Vraag

Zorgen over PCOS

  • 13 January 2021
  • 1 reactie
  • 64 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Haaaii,

zoals je ziet heb ik wat zorgen over mijn menstruatie. Ik ben bang dat ik PCOS heb. Voor alle meisjes (en jongens) die niet weten wat PCOS is:

Bij vrouwen die PCOS hebben, worden in de eierstok meerdere kleine vochtblaasjes gevormd. Doordat de eisprong uitblijft, krijg je ook minder vaak of geen menstruatie. Door het ontbreken van een eisprong wordt de vruchtbaarheid sterk verminderd.

Toen ik dit las dacht ik ook echt van wat the f*ck is dit. Nooouu kortom het betekent dat je dus onregelmatige ongesteldheid hebt en dat je minder snel zwanger raakt. Nou met dat zwanger raken boeit mij nu nog niet zo veel maar ik wil wel kids. En het is echt heeeeel vervelend voor een meisje wanneer ze niet weet wanneer ze ongesteld wordt, dan wordt ik dus elke keer verast met buikkrampen en een doorgelekte ik. 

Ik ben geen expert en heb het ook maar in mijn hoofd gehaald door de zwangerschaps Q&A van teske de schepper :)) dus als ik het helemaal fout heb let me know.

Nou is dit dus 3 keer gebeurd en tussen die 3 keer zat ¾  jaar. IK WEET DUS NOG HELEMAAL NIET OF IK HET HEB. Maar ik durf het niet aan mn moeder te vragen en ik maak me zorgen. Hoe moet ik het vragen en heeft iemand hier ervaring mee?

Geruststelling is en tips zijn hartstikke welkom.

Liefs from meee x


1 reactie

Zelf heb ik geen ervaring met menstrueren, maar gelukkig zijn er zat andere forumleden die dat wel hebben.
Zij zullen je vertellen dat dit in het begin erg onregelmatig kan zijn, dus dat kan hier het geval zijn.

Je hoeft dit zeker niet met je moeder te bespreken.
Misschien is dit meer iets voor je vriendinnen?
Zij zitten of zaten in exact dezelfde situatie dus het kan nuttig zijn om naar hun ervaringen te luisteren.


En wat PCOS (Polycystic Ovary Syndrome ) betreft:
Onregelmatig ongesteld zijn hoeft niet te beteken dat je dit hebt.
Zo kun je hoofdpijn hebben van een gezwel in je hersenen, maar ook door een flinke verkoudheid.
Een (huis)arts zal dit dus moeten vaststellen.
Afhankelijk van je leeftijd kun je een afspraak maken met de huisarts zonder dat je ouders de uitslag te horen krijgen.
Mocht jij je dus nog zorgen maken, dan lijkt het mij verstandig om toch met een van jouw ouders een afspraak te maken al is het om je gerust te stellen.

Volgende de CDC zijn er ook middelen om de gevolgen van PCOS te bestrijden, dus is het geen hopeloze situatie.

Reageer