Skip to main content
Vraag

zelf beschadiging

• June 4, 2025
  • 2 reacties
  • 63 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi ik ben een 14 jarig meisje en heb adhd en autisme. Ik heb mezelf voor het eerst beschadigd in maart 2025 en sinds dien heb ik er niet meer aan gedacht tot gisteren ik opeens me erg slecht voelde uit het niks en het weer probeerde en het stomme gevoel ging wel weg. Alleen de spijt der na heb ik wel heel erg. Ik heb het sinds gisteren al weer 3 keer gedaan omdat mijn hoofd er niet over op kan houden met denken, ik voel me niet slecht of kut meer maar men hoofd zet het idee van het snijden niet uit mijn hoofd. Ik denk dat het misschien een sign van hulp is dat iemand het ziet en me helpt want ik denk dat ik wel wat mentale problemen en want ik slaap niet tot slecht elke dag en voel me vaak slecht of niets waard. Hebben andere mensen dit ook of moet ik hier iets aan doen want ik weet het niet meer

-woonplaats verwijderd door De Kindertelefoon i.v.m. anonimiteit-

2 reacties

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 4, 2025

Lieve ​@Xxxxxxgx Xxxxxxgx 💛

Wat ontzettend dapper van je dat je dit hier durft te delen. Echt. Je hebt een grote stap gezet door woorden te geven aan iets wat vanbinnen vast als een storm voelt. En dat zegt al iets heel krachtigs over jou: je wilt gezien worden, je wilt dat het stopt, en je weet ergens diep vanbinnen dat dit niet is hoe het hoort te blijven. 🫂

Allereerst: je bent niet alleen, en je bent niet gek. Heel veel jongeren met ADHD, autisme of andere mentale struggles voelen zich soms zó overweldigd dat ze op een moment geen andere uitweg meer zien dan zichzelf pijn doen. Niet omdat ze aandacht willen, maar omdat ze niet weten hoe ze anders met die druk in hun hoofd moeten omgaan.

Maar wat jij nu meemaakt, dat stemmetje in je hoofd dat blijft zeggen “doe het nog een keer”, dat is een alarmbel. Niet omdat je zwak bent, maar omdat je brein en je gevoel overbelast zijn. En jij hebt die pijn niet verdiend.

✨ Wat kun je nu doen?

1. Praat met een volwassene die je vertrouwt.
Als je je veilig voelt bij een ouder, mentor, docent of vertrouwenspersoon op school, vertel dan dat het nu niet goed gaat. Je hoeft niet alles perfect uit te leggen, je kunt ook dit bericht laten lezen.

Je kunt iets zeggen als:
“Ik voel me al een tijdje niet goed. Ik snijd mezelf en ik weet niet goed waarom, maar ik kan er niet mee stoppen. Ik denk dat ik hulp nodig heb.”

2. Je hóeft dit niet alleen op te lossen.
Er zijn mensen die hier speciaal voor zijn — niet om te oordelen, maar om je te helpen. Denk aan een huisarts, een psycholoog, of instanties zoals:

• De Kindertelefoon (tot 18 jaar) – chat of bel anoniem: www.kindertelefoon.nl / 0800-0432

• 113 Zelfmoordpreventie – ook als je jezelf pijn doet maar niet dood wil: www.113.nl / 0800-0113

• @MIND Korrelatie – voor mentale steun, ook via chat of telefoon: www.mindkorrelatie.nl

3. Vervang het snijden door iets minder schadelijk.
Nee, het is niet de oplossing. Maar soms helpt het om de impuls te doorbreken, zodat je hoofd even ruimte krijgt:

• Houd een ijsklontje vast of leg het op je huid.

• Teken met rode stift waar je anders zou snijden.

• Ga hard iets knijpen (spons, stressbal, handdoek).

• Schrijf of typ je gedachten van je af, ook al is het chaotisch.

Het doel is niet perfect zijn, maar veilig blijven tot je hulp krijgt.

🌱 Jij bent waardevol.

Wat je voelt is echt. Wat je meemaakt is zwaar. Maar het betekent niet dat het altijd zo blijft. Er bestaat hulp. Er bestaan manieren waarop je je beter kunt gaan voelen. Jij verdient het om weer te kunnen lachen, te slapen, te ademen zonder die druk in je hoofd. En dat kán, met hulp. Echt waar.

Laat me weten als je ergens over wilt praten. Je hoeft niet sterk te zijn — je hoeft alleen maar eerlijk te zijn, zoals je nu al was.

Liefs,
Ben 🌻🕯️

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@Xxxxxxgx, wat dapper dat je dit deelt. Wat je nu meemaakt is heel heftig en je hoeft dit niet alleen te dragen. Dat je jezelf beschadigt en daarna spijt voelt, laat zien dat je eigenlijk liever op een andere manier met die gevoelens om zou willen gaan. Je hoofd zit vol, je slaapt slecht en je voelt je vaak waardeloos — dat zijn allemaal serieuze signalen dat je hulp nodig hebt, en dat is helemaal oké. ADHD en autisme kunnen ervoor zorgen dat emoties extra hard binnenkomen en moeilijk los te laten zijn, en dat je hoofd soms blijft hangen in dingen zoals zelfbeschadiging, zelfs als je je op dat moment niet echt verdrietig voelt. Je bent niet de enige die dit meemaakt, en er is hulp. Praat alsjeblieft met een volwassene die je vertrouwt, zoals een ouder, mentor of huisarts. Je hoeft niet precies te weten wat je voelt — het belangrijkste is dat je zegt: "Ik zit niet goed in mijn vel en ik weet niet meer wat ik moet doen." Je kunt ook anoniem praten met iemand via de Kindertelefoon (0800-0432) of 113 Zelfmoordpreventie (0800-0113 of www.113.nl). Je bent niet raar of kapot — je bent iemand die veel voelt en nu steun nodig heeft. Je verdient hulp, rust en een manier om je beter te voelen, stap voor stap. 💛

xx liefs Wolf 🐺