Weinig eten

  • 20 June 2017
  • 3 reacties
  • 187 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey
Ik ben heel onzeker over m'n gewicht (1.67cm en 54 kilo). Ik vind dat ik behoorlijk dik ben (m'n oma en moeder zeggen altijd dat ik op m'n gewicht moet letten, niet te veel ongezonds eten en dat overgewicht in de familie zit...) ik eet nu s'ochtens een droog broodje smidsag's niks en s'avonds ongeveer een half bord. Na sport eet ik ook niet veel. Ik weet t gewoon niet waarom kan ik niet dun zijn en net zoals bijna alle meisjes uit m'n klas rond de 40 kilo kilo wegen. Ik voel me in de klas altijd net een walvis. Dan zegt een 'vriendin' je bent helemaal niet dik, maar daar geloof ik niks van want wij zijn met 2 andere meisjes een beetje aan de dikkere kant (13 meisjes in m'n klas) weten jullie hier een oplossing voor??
-xxx-

3 reacties

54 kilo is juist een prima gewicht, als jij richting de 40 kilo komt heb je ondergewicht.
Wat vervelend dat je je zo rot voelt over je gewicht. Zeker als je verschillende reacties krijgt van mensen die dicht bij je staan (familie en vrienden). Je hebt een prima Body Mass Index (19.4) en kan dit behouden door gezond te blijven eten en te bewegen. Nu vertelde je dat je vrij weinig beweegt, maar uit je bericht zie ik dat je niet gezond eet. Dit is wel iets waar je aan kan werken om op een goed gewicht te blijven.


Gezonder eten


Soms kan het lastig zijn om goed te blijven eten in een periode dat je onzeker bent over je lichaam. Je zou er naar kunnen neigen om minder te gaan eten zodat je minder binnenkrijgt dan dat je verbrand. Toch is bewezen dat dit heel erg slecht voor je is. Om je metabolisme goed op gang te houden, zou je het beste meerdere keren per dag kunnen eten. Ik zal een voorbeeld geven van een eetschema die gezond is, gevarieerd én lekker:
  • Ontbijt - Yoghurt met banaan en musli
  • Tussendoor - 1 groter stuk fruit (appel, peer - geen banaan, die had je bij je ontbijt al op)
  • Lunch - 2 rijstwafels met kipfilet en komkommer
  • Tussendoor - 2 kleinere stukken fruit (mandarijnen, kiwi's, etc.)
  • Diner - Wokgroenten met zilvervliesrijst
  • Tussendoor - Klein bakje ongezouten, gemengde noten

Dit is een voorbeeld hoe je dag er uit zou kunnen zien met zes eetmomenten. Daarnaast is het heel erg gevarieerd en naar mijn opinie ook nog eens lekker.


Meer bewegen


Toch is het ook belangrijk om goed te blijven bewegen. Soms heb je eventjes wat inspiratie nodig. Als je van school naar huis fietst, kan je bijvoorbeeld een extra blokje om fietsen. Of als je een hond hebt, zou je de hond misschien wat vaker uit kunnen laten. Dat vinden je ouders fijn én het is goed voor je lichaam. Let er wel in op dat je niet doorslaat. Een half uur per dag actief bewegen is gezond, maar let op dat je niet in één keer twee uur lang gaat sporten.
Daarnaast zou je er ook voor kunnen kiezen om gezellig met vrienden te sporten. Denk aan hardlopen of samen een workout doen.


Al met al, je bent niet te dik. Je zit op een gezond gewicht. Toch snap ik dat het soms heel lastig is om jezelf goed te voelen in deze maatschappij waarbij heel veel van je verwacht wordt. Je bent niet alleen! Wees niet bang om er over te praten. Je hebt nu hulp gezocht op het forum, dat is heel goed. Praat er nog eens met je ouders over en vertel dat het je echt dwarszit, misschien lucht dat op.

Groetjes,
Jesley
Badge

 

Hey
Ik ben heel onzeker over m'n gewicht (1.67cm en 54 kilo). Ik vind dat ik behoorlijk dik ben (m'n oma en moeder zeggen altijd dat ik op m'n gewicht moet letten, niet te veel ongezonds eten en dat overgewicht in de familie zit...) ik eet nu s'ochtens een droog broodje smidsag's niks en s'avonds ongeveer een half bord. Na sport eet ik ook niet veel. Ik weet t gewoon niet waarom kan ik niet dun zijn en net zoals bijna alle meisjes uit m'n klas rond de 40 kilo kilo wegen. Ik voel me in de klas altijd net een walvis. Dan zegt een 'vriendin' je bent helemaal niet dik, maar daar geloof ik niks van want wij zijn met 2 andere meisjes een beetje aan de dikkere kant (13 meisjes in m'n klas) weten jullie hier een oplossing voor??
-xxx-

Hey @Iemand13Op13Aarde 

Mag ik eerst even zeggen dat je helemaal niet te zwaar bent of wat dan ook? Ik ben 13, iets korten en weeg 64kg. Ik weet niet of jij al rondingen hebt enz. want daar kan het ook aan liggen. Je moet niet minder eten, maar gezonder ! Je oma en je moeder moeten gewoon even hun mondje dicht houden. Een schoolarts zei ook al tegen mij dat ik te dik ben, en ben dus op dieet gegaan. Ik werd daar steeds onzekerder door en viel ook niet af. Mn moeder was woedend op die schoolarts omdat ze ons telkens belde om te vragen of het al was gelukt of niet. Mijn moeder nam de telefoon op en zei dat ze echt even moest ophoepelen. Sindsdien eet ik niks meet eigenlijk in de pauzes op school. s' avonds en s' ochtends eet ik nog wel, maar niet al teveel. Lieverd, doe mij aub niet na, ik heb op het randje van anorexia gezeten. Het 'perfecte' lichaam bestaat niet! Voor de één is 50kg gezond, en de ander 40. En zijn die dunne meisjes nou echt zo mooi en perfect?

 

Reageer