Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


Badge +4

 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Twee algemene forums waar je zou kunnen kijken:

Psycholoog.net https://www.psycholoog.net/forum/

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.


691 reacties

@Carina zit ik wel in de buurt met wat ik tot nu toe gevonden heb erover?
Dus dat balkje is de reputatie! Je kan dat namelijk uit zetten in je instellingen.
Heeft het misschien iets te maken met beantwoorde vragen?
nou dat weet ik dan niet, aangezien ik bijv 0 vragen heb beantwoord en jij (Pin) wel meer denk ik en we toch hetzelfde level hebben.

het kan ook gewoon nog een test zijn en kijken ze nog wat ze er precies mee willen
Ah dan is 't niet met de beantwoorde vragen. Dan zou ik het echt niet weten.
Hey,
Klopt het dat ik niet meer kan zien hoeveel mensen mijn topics hebben bekeken?
Dat kan wel! :)
Ik weet niet helemaal wat er nu met de afbeeldingen aan de hand is, maar je kan het zien als je op het topic drukt, dan bovenaan staat er ''177 bekeken''.
Op de volgende afbeelding kan je het zien bij het oogje als je binnen een subforum bent.


Huh @Ronald2001, je hebt nu level 2, of niet?
@Pin huh ja dat klopt... ik weet niet hoe maar yeeh?
Haha dit begint echt mega vaag te worden. Ik hoop dat de KT er snel achter komt wat dit nu is en hoe het werkt.
@Pin oke dit is echt een hele rare gok maar zou het door het aantal volgers kunnen komen? ik heb er nu bijv 4 dat ik daardoor level 2 heb en al heb je minder dan heb je level 1? ik weet t niet maar dacht miss is het iets
Badge +4
Hoi allemaal,

Jullie zijn lekker op onderzoek uit geweest wat betreft de oranje balk.
Ik heb het antwoord voor jullie nagevraagd: de oranje balk vult zich als je klavertjes vier ontvangt.
Het woord 'reputatie' is dus niet erg passend, ik heb dit nu aangepast in 'ontvangen steun'.
Deze functie hebben we niet zelf bedacht, deze zat in het totaalpakket van vernieuwingen op het forum, vandaar dat ik zelf ook even moest zoeken wat de betekenis nu precies was.
Hopelijk is jullie vraag hiermee beantwoord!
@Suzanne_ huh dat klopt niet toch?
ik heb voor zover ik weet 0 klavertjes vier en reputatie level 2 en pin en kenshin hebben er wel meer en die zijn level 1...

kan je ergens zien hoeveel klavertjes vier je heb?
Badge +4
Ik denk dat je dan toch ergens klavertjes vier gekregen hebt....

Ik weet ook niet precies hoe de telling werkt.
Ik denk dat ie niet met absolute aantallen werkt, maar kijkt hoe het in verhouding staat tot anderen.
Het is niet zo dat je met x klavertjes vier je balk vol hebt volgens mij.

Dus helaas, het blijft toch nog een beetje mysterieus :)
Maar je kan de balk wel uitzetten in je profiel als je wil.
haha ik geef het wel gewoon op😅

ik kijk wel gwn of hij ooit weer voller word maar hoop dat iemand ooit het helemaal weet
alsnog bedankt voor de uitleg dan weet ik tenminste waar het ongeveer vandaan komt.

maar nu denk ik weer anders want ik zag laatst bij een topic dat iemand een topic had aangemaakt en zichzelf een klavertje vier had gegeven, dan kan je lijkt mij vrij makkelijk dus die balk vol krijgen?
Badge +4
Dat kun je uitproberen ja :)
Dan geef je jezelf steun, dat is ergens ook mooi toch?
ja maar lijkt me niet helemaal de bedoeling van het klavertje vier of wel?
ik denk meer dat het bedoeld is om iemand anders even een steunbetuiging te geven en niet echt jezelf(ik kan het mis hebben)
Badge +4
Je hebt gelijk natuurlijk.
Het klavertje vier is inderdaad bedoeld om iemand te steunen.
Maar het kan zijn dat je (per ongeluk) jezelf een klavertje vier geeft.
Daar kunnen we verder niks aan veranderen, kan gebeuren. Je kan je klavertje ook weer intrekken trouwens, als je het per ongeluk hebt gedaan.

Ik hoop dat de oranje balk niet al te belangrijk wordt gevonden.
Ik wilde jullie in ieder geval opheldering geven over waar de balk mee in verhouding staat.

Groetjes Suzanne
De Kindertelefoon
haha nee het is niet al te belangrijk meer nieuwsgierig wat het wat, ik vergelijk het nu maar een beetje met je rank zoals topper enz alleen dan een balkje dat zich magisch vult.
ondanks dat ik het nog niet precies weet heeft u al meer duidelijkheid gegeven danku!
Ah dus daar staat dat oranje balkje vol. Het nieuwe forum zit vol verassingen ;)

Ik denk dat je inderdaad toch ergens een klavertje vier hebt gehad @Ronald2001. In jouw topic Het gaat slechter en slechter staan er in ieder geval 2 vermeldt.

Het werkt in ieder geval niet direct om jezelf een klavertje vier te geven, dat heb ik uitgeprobeerd hihi :8
EDIT: Never mind het werkt wel, maar pas na en aantal klavertjes vier.
Reputatie 2
Badge +9
Heey Kindertelefoon,

Klopt het dat je badges altijd min 1 is. Als ik bijvoorbeeld nu kijk op de badges van Ronald2001, dan staat er dat die er 9 heeft, maar als ik dan met mijn muis over zijn pf ga dan tel ik 10 badges. En hetzelfde is bij Pin zei heeft 17 badges. Maar als ik dan met me muis op haar pf ga dan tel ik ook 18 badges. En zo is dat hetzelfde met iedereen. Hoort dat zo? Of is er een badge die je heel makkelijk haalt dat die niet meetelt?

En hoe kan je iemand volgen? Volgens mij heb ik dat al eerder gevraagd, maar ik kijk zo wel even dan.

En me laatste vraag. Als ik klik op me pf dan zie je Topics 22, Reacties 532, Beantwoord 1. En dan heb je de getallen 1 en 0. Wat betekenen die 2 getallen dan?

Oke en me aller laatste vraag. Vroeger met de oude site kreeg ik altijd een berichtje als iemand op mijn topic reageert, of op een andere topic. Maar dat zie ik tegenwoordig ook niet meer terug. Ik krijg helemaal geen mail van de mensen die hebben gereageerd op mijn topics. Moet ik daarvoor zelf iets aanpassen?

Gr: Mr.S
@Mr.S
Heey Kindertelefoon,

Klopt het dat je badges altijd min 1 is. Als ik bijvoorbeeld nu kijk op de badges van Ronald2001, dan staat er dat die er 9 heeft, maar als ik dan met mijn muis over zijn pf ga dan tel ik 10 badges. En hetzelfde is bij Pin zei heeft 17 badges. Maar als ik dan met me muis op haar pf ga dan tel ik ook 18 badges. En zo is dat hetzelfde met iedereen. Hoort dat zo? Of is er een badge die je heel makkelijk haalt dat die niet meetelt?


zover ik even snel kan zien heb jij 10 badges maar staat er +9, er staat voor die +9 een groene badge, dat is 1 en dan de +9 erachter kom je dus op 10.

ik denk dat het zo in elkaar zit dat er een badge word afgebeeld en daarachter staat hoeveel je er heb zonder de afgebeelde badge erbij

hoe je iemand kan volgen, ga naar zijn/haar profiel en dan heb je een knopje met volgen.

die laatste 2 getallen zijn het aantal volgers en het aantal volgend.

uhm over die mail, ik krijg ze nog wel, kan je dit aanpassen in je instellingen
Die afgebeelde badge telt inderdaad mee als badge in je totaal aantal badges.

Volgen kan niet meer. Ik denk dat het samenhangt met dit topic waarin de KT vertelde dat de volgknop geen functie heeft. Ik denk dat ze daarom het volgen uit hebben gezet.

Die cijfertjes stonden vroeger inderdaad voor hoeveel volgers je had en hoeveel mensen jij volgde. Ik kan daar echter niet meer op drukken, dus ik denk dat dat een foutje is in de site of dat het samenhangt met dat de hele volgfunctie weg is.

EDIT: Ik kan er wel weer op drukken? Vreemd, vorige week kon ik dit niet meer...
Badge +4
Beste Mr. S,

Wat fijn, je vragen zijn al beantwoord door Ronald en Pin.
Voor de volledigheid zal ik hun antwoorden nog even aanvullen.

  • Badges: Wat Ronald zegt klopt, er wordt één badge getoond, en daarnaast hoeveel je er nog meer hebt.
  • We hebben de 'volg' knop verwijderd. Inderdaad naar aanleiding van het topic waar Pin naar verwijst. Het volgen van gebruikers bleek op ons forum geen enkele functie te hebben, omdat we geen privéberichten hebben. We hebben er nu voor gekozen om de knop weg te halen.
  • De tellers uit je laatste vraag hebben hier mee te maken. Daar stond eigenlijk: 'gevolg door' en 'volgend'. Nu we de volg-knop niet meer hebben waren deze tabbladen ook niet meer nuttig. Helaas kunnen we de tellers in je profiel niet weghalen. Bij de meeste gebruikers staat daar dus 0 0. Gebruikers die al iemand waren gaan volgen zien daar dus een getal staan. Maar deze getallen hebben verder geen betekenis meer. Helaas hebben we hier geen betere oplossing voor op dit moment.
  • In je profielinstellingen kun je aangeven wanneer je mail wilt ontvangen.
Hopelijk zijn je vragen zo beantwoord!

Met vriendelijke groet,

Suzanne_
De Kindertelefoon
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Bedankt Ronald2001, Pin en _Suzanne.

Wel jammer dat de volg knop weg is gehaald.

Gr:Mr. S
hey,

ik ga het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.
op het oude forum kon je onderaan "markeren als gelezen" drukken en werden alle bolletjes zwart, ik vond dit ideal om te kunnen kijken of er iets nieuws was.
nu zag ik bij instellingen een soort gelijke dat je op het hoofdmenu het aantal nieuwe topics en het aantal nieuwe reacties kon inschakelen.

ik heb dit dus gedaan maar mijn probleem is dat ik soms een topic/reacties niet lees omdat andere dit al hebben gedaan of deze heel oud is, nu staat er bijv dat ik er 44 nieuwe topics zijn bij sport en vrije tijd, en 130 nieuwe reacties. aangezien ik dit niet allemaal wil lezen maar wel wil weten wanneer er een nieuwe reactie is had ik dus de vraag of er ergens nog een knop is met "markeren als gelezen" zodat alles weer op 0 staat en het weer te zien is als iets nieuw is.

Gr Ronald

ps hoop dat het duidelijk is...

Reageer