Vraag

wat houd ongesteldheid in?

  • 8 February 2021
  • 6 reacties
  • 94 Bekeken

Badge

Hoi ik ben ikkee, en ben 13 jaar en weer niet precies wat ongesteldheid inhoud. Ik vind het een beetje raar of als ik er met iemand over praat dus ja ik doe het maat zo. Kan iemand het me een beetje beter uitleggen hahah✨


6 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Hallo, 

Ik weet zelf wel dat ongesteld zijn bloed loost die klaar is om een baby te laten groeien, ofzo iets in ieder geval, voor precieze informatie  kan deze site wel helpen, groetjes, 

-flopflop14

Badge

Dankjewel 

± Elke maand komt er een eicel vrij in de eierstokken (eisprong). Als deze niet bevrucht wordt, verlaat deze het lichaam weer. Als ie wel bevrucht wordt, ben je zwanger. Aan het eind van de cyclus verlaat niet alleen de eicel het lichaam maar ook wat bloed en slijm uit de baarmoeder. Vandaar dat je maandverband of tampons gebruikt als je ongesteld ben.

Dat is wel zo'n beetje de basis. Op Sense staat een duidelijke uitleg en vind een simpel filmpje als je meer wilt weten.

Reputatie 2
Badge +1

± Elke maand komt er een eicel vrij in de eierstokken (eisprong). Als deze niet bevrucht wordt, verlaat deze het lichaam weer. Als ie wel bevrucht wordt, ben je zwanger. Aan het eind van de cyclus verlaat niet alleen de eicel het lichaam maar ook wat bloed en slijm uit de baarmoeder. Vandaar dat je maandverband of tampons gebruikt als je ongesteld ben.

Dat is wel zo'n beetje de basis. Op Sense staat een duidelijke uitleg en vind een simpel filmpje als je meer wilt weten.

Precies zoals @xLisa  zegt, elke maand komt er een eicel vrij er worden hormonen aangemaakt die je baarmoederslijmvlies dikker maken zodat er een baby kan groeien. Maar als de eicel niet  bevrucht word moet al dat extra slijm uit je lichaam. je baarmoeder trekt zich dan samen en begint de schudden en trekken en duwen. hier komt bloed bij vrij. Dit zijn dus ook de krampen die je voelt.

Badge

.

Om de ongeveer 28 dagen word je ongesteld en ben je dus vruchtbaar (Volgensmij ben je het meest vruchtbaar 2 weken voor je ongesteld bent)

Dan komt er bloed uit je vagina, de eerste dag is dat veel bloed en is het ook een beetje donker. Tenminste, bij mij is het bloed de eerste dagen heel donkerrood. Later wordt het minder en na ongeveer 5 dagen stopt het weer. Sommige meisjes hebben heel veel buikpijn, ik ook wel, maar bij de een is het erger dan de ander. 

Als je ongesteld bent kan je maandverband of tampons gebruiken. Maandverband plak je in je onderbroek en vangt het bloed op, dat moet je dan wel af en toe wisselen omdat je anders doorlekt. Tampons stop je helemaal in de vagina, dus dan komt er helemaal geen bloed uit. Die mag je ook maar een bepaalde tijd in hebben, geloof ik (Ik gebruik nooit tampons, haha) 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Groetjes!

Reageer