Vraag

zelfbeschadiging?

  • 10 July 2023
  • 7 reacties
  • 83 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

hey ik ben een meisje van 13 en ik heb een probleem. de laatste tijd heb ik veel last van dat mijn vingers geen huid meer hebben. elke keer als het geneest trek ik het er ook weer af. valt dit onder zelfbeschadiging? ik wil er ook niet hulp voor zoeken omdat het maar zo'n klein dingetje is. maar ik heb er best wel last van. ik wil ook niet dat iemand het opmerkt dus als ik een hand moet schudden dan trek ik zo snel mogelijk daarna mijn hand weg of probeer eronderuit te komen. heeft er iemand een oplossing?


7 reacties

Reputatie 1
Badge

heyy, zie je het zelf als zelfbeschadiging? doe je het om jezelf pijn te doen of doe je het om ergens aan te zitten of doe je het om jezelf ergens voor te straffen? Als het je niet lukt om te stoppen kun je voor een tijdje pleisters om je vingers doen en als je denkt dat je van je vingers af kan blijven kan je ze weer af doen. Veel succes!

Reputatie 7
Badge +9

met pleister kan je helaas niet veel. ik kan met veel ook niet op mijn telefoon. ik ben ook bang zodra het weer genezen is dat het weer opnieuw gebeurt. voor wat extra info erover: het begint telkens met van die blaartjes die je krijgt als je lang in bad zit en dan van die rimpels krijgt die later een soort blaartjes vormen en die gaan automatisch open.

Reputatie 5
Badge +3

Ik heb heel lang een probleem gehad met nagelbijten, de tip die ik kreeg was: laat eerst 1 nagel groeien, dan 2 en dan steeds meer tot dat je bent gestopt met nagelbijten, misschien helpt dit jou ook maar ipv nagels is het bij jou huid?

Reputatie 7
Badge +9

ik kan niet snappen dat dat werkt. dat ligt waarschijnlijk aan mij maar goed dat is gewoon mijn probleem.

zou ik langs de huisarts hier mee kunnen zonder afspraak? ik wil namelijk eerst weten wat een huisarts ervan zegt. dat is niet dat ik jullie niet vertrouw ofzo maar zij kunnen mijn vingers zien en jullie niet.

Reputatie 7
Badge +7

Iets is zelfbeschadiging als je het doet om jezelf expres pijn te doen of jezelf te expres te straffen. Dat kan vanalles zijn zoals: nagelbijten, hoofd bonken, snijden, krabben, knijpen of branden. 

Bij het pijn doen komt een stofje vrij: endorfine. Dat is eigenlijk een pijnstillend stofje, waarbij je dus (als bijvoorbeeld je verdrietig of boos bent) op de pijn van je zelfbeschadiging let. En niet op de andere emotionele pijn let. 

Het is geen zelfbeschadiging als je het doet omdat het jeukt of kriebelt. Dan komt dat stofje niet vrij.

 

Dus mijn vraag is dus: doe je het omdat je op dat moment super slecht voelt of doe je het omdat het irriteert of jeukt?

Reputatie 7
Badge +9

Nou ja ik denk dat ik het doe omdat irriteert

Reputatie 7
Badge +7

@ikweethetnietmeer2009 Dan is het dus geen zelfbeschadiging. Maar gewoon een irritant velletje dat je telkens los trekt.

Reageer