wanneer eerste keer ongesteld?

  • 5 December 2023
  • 5 reacties
  • 83 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoe weet je dat je voor de eerste keer ongesteld gaat worden


5 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Heyy ik zou je niet teveel zorgen maken!! Ik dacht vroeger ook misschien komt het wel nooit maar bij mij kwam het ook gewoon, ook als je 14 of 15 bent ben je waarschijnlijk gewoon laat. Als je 16 bent ofzo en je bent het nogsteeds niet kun je naar een dokter gaan

Reputatie 6
Badge +5

Er zijn verschillende signalen waar uit kan blijken dat je ongesteld gaat worden. Ten eerste beginnen je borsten te groeien, je krijgt oksel- en schaamhaar en je krijgt meer ronde vormen. Uiteindelijk krijg je afscheiding, dat is wit of kleurloos slijm dat uit je vagina komt. Dit klinkt misschien een beetje vies, maar dit is heel normaal! Het betekent gewoon dat je vagina zichzelf schoon houdt. Na verloop van tijd kan deze afscheiding rood, bruin of roze kleuren. Dit betekent dat je menstruatie eraan komt! 

 

Nu is er wel een dingetje. Niet ieders lichaam is hetzelfde. Dus het kan zo zijn dat deze dingen niet allemaal gebeuren of niet in dezelfde volgorde als bij anderen. Je kan er dus wel heel veel aan proberen te doen, maar het is het beste om het gewoon af te wachten. Je kan het niet eerder laten komen, je kan het niet uitstellen, je kan alleen ervoor zorgen dat je voorbereid bent. Lees dus gerust op internet nog een beetje verder over dit onderwerp, bijvoorbeeld op de website van Sense:

Sense over menstruatie

 

Daarnaast heb ik altijd veel geleerd van youtube video's bijvoorbeeld van Lise van Wijk:

Deze!

Of deze!

Misschien deze dan?

 

Oh, en als je ook wel eens Engelse video's kijkt, kan ik de video's van Just Sharon heel erg aanraden! Zij maakt video's waarin ze zogenaamde ‘period horror stories’ deelt, maar ook veel adviesvideo's.

De (serieuze) adviesvideo's

De horrorverhalen hehe

 

Anyway, hopelijk heb je hier veel aan, want het koste heel veel moeite om al die linkjes te zoeken. Dus ja, succes ermee en het komt zoals het komt, maak je er niet te druk over!

 

Groetjessss

Reputatie 7
Badge +7

Zo te zien ben je 12 (profiel).

Maak je geen zorgen, meeste mensen worden ongesteld tussen 11-14 jaar, maar dit kan eerder of later zijn.
Dit komt vanzelf wel, je kunt het niet versnellen

Reputatie 7
Badge +11

Hoi @Monkeygirl,

Je bent pas 12(?). Wees echt niet bang dat je nog niet ongesteld bent, de meeste worden het tussen 11 en 15 jaar voor het eerst. En, ongesteld zijn is niet fijn, dus eigenlijk moet je er blij mee zijn dat je het nog niet bent!

Groetjes, Monkeyboy08

Reputatie 6
Badge +3

is nauwelijks voorspelbaar. tenminste dat is mijn ervaring. ben in de puberteit sinds mijn 12de, maar heb mijn eerste ongesteldheid pas met 16 gekregen, een maand geleden. 

Reageer