Vraag

weet iemand wat ik heb?

  • 5 June 2020
  • 6 reacties
  • 110 Bekeken

Badge +1

Heyyy ik heb een probleem… 

ik heb de laatste tijd veel last van tintelingen in mijn handen/voeten en ga dan wazig zien.ook tril ik helemaal en kan ik bijna niet meer lopen. ik schrik hier van en krijg dan last van mijn ademhaling. ik heb dit al een paar x eerder gehad en ben naar de huisarts geweest. ze zei dat het eraan lag dat ik me druk maakte over iets. maar ik heb totaal niet het idee dat dit klopt. ik maakte me nergens druk om ik had het super gezellig met nieuwe vrienden en maakte gewoon mijn wiskunde huiswerk… mijn vraag is heeft iemand dit ook of weet iemand misschien wat dit is en wat help?


6 reacties

Hi,

Ik vraag me af hoe wij, jongeren, wel zouden moeten weten wat er is en je huisarts niet? Of dat je huisarts het fout heeft en wij niet? Daarom wil ik beginnen te zeggen dat niemand hier professioneel advies kan geven en dat je je huisarts beter kan vertrouwen dan elke reactie die hier wordt geplaatst... Als je denkt dat er iets anders aan de hand is, kun je gewoon teruggaan naar je huisarts of een second opinion vragen bij een andere huisarts. 

Tintelingen kun je krijgen als er te weinig bloed naar een lichaamsdeel stroomt. Weet je wel dat gevoel als je je arm onder je hoofd legt en na een tijdje alles tintelt en dat langzaam weggaat als je arm weer vrij ligt? De tinteling is een signaal dat je arm wordt "afgekneld". Dit gevoel verdwijnt als de oorzaak van die knelling verdwijnt en het bloed weer overal goed kan doorstromen.

Wazig zien en trillen kan een te lage bloeddruk zijn of dat je te weinig drinkt. Soms sta je te snel op en dan krijg je ook zoiets, herkenbaar? 

Die ademhaling lijkt dan te komen door je paniekreactie op de bovengenoemde symptomen.

Dit alles kan idd ook door stress komen. Het is heel goed mogelijk dat je niet weet waar je stress om hebt, dat je dit wegdrukt. Als je het wegdrukt, is het alleen maar logischer dat je deze lichamelijke klachten hebben. De stress die je hebt moet er toch echt uit. Als dat niet gebeurt door de emotie er te laten zijn, komt het er soms anders uit, bv via lichamelijke klachten. Die klachten verdwijnen dan vanzelf als je stopt met het wegstoppen van al die emoties. Dit kan dan op ieder moment gebeuren, ook als er op dat moment eigenlijk geen stress is. Dan loopt de emmer gewoon even over. 

Dat wegstoppen kan een heel onbewust proces zijn. Misschien kan je huisarts of iemand in je omgeving je wel helpen om erachter te komen wat het zou kunnen zijn dat je zo bezig houdt. 

Het komt vaker voor dan je denkt, lichamelijke klachten als gevolg van psychische klachten. Zo vinden we het bv heel normaal om vermoeid thuis te komen van een drukke dag en dan bv hoofdpijn te hebben. Dat is ook een lichamelijk respons op een mentale kwestie.

Gr. Pin

Hey @anoniemgm . Ik kan niet echt zeggen wat je hebt. Goed dat je toen naar de huisarts bent geweest , jammer dat je het nu nog steeds hebt,misschien kan je naar een andere huisarts is vragen, dus een soort van second opiniun (sorry voor mijn spelling).

 

Ik heb zelf ook wel is tintelingen in mijn handen en voeten , maar dat heeft ook een beetje te maken met mijn verleden.  Het zijn voor mij echt lichte tintelingen en komen niet vaak voor. Ik tril zelf daarna niet. Maar soms zie ik soms in een keer wazig en word het soms zwart in mijn ogen en krijg ik veel hoofdpijn. Dat is dan voor mij iets van een minuutje , meestal blijf ik dan staan en probeer ik mijn hoofd stil te houden, misschien helpt het voor jou als je er weer last van krijgt dat je even gaat zitten of tot rust komt door bijvoorbeeld even je ogen dicht te doen en even rustig in en uit te ademen. 

Zelf kan ik niet echt zeggen wat het is bij jou maar misschien helpt de tip.

Hopelijk helpt dit. 

Groetjes gebruiker c 

 

edit: ik ben het eens met het beric@Pin 

Reputatie 2
Badge

Heyy,

ik heb hier zelf ook wel eens last van. Bij mij is het zo dat ik er zoveel oplet dat het veel erger is in mijn hoofd. Oftewel ik was er zoveel mee bezig, dat het een beetje psychisch werd. 

Ook kun je kijken of het misschien zo is dat je handen en voeten gaan tintelen en dat je dan in paniek raakt en daardoor benauwd word.

Als je ook meer dorst hebt dan normaal raad ik wel aan om terug te gaan naar de huisarts en te zeggen dat je ook meer dorst hebt. Want dan heb je mogelijk diabetes type 1. Ik heb dat zelf ook, en het is niet heel erg hoor dus maak je vooral geen zorgen.

Maar als je geen last hebt van extreme dorst is het verder niet ernstig. En gaat het waarschijnlijk vanzelf wel over♡♡

Groetjes Daisy!

Badge +1

heyy Daisy

ik heb ook best veel dorst en ook een droge mond… is dat erg?

Hallo anoniemgn :)

Misschien dat je toevallig dorst hebt maar als het al een tijdje bestaat terwijl je genoeg drinkt lijkt het mij verstandig om naar de huisarts te gaan en dan vertellen dat je in deze periode geen/weinig stress ervaart.

-TheMightySlayer  <3

Hi anoniemgm,

 

zoals hierboven al door meerdere forumleden gezegd: wij kunnen niet weten wat je hebt. Wij zijn geen dokters, dus ga naar de dokter voor een goed advies.

 

Wij kunnen hier met zijn allen wel raden naar wat je hebt en misschien herkent iemand de klachten zoals jij die genoemd hebt, bij zichzelf.

 

Toen ik jouw topic las , moest ik denken aan hyperventilatie. Maar ja, of je er iets aan hebt dat ik dat denk, idk. Je zou die vraag aan de huisarts kunnen stellen of die denkt aan hyperventilatie en of hij/zij dan uit kan leggen waarom wel of juist niet.

Als je iets over hyperventilatie wilt lezen, dan kun je kijken op 

https://www.thuisarts.nl/hyperventilatie/ik-heb-last-van-hyperventilatie

 

Het is de vraag of jouw klachten komen door een 'verkeerde’ ademhaling of dat er klachten zijn die dat veroorzaken. Beetje het verhaal van de kip en het ei. Ik weet het niet.

 

Ik zou gewoon nog eens advies vragen aan de huisarts. Dan wordt alles vast duidelijk(er).

 

EDIT: ik post deze reactie alleen omdat ik een meisje ken die van de huisarts de diagnose hyperventilatie heeft gekregen en voor mij lijken jouw klachten daar op

 

Groetjes,

M&M's

Reageer