Wijziging in de waarschuwingen op het forum


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo De Kindertelefoon :)

Ik heb een idee voor het forum over de waarschuwingen enzo. Ik vindt een permanente ban na 3 waarschuwingen in sommige situaties disproportioneel, Ik stel voor om de echte regel-verbrekers die hier komen om herrie te schoppen gewoon een permanente ban te geven maar de forummers die hier gewoon normaal helpen en die uiteindelijk 3 waarschuwingen hebben door foutjes misschien 1 week of 1 maand een ban te geven en geen permanente ban. Een permanente ban kan ervoor zorgen dat sommige mensen niet durven te reageren omdat ze bang zijn voor die permanente ban na die waarschuwingen en dat willen we toch juist voorkomen. Ik snap dat regelbrekers een straf moeten krijgen maar doe dan een tijdelijke ban. 

-TheMightySlayer


18 reacties

@TheMightySlayer ben ik het niet met je eens

het is redelijk lastig om 3x "per ongeluk” de regels te overtreden dus vind het niet echt nodig

Hallo ronald2001 :)

Maar om nou direct een permanente ban te krijgen, ik zou liever een opbouw zien in straffen dus eerst een tijdelijke ban en als diegene dan niet heeft geleerd van de tijdelijke ban dan een permanente ban.

-TheMightySlayer

dat zou betekenen dat je veel makkelijker gegevens kan uitwisselen

daarnaast kan je een mail sturen met een goede redenatie waarom je niet geblocked zou moeten worden

Hallo ronald2001 :)

Die gegevens worden dan toch gewist door de moderator in kwestie en dan krijgt diegene een tijdelijke ban.

-TheMightySlayer

Hi Kindertelefoon,

 

Ik stel voor om de echte regel-verbrekers die hier komen om herrie te schoppen gewoon een permanente ban te geven

 ja, precies. daarover ben ik ook wel eens verbaasd. Van de week waren er een aantal, waarvan eentje meer dan 20 'kwetsende, twijfelachtige, niet aan de forum regels voldoende’ reacties plaatste. Vanzelfsprekend heeft de Kindertelefoon de meeste reactie verwijderd, maar ik zie het account nog steeds bestaan. Misschien is het wel geblokkeerd, maar waarom wordt het dan niet ook gewoon geanonimiseerd. Je kunt dan wel zeggen dat ie ook nog goeie bedoelingen had met die paar reacties die er nog staan, maar dat zou in zo'n geval minder zwaar moeten wegen, vind ik.

Ik zou zeggen, kom je hier om te rellen, dan gewoon alles verwijderen en anonimiseren. Ik heb het dus over mensen die net een nieuw account hebben gemaakt en dan gelijk hier de boel komen verzieken.

Ik heb het dus niet over mensen die toevallig door emotie / boosheid een keertje uit de bocht vliegen.

 

Volgens de forumregels is het zo dat:

Wat gebeurt er als je de forumregels overtreedt?

Bij een lichte overtreding krijg je een eerste waarschuwing. Bij een tweede lichte overtreding krijg je een tweede waarschuwing. Bij een derde waarschuwing binnen een jaar of bij een zware overtreding wordt je account geblokkeerd. Je kan dan niet meer inloggen op het forum. Waarschuwingen ontvang je altijd per mail.
De moderators (beheerders) van De Kindertelefoon beoordelen of een overtreding een lichte of zware overtreding is.

bron: https://forum.kindertelefoon.nl/over-de-kindertelefoon-54/forumregels-36128

 

Dus, je krijgt pas een ban als je binnen één jaar 3 lichte overtredingen hebt gemaakt en daar dus ook totaal  3 waarschuwingen voor gekregen hebt. Op zich kan ik daar wel mee leven. 

 

** Wat ik wel graag anders zou willen zien**

Het enige wat ik wel graag anders zou willen zien is dat wij, als forumgebruikers, zelf een overzichtje kunnen bekijken in ons profiel (dus alleen voor ons zelf, na inloggen in ons eigen profiel zichtbaar, dus niet voor anderen) waarin de datum van de waarschuwingen staan. Op die manier kunnen we zelf makkelijk in de gaten houden hoe lang het nog duurt voordat de ‘oudste’ waarschuwing verloopt. Niet dat dat dan een vrijbrief geeft om zo snel mogelijk weer een nieuwe overtreding te maken, maar om bij bijvoorbeeld 2 waarschuwingen extra voorzichtig te zijn om te voorkomen dat we binnen dat jaar een derde krijgen. 

Sommige waarschuwingen vind ik discutabel of misschien beter gezegd, te veel afhangen van de inschatting van de moderator die op dat moment die beslissing neemt. Ik snap dat ze dat met de beste bedoelingen doen, maar toch.

Duidelijk is het dat je een waarschuwing krijgt als je contactgegevens plaatst of iemand  iets ergs toewenst.

Grijs gebied is voor mij hoe een moderator een reactie anders interpreteert dan door het forumlid is bedoeld. In mijn ogen wordt soms de context waarin een reactie geplaatst wordt niet goed mee gewogen.

Ik heb laatst zelf zo'n waarschuwing gekregen. Daar ben ik dus niet blij mee.

Discussie is eigenlijk niet mogelijk.

Alhoewel ik wel 2 x succesvol een waarschuwing heb aangevochten, maar dat is al een paar jaar geleden inmiddels.

 

Ik weet wel dat KT iedereen een mailtje stuurt als je een overtreding hebt gekregen, maar ik heb nu meer dan 3000 mailtjes van jullie (ja misschien moet ik er eens een paar weggooien haha) en daarin zoeken  naar waarschuwingen schiet niet echt op. Dan kan het ook nog zijn dat ik die niet meer allemaal bewaard heb.

Volgens mij heeft Kindertelefoon zelf wel zo'n overzichtje, dus waarom wij als gebruikers niet?

Wij hebben wel tellers in ons profiel waarvan we of niet weten waar ze voor dienen of die gewoon niet werken, dus eentje toevoegen, met info die wel handig is, lijkt me dus niet zo'n probleem.

 

Groetjes,

M&M's

Reputatie 7
Badge +7

Hallo TheMightySlayer, ronald2001 en M en Ms,

 

dit is een interessante discussie. Het is doorgespeeld naar de community manager en zij zal hopelijk snel met een antwoord komen.

Groetjes,

 

Marieke

De Kindertelefoon

Reputatie 6
Badge +3

Hoi Allemaal,

Ik sluit mij aan bij Marieke, het is inderdaad een interessante discussie. De Kindertelefoon heeft voor deze werkwijze gekozen om goed de forumregels te kunnen naleven. In principe leven alle moderatoren dezelfde forumregels na, maar zoals ook hier benoemd is, zijn bij sommige reacties meerdere interpretaties mogelijk. Het is en blijft mensenwerk. 

In de werkwijze zijn weloverwogen keuzes gemaakt. Gebruikers op het forum worden niet zo maar gebanned en we werken juist met waarschuwingen, omdat het idd voor kan komen dat iemand een keer uit emotie reageert of om een gebruiker nog een kans te geven. Ook vervallen waarschuwingen na een jaar, zodat deze de gebruiker niet zijn/haar gehele tijd op het forum blijft achtervolgen. Daarnaast kunnen gebruikers met ons in contact treden via de mail wanneer zij het niet eens zijn met een waarschuwing of een ban. Wij nemen deze mails altijd serieus en kijken of een waarschuwing en/of ban terecht is. Wanneer dit niet het geval is, passen we het aan en komt de waarschuwing en/of ban te vervallen. 

Ik zie ook in de reacties dat de meningen hierover verdeeld zijn. Sommigen willen aanpassingen, sommigen juist ook niet. Voor nu zie ik geen reden om de werkwijze aan te passen. 

Wel fijn om te merken dat jullie meedenken met het forum en met suggesties komen. Die zijn altijd welkom! :-) Zo vind ik de suggestie over het zelf kunnen zien hoeveel waarschuwingen je hebt, wel interessant. Dit moet idd geen vrijbrief zijn om de forumregels te overtreden, maar ik zal het wel bespreken binnen de organisatie. 

Groetjes,

Carolien

@Carolien_,

 

bedankt voor de update.

 

In de werkwijze zijn weloverwogen keuzes gemaakt. Gebruikers op het forum worden niet zo maar gebanned en we werken juist met waarschuwingen, omdat het idd voor kan komen dat iemand een keer uit emotie reageert of om een gebruiker nog een kans te geven.

mee eens, maar ik lees niet echt een antwoord over hoe jullie dan ‘anders’ om zouden ‘moeten of kunnen’ gaan met gebruikers die hier alleen maar komen om te rellen. Als je 20 negatieveen kwetsende reacties  binnen een uur plaatst lijkt mij een ban eerder aangewezen als een waarschuwing. Ik begrijp dat dat ook een afweging is die de moderatoren maken, maar ik zie (regelmatig) dat die gebruikers kennelijk geen ban hebben gekregen en de dag er op weer in herhaling vallen. Anders gezegd, in de meeste gevallen, bij mensen die 'rellen’ verbetert het gedrag niet na een eerste waarschuwing. Ik heb het dus over de extreme gevallen en niet iemand die 1 of 2 minder aardige reacties post.

 

Wel fijn om te merken dat jullie meedenken met het forum en met suggesties komen. Die zijn altijd welkom! :-) Zo vind ik de suggestie over het zelf kunnen zien hoeveel waarschuwingen je hebt, wel interessant. Dit moet idd geen vrijbrief zijn om de forumregels te overtreden, maar ik zal het wel bespreken binnen de organisatie. 

fijn dat jullie daar nog eens naar gaan kijken.

Het weten wanneer reacties vervallen, is - zoals jullie terecht noemen - geen vrijbrief om dan gelijk maar weer een overtreding te maken, maar ik denk dat het kunnen zien van een overzicht van jouw eigen waarschuwingen met 'vervaldatum’ eerder kunnen werken als een stok achter de deur, dan als een uitnodiging om een nieuwe overtreding te maken.

In de situatie zoals die nu is, zou ik zelf niet eens weten hoeveel waarschuwingen ik ‘open heb staan'. En jaar duurt best lang , dus dan vergeet je soms dat je al waarschuwingen hebt staan.

Het zou dus als een volslagen verrassing kunnen komen dat ik dan ineens na een 3e waarschuwing  binnen een jaar gebanned wordt. Natuurlijk sturen jullie daar dan wel een mailtje over, maar dan ben je al gebanned en misschien is je account dan zelfs al verwijderd of gebeurt dat nooit na een ban. 

Ik vergelijk het meer met hoeveel punten je op je rijbewijs hebt na een overtreding. Natuurlijk ga je niet bewust meer overtredingen maken als er nog 'ruimte’ is. Het zal eerder zijn dat je nog eens extra nadenkt dat je voorzichtig moet zijn met wat je doet. In het geval van dit forum zou het kunnen dat je juist die grappig bedoelde reactie, die misschien verkeerd geïnterpreteerd kan worden, dus niet post.

Hoe noem je dat met een duur woord? Awareness ofzo? Volgens mij gebruikte mijn rij-instructeur dat woord.

 

Verder hartstikke bedankt voor alles wat jullie doen, zeker nog eens met alle extra drukte nu er corona is  en we niet naar school kunnen enzo:thumbsup_tone2:

 

Groetjes,

M&M's

Heyo,

Ik kom me er ook is mee bemoeien haha.

Een tijdelijk ban zou inderdaad wel mooi zijn, maar dan zou ik dat toepassen in de 3 waarschuwingen. 1e waarschuwing is dan oke. 2e waarschuwing is een tijdelijke ban van een week, 3e waarschuwing is weer een tijdelijke ban, maar nu van een maand. En als je dan weer de fout in zou gaan is dat de permanente ban.

Dan ziet die desbetreffende forumgebruiker ook wel dat hij of zij moet gaan oppassen. En je herinnert vast wel dat jij in maart een week geband ben geweest,  laat staan dat je de hele maand maart niet op het forum mocht zijn.


Dan de datum van je waarschuwingen laten "tonen" op je persoonlijke profiel.  Dit lijkt me weer geen goed idee. Omdat je dan dus krijgt dat mensen expres gaan wachten tot die datum vervalt. Voorbeeld: ik wil graag contact gegevens delen met iemand even kijken oh ik zie dat me laatste waarschuwing op 4 mei vervalt,  nou dan wacht ik nog even. Snapje? Dat ga je krijgen.

Een venster in je profiel waar je zou kunnen zien hoeveel waarschuwingen  je momenteel hebt,  lijkt me dan wel een goed idee. Dus gewoon je hebt nog 0/1/2/3 waarschuwingen gehad. Dan weet je zelf ook wel van oeh ik moet oppassen. 

See ya!

Spookyzx. 

Reputatie 6
Badge +3

@M en Ms 

Als het gaat om rellen, dan gaat het vaak om zware overtredingen en wordt het account geblokkeerd. Daarnaast zijn er bij het rellen snel meer dan 3 overtredingen begaan, dus is dat ook een reden om te blokkeren.  Als iemand geblokkeerd wordt, dan wordt het account niet verwijderd, dus blijven alle topics en reacties die wel voldoen aan de forumregels op het forum zichtbaar. Mocht iemand bezwaar maken tegen de blokkade, en dit bezwaar is terecht, dan kan de blokkade opgeheven worden en kan deze persoon weer via dat account reageren op het forum.

@M en Ms  en @Spookyzx 

Bedankt voor alle input voor de suggestie, ik neem het in de bespreking mee.

Groetjes,

Carolien

 

Hallo Spookyzx :)

Je kunt ook even in je mail kijken en dan weet je ook van '’Hey, die datum vervalt de waarschuwing'’ maar in je profiel is handiger want ik heb iets van 3.300 mailtjes.

-TheMightySlayer

 @Carolien_ ,

 

hartelijk bedankt voor de aanvulling. Het is me nu duidelijk hoe jullie met rellen omgaan.

Toch nog een klein vraagje hierover. Ik zou het nog mooier vinden als rellers na een ban niet langer meer met hun zelf gekozen naam zichtbaar zijn op het forum. De gekozen namen door rellers zijn vaak ook al dubieus. Een soort extra straf dus, dat hun naam in iets anders wordt gewijzigd. Het hoeft dan niet een schandpaal te worden door er extra aandacht op te vestigen, want ze verdienen eigenlijk helemaal geen aandacht. Gewoon in iets als Anoniem met iets extra's er achter, zoals datum en tijd van de ban ofzo (vergelijkbaar met hoe jullie voor de nieuwe privacy wet account geanonimiseerd hebben) of iets ander vaags. Is dat iets om in te voeren?

Ik weet dat we uiteindelijk allemaal geanonimiseerd worden. Ik gun die rellers gewoon niet dat hun naam hier nog langer te zien is. Uiteindelijk lig ik er ook weer niet wakker van, maar slecht gedrag hoeft niet - op geen enkele wijze - beloond te worden :relaxed:

 

Verder nog wat op- en aanmerkingen van mij met daarin verwerkt nog een paar vraagjes aan Spookyzx. Om mee te denken, het is dus geen kritiek. Ik wil alleen proberen alles beter te begrijpen.

 

Overzicht waarschuwingen incl. data tonen

Dan de datum van je waarschuwingen laten "tonen" op je persoonlijke profiel.  Dit lijkt me weer geen goed idee. Omdat je dan dus krijgt dat mensen expres gaan wachten tot die datum vervalt.

 

ik geloof niet dat er zoveel ‘discipline’ is bij mensen die contactgegevens willen delen, dat ze afwachten tot de datum dat hun eerste waarschuwing vervalt. Ik zie vaak genoeg mensen de ene dag contactgegevens delen en nadat die verwijderd zijn door de KT - en wsch heeft de KT ze dan gelijk ook een mailtje met een (al dan niet officiële) waarschuwing gegeven - dat ze het de volgende dag weer doen en er dan zelfs bij zetten 'reageer snel, want ze gaan het weghalen van KT'. Die nemen dus bewust een risico.

Het kan dan nog steeds zo zijn dat ze zichzelf niet op de hoogte hebben gesteld van de forumregels natuurlijk en dan heeft het vermelden van die vervaldatum (zoals ik voorstel) ook geen nadelige invloed. Ik bedoel als ze toch niks lezen… Ik ben nog steeds voor het vermelden van die data van de waarschuwingen.

Ik wil gewoon een duidelijk overzichtje hebben. Gewoon openheid en dus controleerbaar of het klopt, want ik herinner me dat er toen een keertje een waarschuwing van mij 'kwijt werd gescholden’ zelfs bij de KT enige onduidelijkheid was van hoeveel waarschuwingen ik nog open had staan.

Kindertelefoon kan wel zeggen dat ze het aangepast hebben, maar misschien is dat op één of andere manier toch niet goed gegaan. Bijvoorbeeld omdat ze een keertje te weinig op ‘enter’ hebben gedrukt of door een technisch mankement. Ik verwacht niet dat ze bewust fouten maken, maar er kan toch wel eens iets mis gaan.

Toon het overzicht aan de forumleden en ze kunnen zelf kijken of het klopt en zodra er iets niet klopt op reageren. Dan kom je niet voor onaangename verrassingen. De voordelen lijken me dus groter dan de mogelijke nadelen, als die er al zijn.

 

Extra rol voor forumleden bij het onder de aandacht brengen van overtredingen

Ik zie ook wel eens -alleen heb ik hier geen keiharde bewijzen voor - dat mensen gewoon een extra account aanmaken om contactgegevens mee uit te wisselen en het kan ze dan ook niks schelen als dat account wordt gebanned. Maar volgens mij gaat dit, gelukkig, om een heel klein aantal gebruikers. Zo zijn er ook die om te 'rellen’ op het forum speciaal een account aanmaken.

 

Het zou mooi zijn als er een manier is om bijvoorbeeld contactgegevens automatisch te verwijderen, zodra een reactie gepost wordt. Dat is op zekere hoogte technisch uitvoerbaar, maar mensen zijn vaak slimmer door contactgegevens dan op een 'verdekte manier’ door te geven. Een 100% automatische controle wordt daardoor moeilijker, zo niet onmogelijk.

Wat enigszins zou kunnen helpen, want de KT kan niet in real time alle reacties bekijken en aanpassen, is dat forumleden hierbij zouden kunnen helpen.

Dat is weer een vraagstuk op zich of je dat wilt of hoe dat dan moet of kan. Ik kan me voorstellen dat na een rapportage  door een forumlid een reactie tijdelijk onleesbaar wordt, totdat iemand van de KT die reactie heeft beoordeeld en dan deze aanpast/verwijderd of geen reden tot aanpassing ziet en de reactie weer 'vrij geeft'.

Natuurlijk zitten hier ook haken en ogen aan. De nadelen hiervan moeten wel opwegen tegen de voordelen. Het is maar een idee en zou een toevoeging kunnen zijn bij hoe het tot nu toe gaat.

Ik zou er behalve voor het delen van contactgegevens ook voor zijn als na rapportage van kwetsende opmerkingen, deze ook tijdelijk onleesbaar worden, totdat de KT tijd heeft om ze te beoordelen.

 

Tijdelijke ban

Voor wat betreft die tijdelijke ban die je noemt, heb ik nog wel een vraagje.

Blijft bij een waarschuwing die een tijdelijke ban van een week geeft in jouw opzet, de waarschuwing op zich staan en dus meetellen voor een uiteindelijke ban na 3 waarschuwingen binnen een jaar?

Zelfde voor een waarschuwing die een tijdelijke ban van een maand geeft? Als die meetelt voor 3 waarschuwingen binnen een jaar geven een permanente ban, dan is er een conflict in bans.

Een derde waarschuwing geeft in jouw systeem een ban van een week, maar leidt in het systeem van de KT tot een permanente ban. Kennelijk is jouw systeem dus anders van opzet.

Wanneer zou je dan dus een permanente ban kunnen krijgen. Is dat in jouw systeem dan na een vierde waarschuwing ooit? Of na een vierde waarschuwing binnen een jaar?

Wat doe je dan als er ondertussen al een waarschuwing is vervallen na een jaar en er dus nog maar 2 waarschuwingen staan: eentje van een ban van een week en eentje van een ban van een maand. Welke 'straf’ krijg je dan bij een nieuwe  (in mijn voorbeeld 3e) waarschuwing binnen een jaar? Is dat weer een ban van een maand? Enzovoorts.

Voor het geval alle waarschuwingen dus blijven staan kan het na elke waarschuwing alleen maar slechter worden. Ik neem niet aan dat je daar voor kiest.

Misschien is het mijn tekortkoming maar misschien kun je het toelichten hoe jouw combi van tijdelijke bans uitdelen samen gaat met het vervallen van waarschuwingen na een jaar.

Ik weet op dit moment nog niet of ik voor of tegen tijdelijke bans zou zijn. Daar moet ik nog eens goed over nadenken als ik het hele plaatje voor me heb.Misschien werkt het idd wel. Ik kan het nog niet helemaal overzien welke mogelijk nadelige ‘bijwerkingen’ van tijdelijke bans er kunnen zijn.

Maar ik ben wel nieuwsgierig naar jouw variant.

 

Achtergrondinformatie

In principe ga ik uit van dat alle forumleden goede bedoelingen hebben, dus dat als er dingen uit onwetendheid gedaan worden, dat die niet gelijk leiden tot ernstige gevolgen in de vorm van een ban. Een  (al dan niet officiële) waarschuwing, met daarin een duidelijke verwijzing naar de regels lijkt mij dan als eerste optie voldoende. Volgens mij is dat ook zo in de huidige situatie op de KT.

Ik weet wel dat je bij het aanmaken van een profiel akkoord gaat met de regels en dat je die in principe dus ook gelezen zou moeten hebben. Maar ja, de praktijk is nu eenmaal anders en de meesten lezen die regels niet uitgebreid. Dus enig begrip zou je wel verwachten en volgens mij heeft KT mede daarom voor die opzet - 3 waarschuwingen binnen een jaar is een ban - gekozen.

 

Ik lees jullie reacties, op- of aanmerkingen met belangstelling.

 

Groetjes,

M&M's

Heey 

M&Ms,

Ik ben het met je eens over de relschoppers. Dat zei uiteindelijk met hun meestal rare naam nog op dit forum blijft is best gek. Ik begrijp dan ook niet waarom de KT deze personen niet gewoon verwijderd. Dus dat er dan staat anonymous? 

ik geloof niet dat er zoveel ‘discipline’ is bij mensen die contactgegevens willen delen, dat ze afwachten tot de datum dat hun eerste waarschuwing vervalt. 

Ik denk dat ook niet. Als iemand contactgegevens of iets anders wilt doen zullen dat vast en zeker ook wel doen. Maar als die persoon kan zien op zijn profiel dat donderdag een waarschuwing komt te vervallen wie zegt dan dat deze persoon niet 2 dagen wacht? 

Kijk ik snap dat je een overzicht wilt, maar waarom moet er een datum bij?  Het lijkt mij meer dan voldoende dat er staat je hebt 0/1/2/3 waarschuwingen.  Als jij op je profiel ziet je hebt 2 waarschuwingen,  dan weet je toch al dat je vanaf nu voorzichtiger moet zijn? En misschien is het dan mooi als je op de waarschuwingen kan klikken en dat er dan een kleine vermelding staat van waarom je die hebt gekregen,  om welke reactie het gaat, en welke topic. Dan heb je eigenlijk alles wat je wilt en moet weten toch? Ben je het er dan niet mee eens, kan je een mail sturen of reageren in het subforum.  Dat lijkt mij persoonlijk het beste.

Kindertelefoon kan wel zeggen dat ze het aangepast hebben, maar misschien is dat op één of andere manier toch niet goed gegaan. 

Ik ben blij dat je dit zegt. Maar wie zegt dat jou overzichtje op je profiel dan wel klopt? Misschien heeft de KT daar ook een foutje ingemaakt, of zit er een technisch fout in. Het kan allemaal. Wel ben ik het eens als je het zo bedoelde dat als je een waarschuwing hebt gekregen en je bent met de KT in gesprek geweest en ze zeggen hij wordt weggescholden, dat je dan als bevestiging voor jezel in je profiel kan kijken of inderdaad die waarschuwing is komen te vervallen. Dat je dus kan zien dat het "goed" is gegaan.

 Ik kan me voorstellen dat na een rapportage  door een forumlid een reactie tijdelijk onleesbaar wordt, totdat iemand van de KT die reactie heeft beoordeeld en dan deze aanpast/verwijderd of geen reden tot aanpassing ziet en de reactie weer 'vrij geeft'.

Dit lijkt me dan weer geen goed idee.  Dat er forummers zijn die gegevens delen, kwetsende reacties, of iemand uitschelden vind ik ook niet kunnen.  Maar om een reactie dan ontzichtbaar te maken voor de rest dat kan best chaotisch worden. Ik weet niet precies hoe en wat. Dus ik denk er nog even over na.  Tot nu toe vind ik dat als forummers wat rapporteren dat de KT sneller moet kijken naar wat het is. Dat zal in deze tijd wat lastiger zijn, maar ik vind het niet kunnen dat een relschopper 25 reacties kan plaatsen in 1,5 uur met niks anders dan je moet dood, kanker dit en dat. Dat vind ik gewoon te lang duren. Ik vraag me dan af gewoon als interesse hoe dat gaat bij de KT, hoe komen de rapporteer berichten binnen ? Als we dat natuurlijk mogen weten.  Mij lijkt het beter als er een pop-up venster komt met daarin van Spookyzx heeft *** gerapporteerd.  De KT kan dan kijken hoe en wat er zo nodig actie ondernemen. Misschien dat ik er te makkelijk over denk, want ik weet ook wel dat jullie het elke dag mega druk hebben, en nu helemaal wel.

Blijft bij een waarschuwing die een tijdelijke ban van een week geeft in jouw opzet, de waarschuwing op zich staan en dus meetellen voor een uiteindelijke ban na 3 waarschuwingen binnen een jaar?

Ik dacht dat je altijd 3 waarschuwingen kon krijgen, en dat de 4e de pernamente ban was? Zo zit dat toch?

In iedergeval ik bedoel dat de tijdelijke ban hetzelfde is als de normale waarschuwingen. Maar vanplaats dat je iemand na de 2e waarschuwing nog lekker op het forum door laat gaan, geef je diegene een ban van een week bijvoorbeeld.  Als diegene die week later terug komt en de forumgebruiker gaat weer opnieuw door, dan krijgt hij de 3e en laatste waarschuwing en een ban van een maand. In die maand kan diegene is goed nadenken hoe hij zich kan verbeteren.  Na die maand heeft hij/zij wel zijn lesje geleerd voor die maand. Je kan dan het gehele jaar niet meer vergeten dat je inmiddels 3 waarschuwingen hebt, en als je het dan toch vergeet kan je altijd kijken op je profiel in het venster. Ga je dan opnieuw de fout in dan kan je genieten van je pernamente ban. 

Als je 1e waarschuwing uiteindelijk na een jaar verdwijnt, dan heb je dus nog 1 of 2 waarschuwingen. Ga je dan hoe dom je ook niet bent opnieuw de fout in. Dan krijg je opnieuw een 2e of 3e waarschuwing en een tijdelijke ban van een week of maand. Stel je hebt al je waarschuwingen weg en je gaat dan de fout in. Dan krijg je je 1e waarschuwing en is het ok.

Het doel van de tijdelijke bans is dat de desbetreffende forumgebruiker duidelijker door heeft dat die te ver is gegaan. En om dat te laten weten geef je diegene een time out. Wat je nu hebt en wat ik vorige jaar ook heb gezien is dat forummers wel weten dat je 3 waarschuwingen mag hebben. Dus weet je wat we gaan contactgegevens delen. want wat boeit die waarschuwing,  vervolgens denkt die persoon van laten we het opnieuw doen, want ja ik heb dan 2 waarschuwingen dus wat. En uiteindelijk doet die het nog 1 keer. Snapje? Een tijdelijke ban zorgt er dan voor dat forummers beter de waarschuwingen gaan begrijpen.  Dat ze dan weten van ik moet uitkijken want anders kan ik een week of maand niks meer doen.  Je zou bijvoorbeeld ook voor de 1e waarschuwing een tijdelijke ban van 24 uur kunnen doen. 

De huidige waarschuwing zijn in mijn ogen niet streng genoeg. Veel forummers geven niks om de 1e en 2e waarschuwing. Pas na de 3e waarschuwing gaan mensen denken van oh shit ik moet oppassen.  Of van ik ga een jaar niks zeggen. En die bans zouden ervoor moeten zorgen dat de forummers als meteen na de 1e waarschuwing moeten denken van oh shit. 

Zijn mensen het niet eens met de waarschuwing, dan kunnen ze een mail sturen naar de KT en uitleggen why not.

Een  (al dan niet officiële) waarschuwing, met daarin een duidelijke verwijzing naar de regels lijkt mij dan als eerste optie voldoende

Iemand die iets zegt uit onwetenheid of als diegene ergens enorm boos over kan worden krijgt nu ook niet meteen een waarschuwing.  En die "ban" is alleen als je een waarschuwing krijgt. Tenminste niet als de reactie verder goed is, of dat je reactie te begrijpen is. Ik ben is bij een topic over kinderporno enorm boos geworden over de TS. Dat was volgens KT te begrijpen. En kreeg ik dus geen waarschuwing. 

 

See ya!

Spookyzx. 

(Sorry alvast voor enige spelfouten, zo'n lange reactie op me telefoon typen is niet heel slim haha)

Reputatie 6
Badge +3

@M en Ms ,

Dank voor je compliment, dit wordt gewaardeerd! Het punt van het veranderen van de gebruikersnamen ga ik meenemen in de bespreking. Even ter info, deze bespreking vindt medio mei plaats, dus ik zal niet volgende week al met een antwoord kunnen komen. Zodra ik dit heb, informeer ik jullie hierover.

 

@Spookyzx ,

Verwijderen doen we juist bewust niet, omdat deze gebruikers dan terug kunnen komen en hier hebben wij dan geen zicht op. 

 

Bedankt weer voor het meedenken! 

 

Groetjes,

Carolien

Ah oke zo zit dat dus. Thanks voor de toelichting Carolien!

See ya!

Spookyzx. 

ik zat even te denken,
zou je niet bepaalde worden kunnen bannen?

neem bijvoorbeeld, snapnaam/instanaam, snap,

 

of is dat weer te moeilijk, niet mogelijk?

Reputatie 7
Badge +7

Hallo ronald2001,

 

op zich een goed idee. Bepaalde woorden hebben we inderdaad al op een zwarte lijst staan, waardoor die topics/reacties automatisch verdwijnen en pas na onderzoek van een moderator vrijgegeven worden.

Helaas zijn de woorden die bij contact zoeken worden gebruikt, zoals ‘ snapnaam’  , ‘ instanaam’ ,’ snap’  te algemeen. Ze kunnen ook in een context gebruikt worden die niet tegen de regels is.

 

Groetjes Marieke

De Kindertelefoon

Hallo ronald2001 :)

Je kunt dat natuurlijk ook omzeilen met bijvoorbeeld (Inst_naam).

-TheMightySlayer <3

Reageer