Skip to main content
Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?

Toon eerste bericht

1562 reacties

Fleur_
Forum|alt.badge.img+3
  • De Kindertelefoon
  • September 11, 2025

Hi ​@Konijntje8 ,

Wat vervelend om te horen dat de zoekbalk het niet goed doet. Het kan zijn dat de site niet goed geladen is, of hij het tijdelijk niet doet. Zelf heb ik hier geen last van namelijk. Ik zou het doorgeven aan de community manager zodat er goed naar gekeken kan worden. Bedankt voor het doorgeven! 

Veel plezier nog op het forum!

Groetjes,

Fleur

De Kindertelefoon

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • September 11, 2025

Hoi ​@Fleur_ ,

Het werkt nu al weer goed🙃😊

Groetjes :)

NightShadow
  • September 15, 2025

Heyyy,

Effe een vraagje:

Je hebt de chat, die is van 11 tot 21 open, maar altijd bezet, er is niet tussen te komen. Dat is al heel erg lang zo.

Dus daar kan je eigenlijk niet meer terecht als je problemen hebt of iets. Dus we hadden het forum. 24/7 konden we er terecht. Meeste reacties werden gelijk geplaatst en zelfs midden in de nacht was het er gezellig. Maar sinds jullie nieuwe manier van modereren kan dat niet meer. Soms lijkt het tot 13 uur te duren voordat er dingen geplaatst worden, terwijl er staat dat jullie rond elf uur beginnen dacht ik. Het duurt uren en als je echt problemen hebt moet je eerst uren wachten totdat je topic geplaatst wordt en dan nog uren totdat de reacties van mensen geplaatst worden. Eigenlijk geeft het het gevoel dat we nergens meer terecht kunnen. Het forum was mijn veilige plek. Ik was hier volledig anoniem en het was echt mijn plek om weer tot rust te komen door anderen te helpen. 

Ik snap heel goed dat jullie dit met de beste intentie doen, dat jullie het hier veilig willen houden. Maar ik vond het hier veilig, ik hield van dit forum, van de mensen en de lieve moderators en de soms chagrijnige moderators. Ik heb hier met verschillende account opgezeten en bij elkaar meer dan 2000 reacties geplaatst. Ik heb hier de meest lieve mensen leren kennen.  Mijn vraag is of jullie er echt serieus over na kunnen denken of er geen andere oplossingen zijn, andere manieren? Wat veilig is, maar ook voor ons fijn is. Ik weet dat iedereen zich er al bij heeft neergelegd en dat ik dat ook zou moeten doen, maar ik kan dat niet. Al is het niet nu, al doen jullie het pas over een paar jaar. Dan hebben de volgende forumgebruikers er wat aan. Ik wil jullie alleen vragen om erover na te denken. Ik snap jullie beslissing echt, jullie willen het beste en de meest veilige online omgeving hebben, maar het voelt zo oneerlijk dat wij geen fijn forum meer hebben omdat er rare mensen zijn op de aarde.

Ik hoop dat jullie nog een fijne dag hebben :)  En als jullie er niet over na willen denken of zeggen dat het echt niet kan, zal ik me er waarschijnlijk wel bij neerleggen. Dus nee, deze moppersmurf zal niet blijven zeuren :) In ieder geval bedankt als u de moeite heeft genomen om dit te lezen

Fem_
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • September 15, 2025

Hoi ​@NightShadow ,

Wat vervelend dat je er bij de chat iedere keer niet tussen komt, dit is wel de bedoeling. Ik ga dit meteen doorsturen naar de community manager en hopelijk kunnen zij dit oppakken op kantoor!

Wat betreft het forum en het vooraf goedkeuren voordat berichten online komen, ik snap dat dit wanneer er niet of minder gemodereerd wordt, voor jullie als een teleurstelling voelt. Helaas hebben we deze keuze moeten maken omdat er in het verleden, vooral op tijdstippen dat deze gebruikers door hadden dat er vanuit ons niemand online was, contactgegevens/ social media accounts e.d. online werden gedeeld en wij dan achter de feiten aan lopen. Hopelijk met alle technologieën van tegenwoordig komt er snel een manier wat voor jullie en voor ons fijn en veilig werkt. Ik snap dat dit voor nu niets oplost.

Dankjewel voor je eerlijke mening en de manier waarop je het brengt!

Liefs, 

Fem, De Kindertelefoon

NightShadow
  • September 15, 2025

Heyyy,

Dankuwel dat u van de chat doorstuurt naar de community manager! Fijn dat u mij en me mening serieus neemt, dat is heel fijn! Laten we hopen dat er snel een nieuwe manier of technologie komt! Dankuwel voor uw antwoord!

Fijne dag nog!

Carolien_
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • September 17, 2025

@NightShadow 

Dankjewel voor je bericht en wat goed dat je met ons wil praten. We vinden het jammer om te horen dat je niet met een vrijwilliger in contact komt via de chat. Meestal helpt het om op een ander tijdstip (in de avond) te chatten of te bellen. Ook gaat de drukte vaak vanzelf weer over.

Fijn dat jij het forum voor de verandering 2 jaar geleden als veilig hebt ervaren. Helaas zijn er meerdere voorbeelden geweest waardoor er onveilige situaties konden ontstaan. Dat is ook de reden, dat we in samenspraak met experts en jongeren, tot dit besluit zijn gekomen. Zie ook het topic: https://forum.kindertelefoon.nl/over-de-kindertelefoon-54/verandering-forum-79305

We streven ernaar om tussen 10.00 en 23.00 uur jullie berichten, het liefst z.s.m. en maximaal binnen 4 uur, te plaatsen. Helaas kan het soms toch gebeuren dat dit niet lukt. Dit proberen we natuurlijk wel zo veel mogelijk te voorkomen.

We houden alle ontwikkelingen in de gaten en mocht er in de toekomst ruimte zijn om het modereren op een veilige manier anders vorm te geven, dan zullen we daar zeker naar kijken.

Dit is waarschijnlijk niet het antwoord waar je op hoopte, maar hopelijk helpt het je wel om je hier bij neer te leggen.

Groet,

Carolien

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • September 30, 2025

Dag Kindertelefoon. Ik had een vraagje voor jullie. Ik heb een brief geplaatst in dit topic: 

Eigenlijk zou ik die ook wel als topic kunnen plaatsen, want dan kunnen meer kinderen erop reageren. En kan ik er ook weer op reageren 😊. Kan dat? Of moet ik een nieuwe maken? Dan maak ik die wat uitgebreider. Want nu zien eigenlijk te weinig mensen wat ik tegen de jongens wil zeggen vind ik. En de reacties. En ik zou ook wel uitgebreider willen reageren op de brieven van de anderen. Zoals de super mooie brief van ​@Tartan15  over zijn straf van dat meisje. Want het is een brieven topic en dan mogen we niet te veel erop doorgaan denk ik. En als het een topic is kan dat wel. 

Nou, ik hoor (lees) wel van u 😘 Groetjes Tjempie xxx

Fleur_
Forum|alt.badge.img+3
  • De Kindertelefoon
  • September 30, 2025

Hi ​@Tjempie,

We hebben jouw reactie omgezet in het volgende topic; 

Je kunt hem ook vinden in jouw eigen account!

Veel plezier nog op het forum,

Groetjes,

Fleur

De Kindertelefoon

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • September 30, 2025

Dag ​@Fleur_  ah super! Dank u wel! 

Groetjes Tjempie xxx

NightShadow

Goedemiddag. Mijn computer is zo goed als aan het crashen. En dan een reactie plaatsen gaat niet zo best. Ik heb een reactie geplaatst in 

Maar ik heb het idee dat door het verkeerd laden van mijn browser dat hij perongeluk in

of  in de ander waarvan ik de link geeneens meer kan vinden. Lang verhaal kort, mijn computer werkt niet, me brein werkt niet en nu gaat het dus fout. Zou u hem kunnen vinden en in de juiste topic plaatsen. Het spijt me echt heel erg. Maar de computer doet het gewoon niet en ik eigenlijk ook niet. Het liefst heb ik de brief in de topic van ​@LEAB komt. Het spijt me voor de verwarring. 

Fleur_
Forum|alt.badge.img+3
  • De Kindertelefoon
  • October 8, 2025

Hi ​@NightShadow ,

Helemaal geen probleem, dat kan gebeuren! Ik heb hem in het goede topic geplaatst! 

Groetjes,

Fleur

De Kindertelefoon

NightShadow

Hartstikke bedankt! En echt sorry! 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 8, 2025

Hoi, hoe kan het toch dat de laatste tijd er best redelijk vaak 's avonds geen moderatie is? Dat is juist de tijd dat we graag elkaar helpen en zelf tips en adviezen lezen. 1 keer begrijp ik, maar dit is nu een tikje structureel aan het worden. Wellicht kan het plaatsings beleid dan maar wat worden aangepast? Want dit is, met permissie, echt vervelend voor ons. Ik hoop dat er een oplossing voor gevonden wordt. Want het forum kleed steeds verder uit qua tijdsspanne en wordt een 8-17 winkel op deze manier. En dat is echt jammer. 

Met alle respect uiteraard. Groetjes, Tartan. 

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • October 9, 2025

Hoi ​@Tartan15 ,

je hebt helemaal gelijk, gisteravond is er niet gemodereerd. Dat was wel de bedoeling. Er is altijd een moderator ingeroosterd voor de ochtend - en avonddiensten, en waar mogelijk ook voor de meeste middagdiensten. Wanneer er om wat voor reden dan ook niet gemodereerd is, is uiteraard heel vervelend voor de forumgebruikers en het zal hier dan ook worden besproken.

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Carolien_
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • October 9, 2025

@Tartan15 

Goed dat je dit aangeeft! Het was zeker de bedoeling dat er gisteravond gemodereerd werd, maar helaas is dit niet gebeurd. Het is en blijft mensenwerk, we hebben dit intern opgepakt. Verder sluiten we ons helemaal aan bij wat Marieke in het vorige bericht heeft gezegd.

Groet,

Carolien

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 9, 2025

overbodig😊 

JanneB
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • October 9, 2025

Hoi ​@Konijntje8

Fijn dat je je topic naar aanleiding van onze mail hebt aangepast. Het aangepaste topic was niet verwijderd, maar stond nog in de 'pending'. Excuus dat het wat langer duurde voordat deze op het forum is geplaatst. Inmiddels is jouw topic geplaatst en zichtbaar voor andere forumgebruikers. 

We kunnen ons goed voorstellen dat je hiermee zit. We krijgen van meerdere gebruikers signalen dat ze behoefte hebben aan transparantie wanneer berichten zijn geschreven met behulp van AI. Helaas is het erg lastig om hier goed op te kunnen modereren, omdat we nooit zeker kunnen weten of er AI is gebruikt. Weet wel dat dit bij ons onder de aandacht is en dat we bezig zijn om het bewustzijn hiervan onder de forumgebruikers te vergroten door dit bij ons advies over bronvermelding toe te voegen. Dit zal op korte termijn worden aangepast in de forumregels. 

Nogmaals goed dat je jouw mening deelt!

Groetjes, JanneB van De Kindertelefoon

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 10, 2025

Hoi KT,

Ik had gisteren nog een berichtje geplaatst hier na de reactie van ​@JanneB , maar die is niet geplaatst en heb ook geen mail of iets gehad..  Ik snap niet goed waarom niet?..🙂

Liefs :)

Fleur_
Forum|alt.badge.img+3
  • De Kindertelefoon
  • October 11, 2025

Hi @konijntje8 ,

Wat een goede vraag! Weet je nog toevallig in welk topic deze reactie was? Ik heb even gekeken maar kon namelijk nu nog niks vinden :(. Als je dat wilt delen dan zou ik het wat makkelijker kunnen vinden, zou je dit niet willen delen is dat ook goed, dan stuur ik je een mailtje met wat je kan doen!

Veel plezier nog op het forum!

Groetjes,

Fleur

De Kindertelefoon

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 11, 2025

Hoi ​@Fleur_ ,

Het was in dit topic (van de veelgestelde vragen🙃🙂).

Groetjes :)

Fleur_
Forum|alt.badge.img+3
  • De Kindertelefoon
  • October 11, 2025

Hi ​@Konijntje8 ,

Dankjewel voor jouw reactie! Hij staat bij ons niet in het systeem, ook niet als verwijderd. Het kan zijn dat er wat mis is gegaan tijdens het posten waardoor hij niet door is gekomen. Ik kan hem dus niet posten of zien wat het was omdat hij helemaal niet in ons systeem staat. Vandaar ook dat je geen mailtje hebt gekregen. Onze excuses hiervoor! Zou je het opnieuw willen proberen? 

Veel plezier nog op het Forum!

Groetjes,

Fleur

De Kindertelefoon

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 11, 2025

Hoi ​@Fleur_ ,

Geeft niet :)) Wat in mijn bericht (iets uitgebreider) stond, is of als die toevoeging aan de forumregels dat AI ook als bron gezien gaat worden er is daar vanuit jullie een topic over kan komen? Dus een soort van aankondiging zo van ; vanaf nu voegen we aan de forumregels toe dat als je AI gebruikt in je reacties, je dit erbij moet zetten als bron. 

Denk dat het anders snel gemist wordt of voor de mensen die al langer op het forum zitten🙂

Fleur_
Forum|alt.badge.img+3
  • De Kindertelefoon
  • October 11, 2025

Hi ​@Konijntje8 ,

Wat een goed voorstel! Ik geef het door aan de community manager of dat kan gebeuren als de regels veranderen. Bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Fleur

De Kindertelefoon

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • October 11, 2025

Hey kindertelefoon 

Er is sowieso van 15.15 vandaag tot 18.15 niet gemodereerd volgens mij. Waar ligt dit aan?

Ik zou namelijk graag mn berichten en reacties online zien.

@Konijntje8 idd een super voorstel, gebruik van AI is namelijk soms echt irritant. Ik zou dat nooit doen. Dan maar geen mooie reactie. 

Liefs XXX Yusa 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 11, 2025

Goedemiddag, in navolging van mijn eerdere vraag hierover van 8 oktober, zie ik ook vandaag weer een wel erg lange stilte. Ik wil echt niet zeuren of valse kritiek leveren, ik weet echt dat iedereen volop hun best doet, maar weer is op een van de meest belangrijke momenten van vraag en antwoord, het forum ongemodereerd inactief.  Dat is echt heel jammer. Als het aan capaciteit en personele mogelijkheden ligt, dan vind ik dat toch bijzonder, gezien het feit dat er recent nog een forum bij gekomen is. Hoe heeft de bedenker in gedachten gehad dat behapbaar te krijgen als 1 forum al de grenzen raakt van wat er kan. Het is de laatste tijd echt een beetje structureel en met echt alle waardering en respect en mijn liefde voor uw werk, dat begint nu toch wat te kriebelen zeg maar. 

Met weer alle achting en liefs, Tartan