Vraag

Wat merken jullie van de puberteit?

  • 21 December 2023
  • 12 reacties
  • 280 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Hoi Allemaal

Ik wou eens aan iedereen hier vragen om  leuke, grappige of opvallende dingen te vertellen over hoe jij merkt dat je puber bent en hoe jou dat beïnvloedtBijvoorbeeld dat je nu langer bent dan een half jaar geleden, of dat je meer weet, meer kunt, of juist onhandiger bent. Kortom: liefst wat (grappige of opmerkelijke of ook wel genante) korte verhaaltjes. En dan bedoel ik niet zozeer lichamelijk-seksueel want daar zijn al veel topics over. Tenzij het natuurlijk zijdelings met je verhaal te maken heeft.  Ikzelf bijvoorbeeld merk dat ik nu al uit mijn kleren groei die ik voor mijn gevoel nog maar net nieuw heb. En ik begin dingen stom of kinderachtig te vinden die ik tot nu toe altijd heel leuk vond. En ik ben sterker in de armen om maar wat te noemen.   Nou, kom maar door zou ik zeggen en vertel een leuk verhaaltje over wat jij merkt van het  puberen/ groter worden! :)

Lieve groetjes, Sjardy, 14


12 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb sowieso veel pukkels door de puberteit.

Ik wissel ook steeds vaker plotseling emoties, dus ik ben plotseling heel boos of blij. Ook worden mijn emoties heftiger, ik word ook sneller boos door kleine dingen.

 

Liefs,

       M.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, leuke vraag! Ik kan wel als voorbeeld noemen dat ik tegenwoordig mijn zeilbootje zelf op kan tuigen als in, dat ik een zware tas met spullen nu zelf in de boot kan tillen en makkelijker bij hogere haakjes kan bv, dat kon ik nooit xd. En bij de karate lessen was ik afgelopen training voor het eerst  ietsje sterker dan een meisje die tegelijkertijd met mij is begonnen destijds. Het viel ons beiden gewoon op zonder dat het mijn bedoeling was :). En ik kijk nu bijna over mijn moeder heen haha. Het zijn van die lichamelijke gevolgen. Ik merk ook dat ik nu nog wat sneller bloos dan eerst. Niet altijd handig xd. En soms wil ik iets pakken of een beweging maken en dat gaat dan te snel of te hard 😊😊.  En mijn haar op mn koppie groeit sneller lijkt het. Na een knipbeurt hangt het zo weer op mijn schouders 😄. En op school schiet mijn stem soms uit met lachen. Gaat het veel harder dan ik wou ( en dan de docent wou 🫣). Nouja, dat soort dingen 😉 

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 5
Badge +3

Leuke vraag!

Ik heb puistjes, snorretje, en denk dat ik langer ben geworden, zeggen ook wel meer mensen. Mijn hoofdhaar groeit ook veel te snel, komt dat door de puberteit? En verder natuurlijk schaamhaar okselhaar enzz

Reputatie 4
Badge +1

Hey,

Ik heb zelf last van:

- Puistjes op voorhoofd

- moodswings, soms wordt ik oppeens heel boos op mijn moeder bv en daarna ben ik heel emotioneel.

- Ongesteldheid

- Ik denk meer na over alle dingen en hoe ze werken in de wereld.

- Ik denk soms aan seksuele gedachtes

- Ik probeer meer te letten op verbeteringen en hoe ik nuttig en goed kan zijn voor andere personen

En nog meer etc etc

Liefs M

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Hotgirl   (en @Mariska H ☺️) dit topic bestaat al. Dus hier kun je ook over de puberteit praten 😉

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 3
Badge

leuke vraag! 

Een van de dingen die ik het meest merk is dat ik veel sneller geïrriteerd/boos wordt, mede door dit ben ik het afgelopen jaar -?- ook liever alleen, en heb ik veel vrienden laten vallen. 

Nog iets wat ik persoonlijk erg interessant vind is dat ik veel negatiever/realistischer naar de wereld ben gaan kijken. Hierdoor ben ik soms erg vervelend om tegen te praten, dus ik hoop dat ik daar binnenkort meer mee om kan gaan :d

 

Reputatie 7
Badge +5

Nog helemaal niks ik zit nog niet in de puberteit 

Reputatie 7
Badge +12

Hey! Ik merk dat ik meer nadenk over dingen, welke gevolgen er zijn als er iets ergs gebeurt. Ik trek mij ook van alles meer aan, ga dan snel piekeren.   Ook merk ik dat ik meer bewust ben van hoe ik overkom, er uit zie. Hoe anderen mij dan zullen zien, zulke dingen. Onzekerheid is er altijd wel. En ook soms moodswings, hoewel ik dat dan wel weet en ze dus wel aankan. En lichamelijke dingen natuurlijk. Groeien, sterker worden, blozen. En ook wel seksualiteit, soms wordt ik, zonder dat ik het wil, net als veel andere jongens wel eens gek van die prikkels. Netjes gezegd, dat je lijf iets wil en je moet het kwijt en tot rust krijgen. Sinds ik zelf ook sperma heb begrijp ik waarom dat voor veel jongens best een stormpje in je hoofd kan  zijn. Ik moet er echt bijna tegen vechten soms. Gelukkig als ik dan er aan toe heb gegeven is het weer rustig. Ik weet hoe en wat inmiddels en het is ook niet zo dat ik geen controle heb over mezelf maar dat gevoel is soms gewoon zo super sterk. Een grote troost is dat ik weet dat dat tijdelijk is als je beginnende puberjongen bent xd. Maar ik kan het aan hoor! Nouja een hele ontboezeming haha 😊😊  En ik ben mij veel bewuster van mijn houding, van hoe ik iets moet zeggen, hoe ik me uit druk. Hoe ik zorg dat ik goed vertel wat ik bedoel en voel. 

Liefs Tover xxx

Hoi @Sjardy ,

Wat @Tover01 zegt over piekeren en onzeker zijn heb ik ook heel erg, ik ben soms ook sneller gestrest en geïrriteerd.

Lichamelijk heb ik mn groeispurt eig al wel gehad, ik ben de laatste 1.5 jaar bijna niks meer gegroeid. Ik heb ook wel veel puistjes en mijn stem is best zwaar/schel.

 

Reputatie 7
Badge +2

Hoi allemaal, excuses voor mijn late reactie, ik zit niet vaak op het forum vanwege het drukke leven in het land waar ik nu ben. Maar ik lees heel herkenbare reacties. Wat leuk dat iedereen zo open en eerlijk is !  Ik hoop op nog meer verhalen!  Ik zal zelf binnenkort ook antwoorden op mijn eigen vraag 😉

Lieve groetjes, Sjardy, 14

Reputatie 5
Badge +1

Leuk om hierover na te denken! van mezelf merk ik:

  • ik ben minder bang geworden / ik raakte niet meer snel gekwetst
  • ik heb een betere uithoudingsvermogen gekregen (bij de piepjestest haalde ik hogere trappen dan vroeger en ik was minder snel moe)
  • puistjes op mijn gezicht
  • ik heb een betere eetlust gekregen / wat dikker geworden bij mijn benen en heupen
  • nieuwe interesses: ik vind nu computers/internet en politiek interessant, terwijl ik dat als kind helemaal niet interesseerde
Reputatie 5
Badge +1

Ik merk dat ik de laatste tijd meer dingen doe die ik zelf wil dus bv als ik met een vriend ga chillen en het mag niet van me ouders ga ik toch wel.

En ik groei heel snel.

Ben trouwens net 14

Reageer