliverr21  ik begrijp wel dat je ze liever niet meer ziet. Heb je intussen iemand om er over te praten? Kun je er mee uit de voeten of heb je nog wat hulp nodig?  Zoals ​@Tartan15  het zo mooi vertelde. Veel succes hoor! 

Groetjes Tjempie xxx

Oliverr21
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • 2 reacties
  • 22 maart 2025

Hai ​@Tjempie , Ik heb wel vriendinnen die ik dingen kan vertellen, maar het voelt nooit alsof ik echt ook kan praten over hoe ik er nu nog over voel enzo, want ja zoals ik zei het voelt soms raar dat ik er nu nog mee zit enzo, en ik beb ook bang dat ik dan te veel erover ga praten, en ja ik wil niet alles over mezelf maken en hoe moeilijk ik het wel niet had.

Idk, het is moeilijk!!

-Oliver 

Tartan15
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • 3302 reacties
  • 29 maart 2025

Hoi ​@Oliverr21  ik herken dat je zegt dat je bang bent dat je het er te veel over gaat hebben. Je denkt dan " het moet nu maar eens over zijn" ofzo en dat anderen het vervelend gaan vinden.  Maar je mag er toch ook echt wel over praten met iemand als het je nog eens bezig houdt en dat is echt niet raar. Het heeft nu eenmaal veel invloed en heeft je geraakt. Wees niet bang om te denken dat je "zeurt" en dat kun je er ook bij zeggen. Ik weet precies wat je bedoelt. En het is inderdaad ook goed om vooruit te kijken. Maar dat kan juist doordat je heel soms nog even terug kijkt 😉😘

Groetjes liefs Tartan X 

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • 163 reacties
  • 30 maart 2025

Hoi ik ben het helemaal met ​@Tartan15  eens. Als je iets naars hebt moeten meemaken, mag je daar altijd over praten vind ik. Ik begrijp zeker dat je het zelf niet te vaak wilt, maar je zal er vast nog over willen praten en het verwerken. Dan helpt het om met iemand te zijn die naar jou luistert. Dat is fijn, zo valt er misschien wat van je af. Deze dingen kunnen jammer genoeg gebeuren en je kon er niets aan doen. Net zoals ​@Tartan15  door die meisjes werd uitgelachen na zijn straf. En jij dus werd gepest door die vervelende mensen. Jullie waren weerloos. En dan gebeurt dat. Dat onthoud je wel, dat geloof ik zeker. Dan moet je er over praten en misschien ook op een andere manier verwerken. Als verhaal of tekenen, of schilderen of dus met iemand zitten, die je vertrouwt. Ik vind dus ook dat je echt niet hoeft te denken dat je er te vaak over praat. Tartan zegt het heel mooi. En zo kun je weer positief naar jezelf en de toekomst toe gaan! Dat kun je echt! ♥️💪

Groetjes Tjempie xxx

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen