Vraag

wat kan ik verwachten inwendig onderzoek

  • 3 January 2022
  • 13 reacties
  • 615 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Hallo ,

 

Ik krijg binnenkort een oproep voor onderzoek bij gynaecoloog omdat ik een gekantelde baarmoeder heb ( waarschijnlijk ) maar gezien mijn verleden zie ik daar als een berg tegenop . Wat kan ik het beste doen ???


13 reacties

Reputatie 1
Badge +3

Persoonlijk  denk ik zelf na wat er op een realistische manier het ergste fout kan gaan en geloof dat het fout gaat die kans is al klein want de mensen waar je naartoe gaan die hebben verstand van wat ze doen anders deden ze het niet en Google gewoon een beetje over wat ze gaan doen dan weet je waar je aan toe bent

 

Reputatie 5
Badge +5

Heb op google gezocht maar kom daar niet echt wijs uit . En probleem 2 heb vervelende ervaring gehad op sexuele gebied ( misbruikt ) .

En afspraak is morgen al pffffffff .

 

Wat vervelend dat je je hier zorgen over maakt. Ik snap heel goed dat je hier niet echt naar uitkijkt, maar onthoud dat de juiste diagnose je ook kan helpen en dat je het dus niet voor niks doet. Het is begrijpelijk dat je hier nogal zenuwachtig voor bent, zeker met zo'n verleden. Als je dat durft, zou ik dat ook zeker even vertellen aan je gynaecoloog. Zij kan hier dan rekening mee houden. Ook kun je natuurlijk nadrukkelijk vragen of ze duidelijk wil vertellen wat ze gaat doen. Dit is misschien overbodig omdat ze dat vaak toch al doen maar als jij daar nadruk op legt, kan ze rekening houden met jouw spanning.

Ik ben zelf nog nooit bij de gynaecoloog geweest dus ik kan niet vanuit mijn eigen ervaring spreken maar ik heb wel even gegoogeld en vond al vrij snel een duidelijke uitleg, deze vind je hieronder. Op deze pagina stond nog meer over een gekantelde baarmoeder, dus misschien handig om even de hele pagina te bekijken.

 

De gynaecoloog zal eerst in een gesprek een aantal vragen stellen. Deze vragen gaan bijvoorbeeld over de reden van uw bezoek, over uw klachten en uw algemene gezondheid.

Inwendig onderzoek

Daarna vindt er vaak een (inwendig) onderzoek plaats. Dit onderzoek bestaat meestal uit vier onderdelen:

  • Kijken naar de uitwendige geslachtsorganen, zoals de schaamlippen.
  • Vaginaal onderzoek met  een spreider, ook wel eendenbek genoemd. Hiermee kan de vagina en de baarmoedermond worden onderzocht. 
  • Inwendig voelen naar de inwendige geslachtsorganen, zoals de baarmoeder en de eierstokken. Om dit goed te kunnen voelen, zal de gynaecoloog met een handschoen aan twee vingers in de vagina brengen.
  • Inwendige (en soms uitwendige) echo. Bij een echo-onderzoek wordt een echokop via de vagina (inwendig), tegen de ingang van de schede (uitwendig) of op de buik (uitwendig) gebruikt. De echokop zendt onschadelijke geluidstralen uit en hierdoor verschijnt er een afbeelding van je bekkenbodem, blaas, baarmoeder, eierstokken en darmen op het beeldscherm. Op deze manier kan de gynaecoloog op zoek naar eventuele afwijkingen.

Het inwendig onderzoek hoort niet pijnlijk te zijn. Als u toch pijn ervaart kunt u dit op elk moment aangeven. Tijdens het onderzoek zal de gynaecoloog beoordelen of u enkel een baarmoederverzakking hebt (of vaginatopverzakking als uw baarmoeder in het verleden verwijderd is). Of dat u daarnaast ook een blaas- of darmverzakking hebt. 

Bron: ASZ.nl

 

Zoals een inwendig onderzoek natuurlijk ook al doet vermoeden, gaan ze even vanbinnen kijken. Dit betekent dus hoogstwaarschijnlijk dat je in zo'n bekende gynaecologiestoel mag plaatsnemen en je benen in de steunen mag zetten. Dan zal de arts dus een eendenbek inbrengen om de binnenkant van je vagina te bekijken en misschien een in- of uitwendige echo te maken. Klinkt misschien een beetje spannend maar ik zou er echt op vertrouwen dat het wel meevalt. Het zou geen pijn moeten doen en aangezien gynaecologen voor hun werk elke dag naar tientallen vagina's zitten te kijken, hoef je je daar ook echt niet voor te schamen. In je topic van 10 dagen geleden vertel je dat je met dit probleem ook al naar de huisarts en uroloog bent geweest. Ik neem dan eigenlijk al aan dat je al eerder helemaal uit de kleren bent geweest, of niet? Vind je dat nog spannend? 

Ik zou het gewoon rustig over je heen laten komen. Maak het jezelf zo relaxt mogelijk, dus praat eerst vooraf even met je arts over dat je het spannend vindt, dat je in het verleden een nare ervaring hebt gehad, dat je niet helemaal weet wat je kan verwachten, etc. 

Misschien mag je ook nog iemand meenemen als je dat fijn vindt, ik weet niet hoe dat nu zit met corona, dat zou je nog even uit kunnen zoeken bij jouw ziekenhuis. Maar volgens mij mag dat altijd als je onder de 18 bent. Dit kan je ongetwijfeld vinden als je googelt ‘coronamaatregelen naam ziekenhuis’

Reputatie 5
Badge +5

hoi ,

nee bij huisarts niet uit de kleren geweest  moest wel vaak plas in leveren ,

Bij uroloog ook niet ze wilden met camera bij me naar binnen gaan ( blaas) dat heb  ik geweigerd .

wel is er een scho gemaakt van buik en fotos gemaakt . Op de echo was duidelijk te zien dat ik er iets op mijn blaas drukte maar ze konden niet zien wat dat was .  Ze willen dus voor alle zekerheid weten dat het niet mijn BM is ( gekanteld ) . dus vandaar doorverwijzing naar gyneaoloog . 

 

Ik snap dat je hier tegenop ziet. Ik heb zoiets ook wel eens gehad maar dan vanwege iets anders. Het is heel vervelend, maar het kan je wel helpen. Vaak gaan ze een beetje voelen bij je vagina. Ik vond het wel beschamend toen de dokter toen zij dat ze goed kon zien dat ik in de puberteit zat 😅 waar mn ouders bijzaten...

Oké, nou bij een inwendig onderzoek weet je zeker dat je broek wel uit moet. Maar daar zou ik niet te veel over stressen. Doe gewoon maar alsof het de normaalste zaak is van de wereld. Die mensen doen dit dag in dag uit, zij kijken nergens raar van op. Voor hen is hen de normaalste zaak van de wereld, probeer jij ook maar zo te denken. 

Reputatie 5
Badge +5

Heb eerder inwendige onderzoek en inwendige echo gehad maar toen wisten ze niet van mijn verleden . Had toen miskraam en moest gecuretteerd worden . Ben door een hel gegaan. Heb dokter onder geplast van angst ( kon ik niets aan doen ) . En dat ik eendenbek eruit geperst heb . Maar het idee dat er een "" vreemde"" aan je zit en je niet kan zien wat ze gaat doen . 

Wat naar allemaal. Maar gelukkig is nu de reden van het bezoek even wat minder erg. Probeer dit een beetje los van elkaar te zien. Abortus is toch wel echt even wat anders dan een inwendig onderzoekje. Ik denk wel dat het helpt als je dit van te voren met de gynaecoloog bespreekt. Dan snapt ze dat je een nare eerdere ervaring hebt gehad en kan ze daar rekening mee houden.

Ga moren voor een Fresh Start. Je gaat het deze keer gewoon ownen. Lekker relaxt in die stoel, gewoon even schijt hebben, schaamte aan de kant en laat het maar gebeuren.

Ik snap dat het ff pittig is om je zo kwetsbaar op te stellen (daarom is iemand meenemen misschien wel handig) maar het komt vast goed.

Reputatie 5
Badge +5

Daarom wil pleegmama perse met me mee ongeacht hoe ze zicht voelt morgen .

 

Heb zelf geen onderzoek gehad, maar ben wel eens met iemand geweest. Belangrijk is idd om aan te geven wat voor jouw wel en niet prettig is. Het is helemaal niet gek om te benoemen dat je nare ervaringen hebt gehad. Dan kan de gynaecoloog er juist rekening mee houden.

Als je wilt kun je vragen of je via een spiegel mag meekijken, dan zie je een beetje wat er gebeurt en maakt dat het misschien minder spannend.

Succes!

 

Reputatie 4
Badge +3

Hoi hoi hoe is het gegaan?

Reputatie 5
Badge +5

Ik moet morgen . Ik laat jullie weten  hoe het gegaan is .

Reputatie 5
Badge +5

Hoi ,

Kom net terug uit ziekenhuis .

Kwam binnen bij gynaecoloog er werden eerst vragen gesteld waar ik precies last van had . Alles uit gelegd . 

Daarna moest ik uit de kleren en in gynaecoloog stoel gaan liggen . Kreeg eerst inwendige echo was beetje pijnlijk toen die in me ging . Arts zag het gelijk al dat ik inderdaad gekantelde baarmoeder heb .

Probeerde hem er uit te persen en liet weer mijn plas gaan van angst .

Daarna ging ze met 2 vingers bij me naar binnen om baarmoeder te voelen  via buik ligging ervan . Hij is naar voren gekanteld waardoor er plas achter blijft in blaas  wat dus voor blaasontstekingen zorgt . Moet nu weer terug naar uroloog  hoe ze dat kunnen verhelpen . Dus krijg binnenkort weer een afspraak  pfffff 

 

Reageer