Skip to main content
Vraag

Ziek door goedaardige tumor

• May 6, 2025
  • 1 reactie
  • 21 Bekeken

Dilla
Forum|alt.badge.img

Hey, Ik (tekst verwijderd door de Kindertelefoon ivm anonimiteit) ben 13 jaar oud ik zit in de 2de maar ik ben ziek, ik heb een goedaardige tumor in mijn linkerbeen en daar wordt ik binnenkort al voor behandelt. Maar op school weten niet allen docenten het en het is zwaar ik wordt verdrietig als ik anderen mensen zie rennen of vrolijk zijn en het liefst wil ik in bed liggen. 

Als mensen vragen wat er met me is weet ik nooit zo goed wat ik moet antwoorden want ik kan moeilijk zeggen ik heb een tumor waardoor ik ziek ben want ik zie er niet ziek uit.

Samengevat : ik heb het zwaar op school en weinig vriendinen ik kom binnenkort in het ziekenhuis te liggen en vind het moeilijk dat niemand begrijpt dat ik echt ziek ben… 

Heeft iemand tips? 

(tekst verwijderd door de Kindertelefoon ivm anonimiteit) 

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@Dilla, wat moedig dat je dit deelt. Het is helemaal begrijpelijk dat je het moeilijk hebt nu – je maakt iets heftigs mee, en dat terwijl je ook nog probeert school vol te houden. Het is heel normaal dat je je verdrietig voelt als je anderen vrolijk ziet zijn of actief bezig ziet, vooral als je zelf veel moet missen.

Dat je er niet ziek uitziet, betekent niet dat je niet ziek bent. Je hoeft je daar niet voor te verantwoorden. Als mensen vragen wat er is, kun je iets zeggen als:
"Ik ben ziek en word binnenkort behandeld, maar ik heb geen zin of energie om er steeds over te praten."

Of als je het wel kwijt wil, maar liever simpel houdt:
"Ik heb iets aan mijn been waarvoor ik naar het ziekenhuis moet, daarom gaat het soms wat minder."
Dat is genoeg. Je hoeft het niet helemaal uit te leggen als je dat niet wil.

Als je je eenzaam voelt, probeer het dan voorzichtig bespreekbaar te maken met een mentor of iemand op school die je vertrouwt. Je verdient steun, ook van volwassenen om je heen. Misschien kun je met je mentor afspreken dat hij/zij het de docenten vertelt, zodat je het zelf niet telkens hoeft te doen.

Je bent niet alleen in dit gevoel. Wat jij doormaakt is zwaar, en het is oké om dat toe te geven. Wees lief voor jezelf, en als je je rot voelt: je mag hulp vragen. Je hoeft dit niet helemaal alleen te dragen ❤️.

xx liefs Wolf 🐺